word studentlid

— donderdag 16 april 2020, 16:41 | 0 reacties, praat mee

DPG Media laat Nu.nl en AD.nl naast elkaar bestaan

DPG Media laat Nu.nl en AD.nl naast elkaar bestaan
Erik Roddenhof tijdens de presentatie.

De websites van Nu.nl en AD.nl blijven naast elkaar bestaan, ook nu ze samen onderdeel zijn van DPG Media. Doel is om online nummer 1 en 2 in de markt te worden, aldus Erik Roddenhof, topman van DPG Media, donderdag in een videoconferentie met het hele personeel. Vorige week keurde de ACM de overname van Sanoma door DPG Media goed. De komende week wordt dat definitief. Laatste wijziging: 20 april 2020, 18:27

De videoconferentie was bedoeld om medewerkers van beide bedrijven te informeren over wat er staat te gebeuren. Daar werd zo massaal gebruik van gemaakt dat het videoplatform het verkeer niet aankon en ongeveer de helft van de mensen naar een zwart scherm zat te kijken. Nu was vooral Roddenhof in beeld, dus de medewerkers hebben het meeste wel meegekregen.

Roddenhof vertelde dat het op zich niet bijzonder is om twee merken in één bedrijf te hebben die op dezelfde markt actief zijn. ‘We hebben dat met Libelle en Margriet en de Volkskrant en Trouw. Wij denken dat AD en NU goed naast elkaar binnen ons bedrijf kunnen bestaan’.

Daarbij zal Nu.nl gratis blijven, maar wel wordt er een sectie aan toegevoegd met betaalde artikelen uit de andere DPG-titels.

Voor de andere Sanoma-titels geldt dat ze ook gewoon blijven bestaan. Roddenhof: ‘Wij kopen iets om het te laten groeien, niet om het te beëindigen. Dus in eerste instantie kijken we wat er mogelijk is.’

DPG Media gaat vooral investeren in de digitalisering van de magazines. Christian van Thillo, tegenwoordig uitvoerend voorzitter van de groepsdirectie, gaf aan dat de magazines digitaal achterlopen. ‘De situatie bij de magazines nu doet mij een beetje denken aan de kranten een aantal jaar geleden. Over één tot twee jaar willen wij digitaal geld verdienen met de magazines. We willen ze digitaal een betere beleving geven dan op print met een digitale editie die lijkt op die van de Volkskrant en Trouw. Dat is een combinatie van tekst, audio en video.’

Verder kondigde zowel van Thillo als Roddenhof aan dat er een verbeterde versie van Topics komt, de online kiosk van DPG Media. Daarin komt alle content van het bedrijf samen.

Roddenhof gaf aan dat met de verwerving van Sanoma een mediabedrijf ontstaat met een omzet van 1,9 miljard euro en een winst van 300 miljoen euro. Het bereik is bijna net zo groot als het bereik dat Google en Facebook elk genereren in Nederland. ‘De opdracht die ik gekregen heb van Christian van Thillo is heel helder: wat groeit moet harder groeien dan wat achteruit gaat. Dus we moeten digitaal hard groeien in bereik, gebruik en omzet.’

Daarvoor is een strategie bedacht die bestaat uit vier pijlers: de synergie opzoeken en benutten, de omvang van het bedrijf gebruiken om adverteerders en abonnees te werven, de magazines digitaal transformeren en de digitale services uitbouwen.

Daartoe wordt de komende maanden een nieuw bedrijf gebouwd. Medewerkers van beide onderdelen worden bijeen gezet en het beste blijft behouden. In het derde kwartaal van dit jaar moet duidelijk zijn hoe dat nieuwe DPG Media er uitziet. Dan is ook duidelijk wat het voor de werkgelegenheid betekent. Roddenhof: ‘Er zullen functies zijn waarvoor we straks te veel mensen hebben. Tegelijk investeren we en daar hebben we weer nieuwe mensen voor nodig. Het effect van beide blijkt later.’

Het proces wordt geleid door Adil Bouchmal, afkomstig van Sanoma. Hij wordt directeur integratie en strategie bij beide bedrijven, die tot de integratie min of meer los van elkaar blijven werken, maar wel elk onder Roddenhof vallen. Ook verdwijnt de naam Sanoma direct van de gevel, die naam is immers van het moederbedrijf in Finland. De overgenomen activiteiten gebruiken nu ook de naam DPG Media.

DPG Media hoopt in 2023 een nieuw hoofdkantoor te betrekken op het terrein langs de A10 in Amsterdam waar nu al drukpersen staan. Tegen die tijd wordt de vestiging van de magazines in Hoofddorp waarschijnlijk overbodig net als de plek in Amsterdam Oost waar de redacties van de Volskrant, Trouw en Parool zitten.

Zowel Roddenhof en Van Thillo verwezen naar de huidige coronacrisis en dat het de integratie niet eenvoudiger maakt. Toch gaat het proces op volle snelheid van start.

 

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.