Instagram is beter dan Twitter
Journalisten kennen over het algemeen veel waarde toe aan Twitter. Het sociale netwerk lijkt op het eerste gezicht een prima graadmeter voor de onderbuik van de samenleving. En wie er veel volgers heeft, mag zich een groot bereik toewensen. Alleen… valt dat in de praktijk dus allemaal best mee.
Dit artikel wordt met je gedeeld door NVJ-lid Nick Kivits. Ook lid worden?
De televisie is voor Nederlanders nog altijd het voornaamste medium om nieuws vandaan te halen, blijkt het Digital News Report 2020, dat half juni verscheen. En hoewel sociale media als geheel een belangrijkere nieuwsbron zijn dan print en radio, komt dat niet per se door Twitter. WhatsApp, Facebook, YouTube en Instagram zijn allemaal populairder onder Nederlanders.
Van de 2014 consumenten die zich lieten ondervragen voor het Digital News Report 2020, zegt 14 procent Twitter te gebruiken en 7 procent er nieuws vandaan te halen. Opvallend detail is dat het meer beeld gedreven Instagram Twitter inmiddels voorbij is. 9 procent van de ondervraagden gebruikt het plaatjesplatform als bron voor nieuws.
Onder jongvolwassenen (18 tot 24 jaar) is Instagram inmiddels, na YouTube, de favoriete sociale nieuwsbron. Toch zet het overgrote deel van de Nederlandse redacties nog steeds volop in op Twitter, terwijl ze Instagram links laten liggen (daar maken we ons bij Villamedia trouwens ook schuldig aan). Terwijl je er veel meer mee kan dan met Twitter.
Een cursus geven bijvoorbeeld, of extra korte nieuwsverhalen vertellen voor een jonge doelgroep. Reden genoeg om ermee te gaan experimenteren. Als je er maar voor zorgt dat het voor de bezoeker meteen duidelijk is wat hij ziet.
Praat mee