mgm nvj maart

— dinsdag 12 oktober 2021, 17:28 | 1 reactie, praat mee

Discussie over doorplaatsing van artikelen in andere kranten van dezelfde uitgeverij

Discussie over doorplaatsing van artikelen in andere kranten van dezelfde uitgeverij
© Bart Zuidervaart

UPDATE Op Twitter is een levendige discussie onder journalisten gaande over het doorplaatsen van artikelen in andere kranten van dezelfde uitgeverij. De discussie kwam aan het rollen nadat Jan Kleinnijenhuis en Bart Zuidervaart, werkzaam voor dagblad Trouw, zagen dat ze blijkbaar ook voor het Algemeen Dagblad werkten. Centrale vraag: is doorplaatsing goed voor het bereik of gaat het te koste van de pluriformiteit? Laatste wijziging: 13 oktober 2021, 10:04

Bart Zuidervaart deelde op Twitter een screenshot van hun artikel ‘Ombudsman slaat alarm - afhandelen toeslagenaffaire loopt helemaal mis’, dat met hun namen - was doorgeplaatst in het AD. Dat was niet de bedoeling, meldde AD-hoofdredacteur Rennie Rijpma in een reactie.

Het AD publiceerde vervolgens het ANP-bericht met daarboven het woord binnenlandredactie, zoals te doen bij ANP-stukken.

Vervolgens ontstond er onder de originele tweet een levendige discussie over doorplaatsing van artikelen in andere kranten. 

Alexander Klöpping snapt de ophef niet zo. “Het is hetzelfde bedrijf, je bereik wordt groter en de lezer geeft geen moer dat je op een redactie 50 meter verderop zit”. Het AD en Trouw worden beiden uitgegeven door DPG Media.

Menno van den Bos stelt dat “die samenklontering en uitwisseling” de zakelijke positie verslechtert. “In algemene zin wordt de identiteit er uitwisselbaarder van en zijn hierdoor minder journalisten nodig. Ergo minder mensen die over X schrijven en dus minder pluriformiteit.”

Kim van Keken stelt dat het lastiger kan worden om afspraken met bronnen te maken. “Ze werken mee omdat je voor een bepaald medium werkt en het is een beetje raar als je een interview geeft aan Trouw en dit in het AD verschijnt.”

Uitwisseling is niet nieuw
Het uitwisselen van artikelen is echter iets wat al langer gebeurt. De uitgeverijen maken daar afspraken over met de kranten en/of de journalisten. De kranten van NDC mediagroep gebruikten sinds 2013 met regelmaat artikelen uit het Algemeen Dagblad en Het Parool. Maar sinds januari dit jaar plaatsen het Dagblad van het Noorden en de Leeuwarder Courant artikelen en foto’s door uit NRC, De Telegraaf, De Limburger en andere regionale kranten van uitgeverij Mediahuis.

Dagblad De Limburger publiceert sinds dit jaar niet langer niet-regionale artikelen uit het AD, maar uit De Telegraaf. Ook neemt De Limburger met enige regelmaat artikelen over uit NRC Handelsblad en de Belgische De Standaard. De Telegraaf, NRC en De Limburger maken alle drie deel uit van het Mediahuis.

In mei ontstond er ook onrust bij Trouw en de Volkskrant. Artikelen uit de kranten zouden één-op-een worden doorgeplaatst en gedeeld op NU.nl. De redactieraden vroegen om het stopzetten van het experiment. Volgens Philippe Remarque, directeur Journalistiek DPG Media, ging het niet om het delen van content, maar om een ander platform waarop de artikelen worden uitgeven.

De Nederlandse Vereniging van journalisten heeft hier bedenkingen over want in essentie gaat dit over hoe freelance journalisten gewaardeerd worden. “Herplaatsing klinkt in eerste instantie goed; het werk wordt door een groter publiek gelezen en gezien. Alleen de realiteit voor freelancers is vaak dat dit niks extra’s oplevert. Het mogen doorplaatsen is door uitgevers afgedekt in algemene voorwaarden en brengt de freelancer naast wat eer niet veel meer,” aldus Milen van Boldrik, Secretaris NVF, ViP En Plus+. “Niet echt een businessmodel waar wij of zelfstandige (foto)journalisten blij van worden.”

“Dan kan je nog zeggen als freelancer dat je daar niet aan mee wil doen, maar in deze markt waarin twee partijen domineren is dat echt heel erg moeilijk,” vindt Van Boldrik. “Echt vrij ondernemerschap heb je in een pluriforme markt en niet in eentje waar twee de kaarten in handen hebben. Dat is de realiteit voor veel freelance (foto)journalisten. Wij pleiten daarom niet voor niks voor een hoger tarief, een betere onderhandelingspositie en meer inspraak in de algemene voorwaarden.”

“Los hiervan kan je je afvragen of de eigen smaak van een krant niet wordt aangetast door dit verlies van pluriformiteit, waarin dagbladen dan toch op elkaar gaan lijken als ze elkaars tekst en/of beeld overnemen.”

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

1 reactie

Eduard Bekker, 12 oktober 2021, 16:32

Kijk. Als ik twee kranten heb om nieuws van verschillende bronnen te bekijken om mezelf het beste beeld te vonden, kan het doorplaatsen een reden zijn om van een van de dagbladen het abonnement op te zeggen. Want waarom zou ik er twee kranten op na gaan houden, als ik in beiden toch weer hetzelfde nieuws en achtergrondverhalen tegen kom?

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.