data als kans

— dinsdag 5 juli 2022, 08:00 | 0 reacties, praat mee

Gebruikers beoordelen ANP: betrouwbaar, accuraat en een tikkeltje ouderwets

Hoofdredacteur Freek Staps op de redactie van het Algemeen Nederlands Persbureau (ANP) in het WTC gebouw. - © ANP/Sem van der Wal

Het ANP heeft met een grote enquête voor het eerst in zijn bijna negentigjarige bestaan onderzocht wat journalisten eigenlijk van het Algemeen Nederlands Persbureau vinden en welke rol het in hun werkzaamheden inneemt. Hoofdredacteur Freek Staps laat aan Villamedia weten blij te zijn met de uitkomsten, al wachtte hij de resultaten met een zekere spanning en nieuwsgierigheid af. Laatste wijziging: 5 juli 2022, 08:49

‘Het ANP verzamelt enorm veel data. We zien hoeveel berichten er over worden genomen, hoeveel mensen er in de agenda zitten, hoeveel foto’s er gedownload worden. Maar wij wilden weten: wat is onze plek in het dagelijks leven van journalistiek Nederland? Met zo’n vraag stel je jezelf best een beetje kwetsbaar op’, zegt Staps.

‘De eerste vraag van de enquête luidde: Hoe zou je het persbureau ANP kenschetsen? Dan is het wel even afwachten wat journalisten, natuurlijk niet de meest onkritische beroepsgroep, zullen antwoorden. Maar die angst was volledig onterecht, het is een juichend rapport. Maar dat weet je niet van tevoren.’

Toch heeft de enquête ook opmerkelijke resultaten opgeleverd. Een grote groep respondenten vindt bijvoorbeeld dat ANP een redactie voor klimaat, duurzaamheid en energie moet optuigen. Maar die hebben jullie al. Welke conclusie verbind je daaraan?

‘Dat is interessant. We doen een aantal dingen die we beter bij onze gebruikers onder de aandacht moeten brengen, zoals onze klimaatredactie. Daarnaast zouden veel gebruikers willen dat ze ons persalarm aan specifieke onderwerpen kunnen verbinden, maar ook dat kan al. Dat moeten we beter uitleggen.’

‘Het gesprek met journalisten over wat ze van het ANP nodig hebben voor hun werkzaamheden, moet op dagelijkse basis plaatsvinden. Zodat wij kunnen uitleggen wat we die dag gaan doen en wat ze van ons kunnen verwachten. Dat is een les die ik eruit haal.’

Afgelopen december nam ANP het op datajournalistiek en visualisatie gespecialiseerde persbureau LocalFocus over. Uit de enquête blijkt echter dat de meeste journalisten hun collega’s aan het werk zeten als er datavisualisaties nodig zijn.

‘Dat is wel een aandachtspunt. LocalFocus past zo goed bij ons, omdat het een extreem gebruiksvriendelijk persbureau op het gebied van graphics en data is. Veel mensen laten dat nog door hun gespecialiseerde collega’s maken. Aan ons de taak om uit te leggen dat dat dus helemaal niet hoeft. Want we hebben daar een tool voor die elke journalist kan gebruiken. Maar goed, hoeveel maanden doen we dit nou? Als we het over een jaar weer gaan onderzoeken, hoop ik wel dat meer redacteuren die zichzelf geen ‘graphicsmaker’ noemen van LocalFocus gebruik maken.

Wat zijn de belangrijkste conclusies die je hebt getrokken op basis van de enquête?

Een derde van de respondenten zegt, uit zichzelf, dat we betrouwbaar zijn, feitelijk werk leveren en accurate journalistiek verzorgen. Daarnaast kunnen we nog meer inzetten op het dagelijkse contact met redacties. De vraag die in dat contact centraal staat luidt: Wat hebben jullie vandaag van ons nodig? Daarnaast laat de enquête dus zien dat er vraag is naar diensten die wij al leveren. Dat moeten we duidelijker laten zien. Als je dat al een probleem wilt noemen, dan is het een fijn probleem om te hebben.

Er is nog een andere horde te nemen. Gebruikers omschrijven jullie in de enquête als ‘nuttig’, ‘objectief’, ‘feitelijk’, ‘compleet’, maar ook als ‘ouderwets’ en ‘saai’.

‘De woorden ‘ouderwets’ en ‘saai’ hebben wel een paar dagen voor een licht ongemakkelijk gevoel gezorgd. Maar toen dacht ik: nee, wacht even. Dat is helemaal geen diskwalificatie. Dit hoort bij ‘betrouwbaar’, ‘accuraat’ en ‘degelijk’. We vinden het niet erg als men ons ouderwets en saai noemt. Laat anderen maar op basis van onze feiten een onderscheidend, voor hun titel kenmerkend of zelfs uitgesproken journalistiek product maken. Wij leveren de basis.’

Mis je niet soms een concurrerend persbureau?

‘Ik ben heel erg voor concurrentie. Ik denk alleen wel dat het heel lastig is om een concurrent van het ANP op te tuigen. We zijn hier al bijna negentig jaar bezig om deze nieuwsmachine scherp af te stellen. Dat is niet niks.

Bekijk meer van

Freek Staps ANP

Tip de redactie

Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Jenny Fritschy

Webontwikkeling

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.