de tegel publieksprijs 2020

In verband met Tweede pinksterdag is Villamedia maandag 1 juni gesloten. Vacatures die vrijdag 29 mei na 15.00 uur binnenkomen worden pas dinsdag 2 juni geplaatst.

— donderdag 23 april 2020, 17:02 | 0 reacties, praat mee

Een overzicht: welke mediabedrijven halen de broekriem aan en welke medewerkers voelen dat?

Mediabedrijven halen de broekriem aan - © Lex van Lieshout / ANP

Op 20 maart was Talpa het eerste bedrijf dat aankondigde "draconische maatregelen" te moeten treffen om de gevolgen van de coronacrisis het hoofd te kunnen bieden. Want hoewel media een flinke groei in bezoekcijfers zien, vertaalt zich dat helaas niet in extra inkomsten. Inmiddels hebben veel meer media te maken met dalende reclame-inkomsten nu bedrijven hun advertentiebudgetten bevriezen. Er verdwijnen banen en vooral freelancers krijgen klappen. Een overzicht van bedrijven die de broekriem aanhalen en de gevolgen voor medewerkers.

Al snel nadat de overheid op 15 maart extra maatregelen aankondigde om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 kwam de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) met een meldpunt voor freelance (foto)journalisten die te maken hebben met afzeggingen van opdrachten. Sinds deze week staat de teller op 460 meldingen met een schade die al is opgelopen tot ruim 2,3 miljoen euro aan gederfde inkomsten. En het einde is nog niet in zicht nu premier Mark Rutte deze week de maatregelen verlengde.

Nadat de nieuwe overheidsmaatregelen half maart in werking waren getreden waarschuwden hoofdredacteuren al dat door de maatregelen de omvang en samenstelling van de krant zou veranderen.
Ook bij tv-programma’s werden veranderingen zichtbaar. Publiek wordt geweerd en als er gasten zijn dan zitten die net wat meer van elkaar verwijderd.
Het nieuws volgde elkaar steeds sneller op. Het ene na het andere sportevenement werd uitgesteld of afgezegd. Ook het belangrijkste niet-sportevenement in Nederland van dit jaar, het Eurovisie Songfestival, werd geschrapt. Dat alles betekent een extra strop aan misgelopen advertentie-inkomsten voor omroepen.

Talpa kondigt “draconische maatregelen” aan
Na al die gebeurtenissen kwam Talpa Network 20 maart met het bericht dat het bedrijf zich gedwongen ziet “draconische maatregelen” te nemen nu bedrijven hun advertentiebudgetten voor de zenders van Talpa bevriezen. Wat dat inhoud is begin deze maand duidelijk geworden. Zo neemt maandblad LINDA., ook een onderdeel van Talpa, afscheid van een aantal medewerkers van wie de tijdelijke contracten niet worden verlengd. Ook worden afspraken met freelancers ‘extra kritisch’ bekeken. Om hoeveel mensen het gaat is niet duidelijk.

Ook het programma Ladies Night met presentator Merel Westrik is gestopt. Er waren, binnen de richtlijnen van het ministerie van Volksgezondheid en het RIVM, nog maar een paar afleveringen voor het tweede seizoen gemaakt. Het gat dat is gevallen in de programmering is voor nu ingevuld met films. Of er nog meer maatregelen volgen is niet bekend.

BDU Media roept hulp in van lezers
Vervolgens gaf BDU Media aan een fors liquiditeitsprobleem te hebben. In korte tijd zag het bedrijf, met in totaal 215 medewerkers, circa 200 freelancers en zo’n 4500 bezorgers, meer dan de helft van de advertentie-inkomsten wegvallen. Lezers worden opgeroepen een online Premium-abonnement te nemen of eenmalig een bedrag te doneren, anders ziet het er somber uit, meldde algemeen directeur Heiko Imelman.

Ook voor BDU-uitgave de Barneveldse Krant is een initiatief gestart. De stichting Red de Barnevelse Krant roept Barnevelders en bedrijven op te hulp te schieten “door een abonnement af te sluiten of cadeau te geven, een donatie te storten of advertentieruimte te kopen.” Ook Uitgeverij Het Klaroen vraagt lezers om een bijdrage.

Freelance recensenten niet meer aan het werk voor NDC Mediagroep
NDC Mediagroep, uitgever van onder meer het Dagblad van het Noorden, de Leeuwarder Courant en het Friesch Dagblad, gaf aan dat er de komende maanden geen beroep meer wordt gedaan op freelance recensenten. De boekrecensies zullen door de eigen redacteuren geschreven worden en worden aangevuld met recensies uit de lokale krant Het Parool of het AD. Algemeen hoofdredacteur Evert van Dijk gaf echter ook aan dat de situatie zo kan veranderen, al was het maar in het geval dat het coronavirus voor een grote uitval op de redactie zorgt en er freelancers nodig zijn om de krant draaiende te houden.

