website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

De online lessen van Colin van Hoek (NU.nl)

Nick Kivits — Geplaatst op vrijdag 10 augustus 2018, 17:04

Nieuws Nu steeds meer redacties online gaan werken steekt de vraag de kop op: wat werkt wel en wat niet? Villamedia legt die vraag voor aan redacties die voorop lopen. In deze aflevering: Colin van Hoek, chef social, video en NUjij bij NU.nl.

Nieuwsmedia die de laatste jaren flink hebben ingezet op Facebook om hun berichten de wereld in te slingeren, kwamen in juni 2016 van een koude kermis thuis. In die maand kondigde Facebook een wijziging in zijn algoritme aan, die ervoor moest zorgen dat berichten van familie en vrienden meer voorrang kregen op berichten van bedrijven. Bij de Amerikaanse site Slate leverde dat in 2017 87 procent minder traffic op van het sociale netwerk.

Ook Nederlandse media zagen hun traffic afnemen. Bij het AD daalde het verkeer via Facebook bijvoorbeeld met 20 procent. Tegelijkertijd zag NU.nl juist een flinke stíjging. In de eerste helft van 2018 ontving de nieuwssite 45 procent meer bezoekers van Facebook dan in dezelfde periode in het jaar ervoor. “We hebben veel geëxperimenteerd”, legt chef sociale media, video en NUjij Colin van Hoek uit. “Voor die tijd deden we Facebook er alleen een beetje bij. Maar sinds 2017 zitten we er echt fulltime bovenop.”

Ieder kwartier een post
Wanneer Van Hoek door Villamedia gevraagd wordt de stijging te verklaren, geeft hij toe dat het deels te maken heeft met die toegenomen activiteit. Wie meer gaat doen op sociale media, ziet in principe zijn traffic via dat kanaal stijgen. “We hebben wel goed gezocht naar wat voor ons goed werkt. Dat deden we door bijvoorbeeld een tijdje ieder uur iets te posten, en dan weer een tijdje iedere vijf minuten. Als je meer post wordt ieder individueel bericht wel aan minder Facebookers getoond, maar in het grotere plaatje kunnen meer losse posts sámen wel meer bezoekers opleveren.”

Uiteindelijk ontdekte Van Hoek dat ieder kwartier een bericht plaatsen het best werkt voor NU.nl. “Maar dat betekent niet dat dat voor andere media ook geldt. Ik heb veel gesproken met mensen van andere media, en daar werkt zo frequent posten helemaal niet. Wat dat betreft ben en blijf je aan de grillen van Facebooks algoritme overgeleverd. Daar baal ik wel van: het gaat nu goed, maar dat kan ook zomaar ineens zijn afgelopen.”

Bang dat het bezoek aan NU.nl volledig instort wanneer Facebook zijn algoritme weer eens omgooit is Van Hoek niet: “Van ons totale verkeer is slechts drie tot vier procent afkomstig van Facebook. Dat zouden we wel kunnen missen. Je gaat er niet dood van als dat wegvalt. Sociale media is voor ons meer een uithangbord. Wanneer mensen ons merk daar onder ogen krijgen, worden ze eraan herinnerd dat we bestaan en gaan ze ons ook buiten Facebook om bezoeken.”

Interactie met het merk
Facebooks algoritme-wijziging uit 2016 wordt door veel experts gezien als een poging bedrijven te overtuigen te gaan betalen voor bereik. Partijen die voor hun bezoekers afhankelijk zijn geworden van het geesteskind van Mark Zuckerberg en die niet zonder die bezoekers kunnen, moeten daardoor ineens de knip trekken. NU.nl doet dat niet. “We draaien soms wel een campagne om onze pagina op Facebook te promoten, maar bij individuele berichten doen we dat niet”, aldus Van Hoek. “Dat ligt journalistiek gezien gevoelig: door sommige berichten betaald te boosten en anderen niet, bepaal je eigenlijk welk nieuws belangrijker is. Dat voelt niet goed.”

Iets anders dat NU.nl niet veel doet op Facebook is video’s plaatsen. “Daar geloof ik niet zo in”, aldus Van Hoek. “Cijfers laten zien dat Facebook wel veel bereik oplevert, maat dat mensen er ook heel snel doorklikken naar de volgende video. Daar is het platform ook op ingericht. Kijkers blijven op onze site veel langer hangen in een video. Facebook levert niet per se de kijker die je wilt hebben. Ik heb op NU.nl liever een tiende van het aantal kijkers dat ik op Facebook heb, omdat dat kijkers zijn die de hele video zien. Je wilt dat mensen interactie hebben met je merk.”

Op Facebook loopt die interactie overigens terug. Uit onderzoek van Jaap van Zessen, chef digitaal bij het Algemeen Dagblad, blijkt dat NU.nl’s interactie op Facebook (likes, shares en reacties) tussen juni 2017 en juni 2018 met 12,2 procent is gedaald (bij andere media lag de terugloop hoger). “We zien dat er nog veel wordt gereageerd op Facebook, maar daar doen we verder niet zo veel mee”, aldus Van Hoek. “Het is op Facebook onbegonnen werk reacties te modereren omdat de stroom zo groot is. Op NUjij doen we dat wel en daar hebben we ook veel aan. Reacties op NUjij leiden echt tot betere artikelen.”

Insta-experiment
Waar NU.nl in 2017 vooral inzette op Facebook, richt de nieuwssite zich in 2018 wat experimenten betreft op Instagram. “We besteden nog steeds het merendeel van onze tijd aan Facebook”, aldus Van Hoek “75 procent van onze tijd gaat daar aan op. Het overige kwart is voor Instagram, waar een post maken ook meer tijd kost. Maar we willen daar wel mee verder. Je ziet dat Instagram steeds populairder wordt. We willen – net als vorig jaar bij Facebook – uitzoeken wat wij daar aan kunnen hebben.”

Nog geen reacties

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

Mag Inspiration Day