mgm nvj maart

— vrijdag 17 mei 2019, 13:02 | 0 reacties, praat mee

FTM maakt bezwaar tegen wetsontwerp btw-tarief

FTM maakt bezwaar tegen wetsontwerp btw-tarief
Beeld: Pixabay

Follow The Money (FTM) heeft in een brief (PDF) aan het ministerie van Financiën bezwaar gemaakt tegen het wetsvoorstel ePublicaties. In dat wetsvoorstel wordt bepaald welke digitale publicaties per 1 januari 2020 profiteren van een lager btw-tarief op hun producties en abonnementen. FTM vreest, net als koepelorganisatie NDP, het Genootschap van Hoofdredacteuren en de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ), dat het lage btw-tarief van 9 procent alleen gaat gelden voor digitale producten van kranten, tijdschriften en boeken. Laatste wijziging: 17 mei 2019, 13:44

Daarmee worden andere digitale media buitengesloten, schrijft FTM-uitgever Jan-Willem Sanders in de brief. Zij blijven vallen onder het hoge btw-tarief (21 procent), waar de digitale producten van kranten en tijdschriften naar het lage btw-tarief van 9 procent gaan. Sanders maakt bezwaar tegen die afbakening, die “gemaakt wordt op vorm, bundeling en verschijningsfrequentie en niet op inhoud en kwaliteit”. Volgens hem vergroot het wetsvoorstel de ongelijkheid tussen klassieke media die naast papier ook digitaal uitgeven en innovatieve media die exclusief digitaal zijn.

‘Boete op innovatie’
“De partijen die het meest gaan profiteren van het wetsontwerp zoals dat er nu ligt, zijn de bedrijven die nu al een dominante positie in de markt hebben en over een groot deel van hun lezersinkomsten al kunnen rekenen op het lage btw-tarief”, aldus Sanders. “Het hogere btw-tarief voor digital only-uitgaven verhoogt bovendien de drempel voor nieuwe partijen om toe te treden tot de Nederlandse markt voor journalistiek. Wij vinden het belangrijk dat deze markt pluriform is, en dat innovatieve partijen niet op een fiscale achterstand komen te staan als gevolg van hun vernieuwende karakter.”

FTM voorspelt dat het hanteren van het hogere btw-tarief op veel digitale uitgaven een rem zet op innovatie. Vernieuwende spelers op de markt worden volgens FTM “geboren op het internet, en niet op papier. Als redacties die uitsluitend digitaal publiceren een hoger btw-tarief moeten betalen, dan is dat in feite een fiscale boete op innovatie.”

Bekijk meer van

Follow The Money

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.