Alle afdelingen van New Skool Media voelen klappen
Ook New Skool Media (NSM) ontkomt niet “aan flinke omzetdalingen, voornamelijk veroorzaakt door wegvallende advertentieomzet, geannuleerde events en terugvallende omzet uit de losse verkoop van magazines”. NSM stelde in een brief aan de freelancers dat alle afdelingen de klappen gaan voelen. “Dus zullen redacties en andere afdelingen afspraken over de inzet van freelancers - met jullie – kritisch bekijken en aanpassen, voor zover ze dat niet al gedaan hebben.”

Alea Publishers verlaagt freelancetarieven vanwege corona
Bij Alea Publishers, uitgever van tijdschriften Bakkers in Bedrijf, EVMI, More Than Drinks!, Vis Magazine, Vlees+ en IJs Magazine, krijgen freelancers een tariefsverlaging te verwerken. Journalisten die schrijven voor Alea-titels krijgen per direct 20 cent per woord, waar dat voorheen nog 30 cent was. Fotografen krijgen per gebruikt beeld vanaf nu 15 euro in plaats van 25 euro.

Donatie-actie voor daklozenkranten
Ook daklozenkrant Straatnieuws Utrecht en Straatnieuws Den Haag/Rotterdam maken zich zorgen om het voortbestaan van de kranten. Distributiecentra zijn gesloten en zicht op het uitgeven van een nieuwe editie is beperkt. De kranten hebben weinig reserves en het is een probleem dat de verkopers met contact geld werken in deze tijd. 
Er is daarom een actie gelanceerd om donaties binnen te halen.

RTL: vooralsnog geen algehele reorganisatie, maar wel stevige maatregelen
Bij RTL Nederland is in het begin nog niet zo veel duidelijk over eventuele gevolgen voor medewerkers, maar daar komt deze maand verandering in. Hoewel er volgens RTL vooralsnog geen sprake van een algehele reorganisatie zijn de maatregelen wel stevig te noemen: werknemers hoeven dit jaar niet op loonsverhoging te rekenen als zij een goede beoordeling krijgen, tijdelijke contracten worden niet zomaar meer verlengd en afspraken met freelancers worden heroverwogen. Verslaggever Jaap van Deurzen een van die medewerkers die zijn contract niet verlengd ziet worden. 

Ceo Sven Sauvé roept ook zijn werknemers op te stoppen met het inhuren van externe adviseurs, consultants en experts. Daarnaast is er tot aan het einde van 2020 een vacaturestop.

RTL Nederland kijkt daarnaast naar de mogelijkheid diverse activiteiten te staken als die niet op de korte of middellange termijn winstgevend zijn. Besluiten daarover zijn nog niet genomen. RTL-directeur Peter van der Vorst gaf eerder al aan dat voor nu actualiteitenprogramma’s alle ruimte krijgen, maar dat als de quarantaineperiode langer gaat duren, zullen er ook herhalingen worden ingezet.

Laatste gratis treinkrant Metro verschijnt definitief niet meer op papier
Op 16 april werd bekend dat de allerlaatste gratis treinkrant Metro niet meer terug zal keren op papier. De papieren editie werd half maart tijdelijk stopgezet, omdat het aantal treinreizigers vanwege de coronacrisis met 85 procent afnam. Maar een maand later is de tijdelijke stopzetting verruild voor een definitief einde.  Het dagblad gaat online nog wel verder.

Freelancers DPG Media ontevreden over inzet
En dan DPG Media. DPG Media in België liet in maart al weten dat ze tijdelijke werkloosheid inroepen voor een aantal werknemers. In Nederland was het aanvragen van steun toen nog “niet aan de orde’, aldus een woordvoerder van DPG Media. Maar inmiddels zijn er behoorlijk wat consequenties. Ondanks online recordcijfers (I / II) werd vandaag bekend dat freelancers over het algemeen een stuk minder worden ingezet
Hoeveel freelancers precies last hebben van de terugloop in werk bij DPG Media is niet bekend. Het varieert ook nog eens per titel. Zo is bij het AD en de regionale kranten sinds het begin van de crisis een deel van de freelancers de wacht aangezegd. Freelancers van de Volkskrant melden dat ze nog wel worden ingezet. Overigens stellen freelancers dat vooral hun diensten op de eindredactie bij de regionale kranten zijn geschrapt, omdat vaste medewerkers daar nu worden ingezet.

Lees hier meer over maatregelen voor mediabedrijven en freelance (foto)journalisten
Coalitiepartijen willen steun voor lokale en regionale krantenuitgevers (30 maart 2020)
Brandbrief NVJ: praktische hulp aan freelance (foto)journalisten ontbreekt in steunpakket (1 april 2020)
Minister Slob maakt miljoenen vrij voor steun aan hah-bladen en lokale omroepen (8 april 2020)
Geld Slob voor lokale media ‘sigaar uit eigen doos’ (9 april 2020)
Toch financiële steun fotografie via TOGS-regeling (10 april 2020)
Steunfonds voor huis-aan-huiskranten en lokale omroepen is open (11 april 2020)
Helpt subsidie je de crisis door of een nieuwe opdrachtgever (15 april 2020)

Bekijk meer van

coronavirus

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl
020-30 39 750

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

Karen Bais
020-30 39 756

Sofia van Wijk
020-30 39 711

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.