— vrijdag 21 mei 2021, 12:48 | 0 reacties, praat mee

Het nieuws komt op je af met de app Curio. Als investeerders meedoen

Peter de Kock is professor in Practice of data science op het domein datascience in criminaliteit en veiligheid aan Tilburg University en oprichter en Chief Imagination Officer van Pandora Intelligence in Leusden. Marcel van Lingen is oud-hoofdredacteur en -directeur van het ANP en tot voor kort journalistiek directeur bij Talpa. Hij vertrok nadat het nieuwsmerk daar de prullenbak in ging. Samen werken de heren aan de app Curio, waarmee je onder meer nieuws volledig gepersonaliseerd ontvangt. Ze praten met investeerders en zoeken daarna gebruikers. Veel gebruikers. Die ze gaan betalen voor het gebruik van de app.

Aan verbeelding geen gebrek bij De Kock: ‘Wij willen het verdienmodel van bestaande media omdraaien. Allereerst is het niet meer van deze tijd je te beperken tot een nieuwsmerk waarbij de redactie bepaalt wat nieuws is. In plaats daarvan geef jij als gebruiker, grotendeels geautomatiseerd, aan wat je relevant vindt. Ook is het achterhaald om informatie achter een betaalmuur te zetten en veel geld te vragen aan lezers. Wij betalen gebruikers van Curio. Bij ons zijn de gebruikers namelijk baas over hun eigen data. Pas als zij toestemming geven, delen wij die data met onze adverteerders. En de opbrengst delen wij weer met de gebruikers.’

Pandora Intelligence heeft veertig mensen in dienst die zich bezig houden met het verzamelen en analyseren van data. Dat doen ze vooral voor politie en justitie. Zo zoeken ze bijvoorbeeld naar verbanden in tienduizenden processen verbaal. De Kock promoveerde op het gebruik van scenario’s (hij was eerder documentairemaker) bij het voorspellen van terroristische acties. Ook daarbij wordt veel data geanalyseerd.

De kern van Pandora Intelligence, heel goed kunnen zoeken en verbanden leggen, wordt nu toegepast op de nieuwsbehoefte van het grote publiek. Door onder meer het gebruik van positiebepaling, historisch en actueel, het gebruik van de app en ingestelde voorkeuren genereert Curio voor elke gebruiker een eigen nieuwsfeed. Dat kan gaan om het laatste algemene nieuws uit Nederland, maar ook uit Frankrijk waarvan Curio weet dat je tweede huis staat of de filmagenda omdat Curio weet van welke films je houdt.

De Kock: ‘Curio cureert, valideert en nuanceert. En daarin verschillen we van Google en Facebook. Hun algoritme trekt je steeds verder je voorkeuren in, waardoor je steeds extremere content krijgt voorgeschoteld. Wij bieden altijd ook een nuancering aan. Plus we checken geautomatiseerd of informatie aan bepaalde betrouwbaarheidseisen voldoet en melden dat aan de gebruiker.’

Van Lingen: ‘Fake nieuws is nauwelijks handmatig de baas te worden. Wij doen dat dus geautomatiseerd en geven de gebruiker een duidelijke ranking zodat hij zelf kan besluiten hoe serieus het nieuws is. Daarin verschillen we van andere geautomatiseerde systemen’.

Het hart van Curio is volledig geautomatiseerd. Er komt evenwel een kleine redactie die er voor moet zorgdragen dat er geen uitglijders worden begaan. En Curio zoekt burgerjournalisten. Van Lingen: ‘In de app zit de mogelijkheid video en beeld te uploaden. Wij bieden dat aan anderen gebruikers aan. Maar mocht daar elders ook interesse voor zijn, dan verkopen we het voor de gebruikers en ontvangen zij de helft van de opbrengsten. In de app kun je ook zoeken naar andere gebruikers in de buurt. Zo zou je bijvoorbeeld kunnen samenwerken als je een ongeluk wil verslaan.’

Van Lingen: ‘Wij wijken op drie essentiële punten af van andere nieuwsapps: het is op basis van techniek extreem gepersonaliseerd, we wijzen consequent fake nieuws aan en laten de gebruiker bepalen wat er met zijn informatie gebeurt.’

Het is de twee oprichters niet te doen om de snelste te zijn met nieuws, maar om de gebruiker altijd te leveren waar hij op dat moment behoefte aan heeft. De Kock: ‘We maken geen eigen nieuws. Dus we zijn altijd tweede. Maar wel altijd.’

Curio zoekt in openbare bestanden en kijkt dus niet achter betaalmuren. De Kock: ‘Wat er niet is, kunnen we niet vinden. Maar als het online staat, dan komt het tevoorschijn in Curio. Mogelijk dat we wel nieuws gaan inkopen.’ Het zoeksysteem van Curio is taalonafhankelijk. ‘We kunnen zoeken in alle talen en vertalen direct in het Nederlands. Daar zal best eens een foutje inzitten, maar die Franse bouwvergunning van je buurman wordt bruikbaar vertaald’, aldus De Kock.

Informatie uit Curio kan gedeeld worden via social media, maar de app zelf is geen social media platform. Gebruikers kunnen elkaar niet volgen en informatie uitwisselen. Of althans nog niet. De Kock: ‘Het is de eerste versie, dus als daar echt behoefte aan is, komt dat er ook van.’

Investeerders
Van Lingen en De Kock hebben inmiddels aan verschillende investeerders hun plannen laten zien. Van Lingen: ‘Er is interesse, met name vanuit Engeland, maar we hebben nog niets getekend. We zoeken bij voorkeur naar een Nederlandse investeerder en willen het liefste in Nederland beginnen. Maar het is een platform dat zich heel eenvoudig naar het buitenland laat brengen. Omdat het in alle talen werkt, zowel het zoeken als het weergeven van de resultaten.’

Hoeveel geld de twee denken nodig te hebben om een start in Nederland mogelijk te maken, laten ze in het midden. De investeringen gaan in elk geval niet zitten in het optuigen van een redactie, maar in het onderhouden van de zoektechniek.

Gebruikers zullen niet rijk worden door het gebruik van de app. Het gaat toch vooral om het gemak en de waarde van het geautomatiseerd ontvangen van nieuws. Van Lingen: ‘Het laat zich nog moeilijk voorspellen om hoeveel geld het gaat. Maar misschien kun je er wel je mobiele abonnement van betalen. Wij willen er vooral mee laten zien dat we transparant te werk gaan. Dat de gebruiker voor het eerst zelf bepaalt wat er met zijn informatie gebeurt.’

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.