Google gaat Duitse uitgevers betalen voor plaatsen previews

Google gaat Duitse uitgevers betalen voor het tonen van voorvertoningen van hun artikelen. Het internetbedrijf heeft daarover afspraken gemaakt met diverse uitgeverijen in Duitsland. Dankzij die afspraken, die zijn vastgelegd in contracten, kan de Duitse variant van Google voorvertoningen van verhalen van die uitgevers laten zien.
De afspraken volgen op de invoering van nieuwe auteurswetgeving in Duitsland. Die nieuwe wet geeft volgens Google en de uitgeverijen weinig duidelijkheid over het gebruiken van zeer korte fragmenten uit artikelen (zogenoemde ‘snippets’). Daarom is niet duidelijk hoe lang dergelijke snippets van de wet nou mogen zijn. Om discussie daarover te voorkomen, hebben de uitgeverijen en Google daar nu zelf afspraken over gemaakt.
Nog niet alle uitgeverijen hebben zulke afspraken met Google. Het internetbedrijf vertelt in een blogpost dat er onder andere afspraken zijn gemaakt met de uitgevers achter DER SPIEGEL, DIE ZEIT, Handelsblatt, Tagespiegel, Ströer, Golen en Netzwelt.
Hoeveel geld er gemoeid is met de afspraken is niet bekend. Google benadrukt dat het nog met andere uitgeverijen in gesprek blijft. Eerder deze week maakte Google ook al bekend afspraken gemaakt te hebben met het Franse persbureau AFP.
Praat mee