word studentlid

— donderdag 25 augustus 2016, 10:46 | 1 reactie, praat mee

Dit is het geheim van een goede kop

Dit is het geheim van een goede kop

Hoe schrijf je een kop waar heel veel mensen op klikken, zonder dat ze zich na het lezen belazerd voelen en dus hun geld terug willen? De redactie van Blendle, die de beste artikelen uit kranten tijdschriften selecteert en nieuwe koppen voor die stukken maakt, oefent daar elke dag in. Om meer inzicht in te krijgen in wat wel en niet werkt, is analistJeffrey Kuiken in de cijfers gedoken. En dit zijn de vijf belangrijkste lessen. Laatste wijziging: 25 augustus 2016, 10:46

De kop in de krant: “Slecht onderwijs: veel dyslexie”. De kop van de Blendle-redactie: “Waarom zoveel kinderen tegenwoordig dyslectisch zijn, en wat we ertegen kunnen doen”.

“Eet niet voor twee, denk voor twee”, kopte de krant. Blendle maakte daarvan: “De helft van de zwangere vrouwen heeft geen idee hoeveel invloed voeding op haar kind heeft”.

Het was een van de eerste ontdekkingen, of beter gezegd een van de eerste tegenvallers, toen we met Blendle begonnen: de koppen van de kranten- en tijdschriftenartikelen waren meestal niet goed genoeg om Blendle-gebruikers over te halen het betreffende stuk te gaan lezen. Dat komt, denken we, omdat er op papier meerdere manieren zijn om een lezer te verleiden. Intro’s, streamers, foto’s, fotobijschriften. Online zijn die andere elementen er niet, of in elk geval veel minder belangrijk. Een tweede verklaring is dat de makers van koppen in kranten en tijdschriften niet kunnen ontdekken welke koppen wel en niet werken, omdat ze niet zien welke stukken hun lezers daadwerkelijk lezen, en omdat ze geen zogeheten AB-tests kunnen doen.

Bij Blendle zien we elke dag precies wat lezers wel en niet leuk vinden, en geven we regelmatig 50% van de lezers de ene kop en de andere 50% de andere kop, gewoon om te begrijpen hoe geweldige artikelen moeten worden aangeprezen. Want zelfs het beste artikel wordt niet gelezen als de kop niet deugt, en dat is zonde.

Dit inzicht in hoe je een goede kop schrijft leidt tot grote verschillen tussen de koppen van de Blendle-redactie en de originele koppen, zoals bovenstaande voorbeelden al aantoonden. De drie grootste verschillen: gemiddeld zijn de koppen van de Blendle-redactie meer dan twee keer zo lang, bevatten ze bijna twee keer zoveel voornaamwoorden en bevatten ze meer dan vier keer zoveel woorden als dit, waarom, hoe, deze of die (ik heb deze woorden samen signaalwoorden genoemd).

Voor mijn analyse heb ik alle Blendle-nieuwsbrieven van de afgelopen 9 maanden bekeken. Wat kan de redactie van Blendle andere koppenmakers leren over effectieve headlines?

Dit soort woorden werken goed
Koppen die een signaalwoord bevatten (dat zijn dus woorden als deze,waarom en dit) resulteren gemiddeld in 16% meer kliks dan koppen zonder zo’n signaalwoord. Deze signaalwoorden verwijzen vaak naar iets wat in het artikel behandeld gaat worden, wat leidt tot nieuwsgierigheid en meer lezers.

Slecht nieuws & goed nieuws
Op het internet lees je vaak tegen dat negativiteit in een kop goed zou werken. De data van Blendle onderschrijft dat: titels met een negatief sentiment worden vaker aangeklikt. Maar hetzelfde geldt voor positieve koppen. Het maakt voor het aantal lezers weinig uit of een kop positief of negatief is. Het is belangrijker dat de kop een sentiment heeft; of dat sentiment positief of negatief is is minder belangrijk.

Je moet de lezer direct aanspreken
Door het gebruik van voornaamwoorden spreek je een lezer direct aan, waardoor de lezer zich meer betrokken voelt bij het artikel en sneller het artikel zal lezen. De impact van voornaamwoorden is vrij groot: nieuwsbriefartikelen die begeleid worden door een titel met een voornaamwoord hebben gemiddeld maar liefst 25% meer lezers.

Werken vragen in een kop? Nee!
Dit komt misschien als een verrassing, zeker als je alle clickbaitartikelen op Facebook moet geloven, maar vragen in een kop werken niet. Artikelen uit de Blendle-nieuwsbrief die begeleid werden met een vraag als titel werden door 17% minder mensen geopend.

1 reden om geen getallen te gebruiken: ze werken niet
Nog zo’n veelvoorkomend fenomeen op Facebook: lijstjes. Van 12 kattenfeitjes tot 18 inspirerende quotes, tegenwoordig lijkt alles in lijstjes te moeten staan. Maar wat blijkt uit de data van Blendle? Het noemen van een getal in de kop zorgt helemaal niet voor meer lezers. Dus je kunt stoppen met het geforceerd omschrijven van jouw artikel tot een lijstje. Getallen werken overigens ook niet slechter, dus als jouw artikel perfect geschikt is voor een lijstje is er ook niets wat je tegenhoudt.

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

1 reactie

Paul Disco, 26 augustus 2016, 09:12

Interessant artikel. Ik ben verslaafd aan de Blendle nieuwsbrieven, vanwege de briljante koppen en headings, het meestgelezen artikel van gisteren en de Psst. Heb je ook een analyse van die laatste 2?

Overigens ben ik wel benieuwd welke kop de nieuwsbriefmakers boven jouw analyse zouden zetten. ;-)

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.