Flinke omzetdaling RTL Group door impact coronacrisis
De coronacrisis raakt RTL Group hard: in het eerste half jaar van 2020 daalde de omzet met 16,4 procent naar 2,7 miljard euro. Kostenbesparingen en verminderde uitstaande leningen hebben de inkomstendalingen voor ongeveer de helft goedgemaakt. Ook zijn de inkomsten uit streamingdiensten gegroeid.
In Duitsland en Nederland worden hebben de streamingdiensten TV Now en Videoland nu 1,77 miljoen abonnees, een groei van ruim 45 procent. RTL Group wil die aantallen nog flink opschroeven en tegen 2025 minstens 500 miljoen aan streaminginkomsten realiseren.
De nettowinst van het concern daalde van 443 miljoen euro in de eerste helft van 2019 naar 156 miljoen euro in de eerste helft van 2020. De daling pakte minder diep uit door ‘fors lagere’ uitgaven aan inkomstenbelasting, aldus RTL Group.
Topman Sven Sauvé van RTL Nederland zegt dat de daling op de advertentiemarkt door coronavirus groot is. In mei meldde RTL Nederland dat er sprake was van 7 procent minder vraag.
“Door snel te handelen en kritisch te kijken naar onze kosten hebben we ondanks de aanzienlijke daling in advertentie-inkomsten toch een positief resultaat kunnen realiseren. Ik ben trots op wat we als team in deze bijzondere tijden hebben neergezet”, aldus Sauvé. Meer bij RTL Group: Interim results HY 2020
Praat mee