Facebook neemt voorsprong op metaverse met nieuwe naam
Facebook gaat verder onder de nieuwe naam Meta. Alle verschillende Facebook-merken, Instagram, WhatsApp en Facebook zelf, gaan onder het nieuwe moederbedrijf vallen. Dat heeft oprichter en CEO Mark Zuckerberg donderdagavond (Nederlandse tijd) bekendgemaakt.
Met de naamsverandering wil Zuckerberg benadrukken dat zijn bedrijf om meer draait dan alleen sociale media. De nieuwe naam neemt ook alvast een voorsprong op het plan van Zuckerberg om in te gaan zetten op de metaverse, een aaneenschakeling van virtuele werelden. Dat metaverse wordt omschreven als een internet waar je ‘in stapt’. Een internet waar je dus niet langer tegen een scherm aankijkt, maar waarvan je zelf onderdeel uitmaakt.
Door een nieuwe naam te kiezen, wordt de merknaam Facebook minder belangrijk. Die merknaam heeft de laatste jaren flink wat deuken opgelopen, vanwege diverse privacyschandalen en de hoeveelheid desinformatie die via het sociale netwerk wordt verspreid. Het sociale netwerk van Meta blijft overigens wel Facebook heten. Alleen de overkoepelende bedrijfsnaam verandert. Meer bij de NOS
Praat mee