— vrijdag 5 november 2021, 11:51 | 0 reacties, praat mee

Experimenteren met Instagram: ‘Een grote following heeft mogelijk invloed op mijn tarief’

Susan Sjouwerman - © Foto: Jeannette Huisman

Focus aanbrengen in haar werk en zowel publiek als opdrachtgevers laten zien waar haar expertise ligt. Dat is in het kort het doel dat journalist Susan Sjouwerman heeft met haar Instagram-account @modeconomie. “Ik ben sinds 2018 freelancer en schrijf over hele uiteenlopende onderwerpen. Dat is leuk, maar ik wil mezelf meer profileren als expert op het gebied van mode en economie.”

Tekst boven foto’s
Op @modeconomie plaatst Sjouwerman – die onder andere freelancet voor de NOS en FD Persoonlijk – nieuws over de relatie tussen economie en mode, waar ze in het bijschrift uitleg en commentaar bij geeft. Waar Instagram vooral een beeld gedreven medium is, draaien de posts van Sjouwerman vooral om de tekst in het bijschrift.

Dat voelt wellicht wat contra-intuïtief voor een medium dat draait op strak gestileerde foto’s. “Maar het algoritme van Instagram is lange bijschriften goed gezind.” Onderzoek laat zien dat influencers die langere ‘captions’ bij posts plaatsen, beter opgepikt worden.

Indirecte verdienmodellen
Het profiel is per definitie ook geen online portfolio. Sjouwerman plaatst er ook intro’s en koppen van artikelen van andere journalisten. Het idee is ook niet om met het profiel, dat sinds april 850 volgers heeft verzameld, zelf influencer te worden. “Ik ga geen samenwerkingen of promoties aan. Als ik over een merk schrijf, vermeld ik er ook bij dat ik niet aan sponsoring doe.”

Toch is het wel de bedoeling dat @modeconomie uiteindelijk wat gaat opleveren. “In de toekomst wil ik misschien ook betaalde content gaan aanbieden, bijvoorbeeld via een nieuwsbrief of in de vorm van een podcast. En er zijn ook indirecte verdienmodellen te verzinnen: het kan een plek zijn om andere projecten, zoals een boek, te promoten. En als je een grote following opbouwt, kan dat misschien ook invloed hebben op het tarief dat ik bij mijn opdrachtgevers krijg.”

Geen eenrichtingsverkeer
Dat dat kan werken, laten profielen van andere journalisten volgens Sjouwerman al zien. Als voorbeeld noemt ze @havermelkelite, van NRC-journalist Jonas Kooyman. “Jonas heeft laten zien dat Instagram een geschikt kanaal is om lezers te bedienen en een community op te bouwen.”

Die following opbouwen, daar draait het Sjouwerman in eerste instantie om. Als het aan haar ligt gaan volgers ook met elkaar in gesprek en elkaar informeren over onderwerpen. “Dat gebeurt ook al. Het is vooral leuk dat het geen eenrichtingsverkeer is.”

Bekijk meer van

Susan Sjouwerman Instagram

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.