word studentlid

— dinsdag 18 mei 2021, 13:18 | 0 reacties, praat mee

DPG Media doet grootste deel huis-aan-huisbladen van de hand

DPG Media doet grootste deel huis-aan-huisbladen van de hand
Het Antwerpse hoofdkantoor van DPG Media. Het bedrijf ziet voor huis-aan-huisbladen alleen bij gespecialiseerde regionale uitgeverijen toekomst. | DPG Media

DPG Media heeft drie afnemers gevonden voor het merendeel van haar huis-aan-huiskranten. Lokale uitgeverijen die zich volledig op het product huis-aan-huisbladen richten bieden de beste toekomstkansen, stelt DPG Media in een persbericht. Rodi Media, Kontakt Mediapartners en Em. de Jong/Telstar Mediagroep nemen bladen over. Laatste wijziging: 18 mei 2021, 14:40

DPG Media zegt actief te blijven investeren in lokale en regionale journalistiek, onder meer via het platform In De Buurt en zeven regionale titels met in totaal 67 edities.

Aanleiding de meeste huis-aan-huisbladen te verkopen is volgens DPG Media meervoudig: “De markt van de huis-aan-huiskranten staat al jaren onder druk. Er is bijna geen plek meer voor meerdere titels voor de advertentie-euro die in één stad, streek of het dorp wordt uitgegeven. De afgelopen jaren is het verdienmodel van huis-aan-huiskranten nog verder onder druk komen te staan doordat adverteerders hun weg naar digitale advertentieproducten (versneld) hebben weten te vinden en de advertentie-inzet door kleinere ondernemers is gedaald. Beiden versterkt door de coronapandemie: ontwikkelingen waar alle uitgevers van huis-aan-huiskranten mee te maken hebben.”

De uitgeverij blijft met AdLocal (een platform voor de nationale verkoop van advertenties in huis-aan-huisbladen, red.) samenwerken met de overnamepartners. DPG Media zegt dat via dit platform de gesprekken rond overname zijn begonnen.

Rodi Media, Kontakt Mediapartners en Em. de Jong/Telstar Mediagroep zien toekomst in het regionale product. “Het bereik van de huis-aan-huistitels is nog altijd enorm, evenals de gemiddelde leesduur en de waardering. In combinatie met een online-vernieuwingsslag zit er nog altijd muziek in ons sector”, aldus directeur Floor de Groot van Kontakt Mediapartners.

Directeur Telstar Mediagroep Erhard Soeterbroek zegt de afgelopen jaren significant te zijn gegroeid in de dorpen en steden waar de uitgeverij actief is. ” Deze overname sluit hier mooi op aan”, stelt Soeterbroek.

De verkoop is onder voorbehoud van positief advies van de ondernemingsraad van DPG Media.  Afgelopen april meldde RTV Noord dat NDC Mediagroep voor tientallen huis-aan-huistitels zoekt naar een overnamepartner. De uitgeverij liet vandaag weten dat het - na een interne studie - de bladen liever behoudt.

Zie verder:
- De Rodi Groep investeert in lokale media door overname huis-aan-huis kranten van DPG Media

Bekijk meer van

DPG Media

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.