— vrijdag 13 december 2019, 08:22 | 0 reacties, praat mee

Hoofdredactie Limburger: krant in het rood; oplage onder 100.000

De Limburger duikt dit jaar in de rode cijfers. Een van de oorzaken is dat de oplage door de week is gedaald tot beneden de 100.000. Dat heeft de hoofdredactie aan de redactieraad gemeld, staat in het laatste verslag van de redactieraad-vergadering in handen van Villamedia.

Hoofdredacteur Bjorn Oostra bevestigt de cijfers. Hij noemt de situatie “zorgelijk”. Wel is hij optimistisch over de groei van het aantal gecombineerde abonnementen (print en digitaal). “Daardoor bedraagt de oplage op zaterdag meer dan 100.000. Ik verwacht een verdere groei.”

Directeur Maurice Ubags distantieert zich van de geaccordeerde notulen. “Want dat zijn niet de feiten.” Volgens hem heeft de krant 120.000 abonnees; 13.500 digitaal en de rest print. Ubags wil ook niet vooruitlopen op het jaarresultaat. “Het jaar is nog niet voorbij. Er is nog geen jaarrekening.”

Volgens de notulen, verspreid op de redactie, noemt scheidend hoofdredacteur Roy op het Veld reorganisatiekosten en het opzeggen van het contract met de archiefbeheerder als oorzaken van het verlies. Hoe groot dat zal zijn, wordt niet gemeld.

Dit jaar daalt het aantal abonnees met vijf procent. “Daar zijn veel zorgen over”, aldus het verslag. De papieren afname is groter dan de digitale groei. Het aantal 7,50-abonnementen dat sinds maart is verkocht is 650. Dit blijft achter bij het doel van 2250. 

De krant moet de tering naar de nering zeggen, aldus het verslag van de raad. Vandaar dat het kerstpakket verdwijnt. De jaarlijkse VVV-bon ter waarde van zeventig euro maakt plaats voor een bon waarmee een werknemer iemand een abonnement cadeau kan doen, aldus Op het Veld tijdens de vergadering eind november. Ook dat klopt volgens directeur Ubags niet. Over het kerstpakket is volgens hem nog geen besluit genomen.

De Limburgse krant, omzet zestig miljoen euro, ontstond uit een fusie van De Limburger, het Dagblad voor Noord-Limburg en het Limburgs Dagblad. In de hoogtijdagen verkochten deze titels samen zo’n kwart miljoen kranten.

Op het Veld maakte eerder deze week zijn vertrek bekend. In een verklaring aan de redactie meldt hij: “Nu de werving van digitale abonnees goed van de grond komt, merk ik dat bij mijzelf ‘de prik langzaam van de cola gaat’. Daarom is voor mij de tijd gekomen om me te oriënteren op een nieuwe toekomst.”

Op het Veld kwam in mei 2016 over van het Financieele Dagblad om de Limburgse krant te leiden. Oostra was toen adjunct-hoofdredacteur, samen met Branko Eijssen. Na met het vertrek van Eijssen nestelde Oostra zich naast Op het Veld aan de top. Hij is verantwoordelijk voor de papieren krant, Op het Veld voor de journalistiek online. Zijn contract liep nog tot eind volgend jaar.

Hij wordt niet vervangen, zegt Oostra. “We gaan het intern oplossen, hoe weet ik nog niet.”

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.