DPG Media redt VIVA Forum van digitale shredder
Uitgeverij DPG Media heeft besloten het online forum van tijdschrift Viva te behouden, na een golf aan kritiek en teleurgestelde reacties op het nieuws dat het blad na bijna vijftig jaar ophoudt te bestaan.
De printeditie verdwijnt volgende maand nog steeds, maar het forum blijft beschikbaar. In welke vorm dat zal zijn wordt nog onderzocht. Dat het populaire forum eveneens de doodsteek zou krijgen, kwam DPG Media op onbegrip te staan.
“En dat terwijl er met het VIVA Forum nog prima geld te verdienen valt. Een forum in de lucht houden kost relatief weinig. En als je er een donatiemodel aan vastplakt waarmee gebruikers eens in de zoveel tijd een paar euro kunnen achterlaten, ben je uit de kosten”, schreef collega Nick Kivits over het gebrek aan visie rondom dit digitaal erfgoed.
Dat in jaren opgebouwde online inhoud bij het grof vuil dreigt te gaan past in een trend: zo besloot Yahoo afgelopen mei om de populaire vraagbaak Yahoo Answers op te doeken. Ik omschreef dat forum in mijn rubriek als “een schatkamer aan serieuze, geestige en vooral bizarre vragen en antwoorden. De dienst had daardoor een zekere cultstatus verworven, maar zulk aanzien is waardeloos in een wereld waar de zakelijke balans regeert.”
DPG Media ziet nu toch de waarde in en onderzoekt hoe het forum voortgezet kan worden, met behoud van de anonimiteit die gebruikers toestond vrijuit te spreken en te vragen. Het forum heeft 2,8 miljoen gebruikers, meldt NOS.
Omdat het merk Viva verdwijnt, ligt het voor de hand dat het forum (op forum.viva.nl) een nieuwe locatie krijgt. De komende tijd wordt gebruikt om dat uit te zoeken, aldus de forumbeheerder afgelopen vrijdag.
Praat mee