anp banner november

— vrijdag 9 augustus 2019, 09:00 | 0 reacties, praat mee

Freek Staps: ‘Er liggen veel kansen bij het ANP’

© Jan de Groen/ANP

De nieuwe hoofdredacteur van het ANP, Freek Staps, verlaat The Story Network, een communicatiebureau waarvan hij zijn aandeel verkoopt. Op 1 september gaat hij aan de slag bij het ANP. Toch keert hij niet terug naar de journalistiek. Hoe dat zit legt hij graag uit.

‘Toen ik 8 jaar oud was ben ik begonnen met de dierenkrant. Die werd elke week in een oplage van 200 exemplaren gedrukt door de echtgenoot van mijn juf. Sinds die tijd voel ik me journalist’, zegt Freek Staps (43).

Van weggaan of terugkeren in de journalistiek is wat hem betreft dan ook geen sprake nu hij bij het ANP aan de slag gaat. ‘Ik heb zestien jaar gewerkt voor NRC en wilde toen ondernemen in de media. Begrijpen hoe je verhalen vertelt die voldoen aan een behoefte en worden gewaardeerd. Ik ben ook les gaan geven aan de master van de UvA, zit in het bestuur van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek, en heb de opleiding in Zwolle geadviseerd. Ik ben dus nooit weggeweest.’

Hoe keek je naar het ANP toen je er solliciteerde?
‘Ik heb mij twee dingen afgevraagd: hoe staat het ANP ervoor en wat is er nog mogelijk? Antwoord op mijn eerste vraag: het ANP is het fundament van de Nederlandse nieuwsvoorziening. Er werken daar professionals die niemand kent maar die wel dagelijks meer dan tien miljoen Nederlanders bereiken. Dus het gaat erg goed. En het antwoord op mijn tweede vraag: er liggen veel kansen. De mediawereld verandert nog steeds razendsnel, het gedrag van consumenten en de producten die ze willen, ook. Ik krijg energie van die zoektocht.’

Wat wordt je belangrijkste taak?
‘In gesprek gaan met de klanten van het ANP over wat ze van ons verwachten. Vooral goed luisteren. En dan de klanten helpen.’

Je Twitter-account staat op ‘inactief’. Waarom?
‘Omdat ik er al drie jaar niets op plaats. Ik doe meer met LinkedIn. Daar heb ik zesduizend contacten en zijn de discussies goed. Misschien word ik weer actief op Twitter. Ik heb nog geen besluit genomen.’

Laatste vraag. Je hebt de marathon van Rotterdam dit jaar in 4.55 uur gelopen. Tevreden?
‘Ik was vooral blij dat ik hem, gezien de voorbereiding, heb uitgelopen. Een punt voor de poging. Het was mijn vijfde marathon. De beste tijd was 3.59.39. Sneller wordt het niet meer.’

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur, 020-30 39 751

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur, 020-30 39 752

Linda Nab
Redacteur, 020-30 39 758

Lars Pasveer
Redacteur, 020-30 39 755

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur, 020-30 39 757

Anneke de Bruin
Vormgever, 020-30 39 753

Marc Willemsen
Webontwikkelaar, 020-30 39 754

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.