— dinsdag 21 april 2020, 11:04 | 0 reacties, praat mee

FD zet online meer in op datavisualisaties

Het FD zet online in op meer datavisualisaties. Een eerste proeve is maandag live gegaan, een uitgebreide datavisualisatie van het boek getiteld De Staatsbank ABNAMRO, dat vandaag uitkomt.

Aan de ene kant is de speciale datavisualisatie een experiment, zegt Lara Ankersmit, adjunct-hoofdredacteur digitaal bij het FD. Aan de andere kant staat vast dat het experiment een vervolg krijgt.

Ankersmit: ‘Het FD is een titel die uit zichzelf al veel data in de berichtgeving verwerkt. Dan is het logisch om te kijken of we daar meer mee kunnen doen online. Toch was het een experiment omdat we nog wel het wiel moeten uitvinden hoe we dat in de praktijk doen. Hoe laat je vormgevers, technici en journalisten samenwerken was de grootste vraag de eerste keer.’

Bij deze eerste datavisualisatie hebben Pieter Couwenbergh en Ivo Bökkerink eerst hun boek geschreven en zijn toen met het team van Ankersmit gaan kijken hoe de online variant eruit zou kunnen zien.

Het boek van de twee FD-journalisten gaat over de redding door de Nederlandse staat van ABNAMRO eind 2008 en hoe de toen staatsbank het daarna is vergaan. Ankersmit: ‘Couwenbergh en Bökkerink vertellen in het boek het verhaal over de hoofdpersonen en hun (macht)spelletjes. Op het web vertellen we het verhaal in cijfers en zoomen we in op de verschillende strategieën die de bank de afgelopen jaren heeft ontwikkeld en proberen uit te voeren. Daarmee vullen boek en datavisualisatie elkaar aan. We hopen we dat het mensen aanzet tot het kopen van het boek in plaats van dat ze denken dat ze eigenlijk alles wel weten.’

De online vertaling van het boek past in een groter publiciteitsoffensief. Zo pakt de krant ook nog uit met een aantal nieuwsverhalen en interviews. En bij uitzondering staat de datavisualisatie niet achter de betaalmuur. Ankersmit: ‘De eerlijkheid gebied te zeggen dat het deels is omdat het project daarmee technisch iets eenvoudiger is, maar we hopen ook dat meer mensen het nu bekijken en interesse krijgen in het boek of de rest van onze site. Met een account kunnen ze vervolgens de eerste vijf stukken gratis lezen.’

De ervaring met de eerste datavisualisatie smaakt naar meer. Ook al was de samenwerking soms ingewikkeld. ‘Dat had vooral te maken met de coronacrisis. Pieter en Ivo hadden al een tijd veel thuis gewerkt om het boek te schrijven en dachten dat ze nu met het digitale team konden samenkomen. Dat pakte dus even anders uit. Het merendeel hebben we allemaal op afstand moeten doen.’

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.