website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

FTM duikt de regio in en laat lezers pitchen

Dolf Rogmans — Geplaatst in Innovatie op woensdag 11 april 2018, 08:50

Kim van Keken en Eric Smit Van FTM werden door Villamedia uitgroepen tot Journalist van het Jaar.

Kim van Keken en Eric Smit Van FTM werden door Villamedia uitgroepen tot Journalist van het Jaar. - © Foto: Frank Groeliken

Nieuws Follow The Money (FTM), het journalistieke platform van Eric Smit en Arne van der Wal, trekt de regio in. Drie journalisten gaan zich specifiek bezig houden met schandalen rondom lokale overheden. Ook gaat FTM lezers betrekken bij de keuze van de onderzoeksvragen; zij kunnen gaan pitchen. Dat maakt FTM donderdag bekend tijdens een bijeenkomst in Pakhuis de Zwijger.

De uitbreidingen zijn mogelijk omdat het goed gaat. Sinds het platform vorig jaar met onthullingen kwam over ex-VVD-voorzitter Henry Keizer is het ledental verdrievoudigd tot 7500 leden. Verder zijn er bijdragen van de Stichting Democratie en Media, Google News Initiative en het SIDN-fonds om de investeringen mogelijk te maken.

Uitgever Jan-Willem Sanders: ‘Toen ik vorig jaar begon bij FTM, trok de Keizer-affaire heel veel belangstelling. Ik had toen het gevoel dat deze club kan doorgroeien naar een onafhankelijk journalistiek platform betaald door leden. En nu durf ik te zeggen dat dat gaat lukken. We hebben een stabiele groei te pakken’.

Zowel de uitgever als de redactie werken aan hetzelfde. Sanders: ‘We bouwen aan de loyaliteit van onze lezers. Natuurlijk met onthullende verhalen. Maar ook door die heel nauwgezet onder de aandacht te brengen. In het begin doen we dat door lezers gratis toegang te geven en heel goed uit te leggen hoeveel verhalen FTM al heeft gemaakt die ze kunnen interesseren. Langzaam maken we er betalende leden van. En we gaan onze redacteuren in permanent contact brengen met de lezers’.

Daarvoor gaat FTM nu de regio in en start het pitch. Hoofdredacteur Eric Smit kondigde het al aan in een interview met Villamedia. Smit: ‘Ik wil dat FTM dan regelmatig zaken aan het licht brengt die spelen in Nederlandse gemeenten. Wij komen met een soort luchtmobiele brigade’. Het eerste resultaat daarvan wordt zaterdag gepubliceerd en gaat over een milieuzaak in Twente. 

Follow The Money gaat de regio in omdat het daar een gat in de markt ziet. Ze volgen om het zo te zeggen het geld. Sanders formuleert het iets anders. ‘Door de decentralisering krijgen gemeenten steeds meer bevoegdheden. Tegelijk heeft de lokale en regionale journalistiek het moeilijk en kan niet alles in de gaten houden. Wij gaan met onze drie redacteuren van plek naar plek om bestuurders te controleren. Wij hopen ook dat het voor lezers een extra reden is lid te worden. Ze kunnen ons ook benaderen om iets in hun omgeving uit te zoeken.’

Dat kan door de redactie te tippen of door deel te nemen aan de pitchrondes. Sanders: ‘We krijgen zeker tien tips per dag. Dus daar ontbreekt het niet aan. We willen de tips wat structureren Redacteuren gaan rondom hun specialisme pitches organiseren. Daarbij kunnen lezers in het openbaar suggesties doen en andere lezers kunnen daar weer op reageren. De meest populaire ideeën maken de meeste kans uitgevoerd te worden.’.

Het klinkt een beetje als een raadgevend referendum en dat is het ook wel. Want Sanders zegt dat populaire voorstellen niet per definitie worden uitgevoerd. ‘Om te voorkomen dat mensen van buitenaf helemaal onze agenda kunnen bepalen.’

Het pitchen van verhalen komt boven op de panels en vragenlijsten waarmee FTM al peilt wat de lezer er van vindt. Sanders: ‘Met name de vragenlijsten werken erg goed.  Toen we bijvoorbeeld aan studenten vroegen een actueel beeld van hun schulden te geven, hadden we heel snel 600 reacties binnen’.

De nieuwe plannen worden ten doop gehouden tijdens een debatavond over regionale journalistiek. Die is gratis bij te wonen. Aanmelden kan hier.

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.