— vrijdag 20 december 2019, 09:31 | 0 reacties, praat mee

Jonge journalisten keren Limburgse krant rug toe

Jonge verslaggevers verlaten uit eigen beweging De Limburger, onderdeel van het Belgische Mediahuis. Mogelijke oorzaken: werkplezier, carrièreperspectief en begeleiding laten te wensen over. Bij de kranten van Mediahuis en DPG Media doet zich dit verschijnsel niet voor.

De redactieraad van de Limburgse krant noemt de situatie “zorgwekkend”, staat in de notulen van de laatste vergadering. Aantallen worden niet genoemd. De raad vindt dat het bedrijf er alles aan moet doen om verslaggevers die goed functioneren binnenboord te houden. “Dat is extra belangrijk in tijden dat de belangstelling voor opengestelde vacatures tegenvalt.”

De hoofdredactie moet een vinger aan de pols te houden, “met name bij collega’s die nieuw binnenkomen”. Verder oppert de raad het idee voor het aanstellen van een mentor, die nieuwkomers moet gaan begeleiden. Algemeen hoofdredacteur Bjorn Oostra, hij staat alleen aan het roer na het vertrek van Roy op het Veld, wil geen toelichting geven.

“Ik herken deze situatie volstrekt niet”, zegt Bart Verkade, zakelijk directeur bij krantenconcern DPG Media. “Jonge mensen willen graag bij ons werken. We nemen best veel nieuwe mensen aan, afgelopen jaar enkele tientallen, waarvan een groot aantal jongeren.” Niet altijd lukt het om nieuwkomers in vaste dienst te krijgen. “Omdat ze willen freelancen. Soms omdat ze afwisseling zoeken. Werken voor de krant en andere opdrachtgevers. Soms omdat ze een deel van het jaar willen werken en het andere deel gaan reizen. En soms ook, omdat ze denken dat ze als freelancer meer kunnen verdienen dan met een vaste baan.”

Bij De Limburger doen zich meer personele problemen voor. Door het wegvallen van enkele redacteuren bij het wekelijkse L-Magazine neemt de werkdruk toe. Zorgelijker is de situatie op de eindredactie, “waar het ook piept en kraakt”, zei Op het Veld tijdens de vergadering van de redactieraad eind november, kort voor zijn vertrek.

Hoofdredacteur Hugo Schneider van de regionale bladen van Mediahuis Nederland sluit zich aan bij de woorden van Verkade. “Ik herken dat beeld ook niet. Er is geen trek naar buiten, integendeel. Verslaggevers moesten destijds het bedrijf verlaten, omdat we de redactie moesten afslanken. De afgelopen anderhalf jaar echter hebben we acht jonge journalisten kunnen aantrekken, hele goeie ook. Ze zijn allemaal blij met een vaste baan. Twee journalisten zijn via een werkervaringsplek op de redactie terecht gekomen. Ik vind het jammer dat er in de nieuwe cao geen nieuwe afspraken zijn gemaakt over werkervaringsplekken. Het is een perfecte regeling om jonge, veelbelovende journalisten aan je te binden.”

Het blijft gissen waarom het in Limburg mis gaat. Schneider: “De vergelijking met Limburg gaat wellicht mank, omdat het in de Randstad gemakkelijker is om jonge journalisten aan te trekken. Het aanbod is hier groter. De universiteit Leiden levert journalisten af. En je hebt de journalistenopleiding in Utrecht.”

Bekijk meer van

De Limburger

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.