Doek valt voor jongerenkrant 7Days

Jongerenkrant 7Days houdt op te bestaan. De krant voor jongeren van 12 tot 18 jaar oud ontstond eind 2009 vanuit het kleine broertje Kidsweek. Met het stopzetten van 7Days verdwijnen zeven banen op de redactie van uitgeverij Young & Connected, dat onderdeel is van Sijthoff Media.
“Het is buitengewoon vervelend dat we deze stap hebben moeten zetten”, stelt directeur Willem Sijthoff in een reactie aan Villamedia. “Het stopzetten van 7Days heeft alles te maken met ontlezing bij jongeren. Het abonnee-aantal liep al tijden terug, en dat heeft ook effect gehad op onze positie in de advertentiemarkt. De titel was al geruime tijd niet meer rendabel.”
Jongeren die naar de middelbare school gaan zijn een lastige doelgroep om te bereiken, benadrukt 7Days-hoofdredacteur Henrike van Gelder tegenover Villamedia. “In die leeftijdsgroep heb je te maken met concurrentie van huiswerk, hormonen en de mobiele telefoon. Met dat alles blijft er voor jongeren weinig tijd over om te lezen.”
Geen gevolgen voor Kidsweek
Het verdwijnen van 7Days heeft geen gevolgen voor Kidsweek, de weekkrant van dezelfde uitgeverij die zich richt op kinderen van 7 tot 10 jaar oud. De in 2003 gelanceerde titel blijft gewoon bestaan. Sijthoff: “We richtten ons met Young & Connected op twee markten: kinderen op de basisschool en jongeren in het voortgezet onderwijs. Onze activiteiten die gericht zijn op kinderen in de basisschoolleeftijd lopen nog altijd goed. Daar gaan we mee door.”
De zeven werknemers die hun baan zien verdwijnen hebben dat nieuws donderdag gehoord. Sijthoff benadrukt dat de beslissing om 7Days te staken niets van doen heeft met de huidige coronacrisis. “De beslissing is in januari al genomen. We hebben eerst nog gekeken of we 7Days ergens anders konden onderbrengen. Dat is niet gelukt. Daarna zijn we samen met de NVJ een traject gestart om tot een sociaal plan te komen.” Meer bij SevenDays.nl
Praat mee