mgm nvj maart

— dinsdag 4 augustus 2015, 10:31 | 0 reacties, praat mee

De Correspondent weet groei vast te houden

De Correspondent weet groei vast te houden
Foto: Truus van Gog

De Correspondent van oprichters hoofdredacteur Rob Wijnberg, uitgever Ernst-Jan Pfauth en bureau Momkai is het stadium van start-up aan het ontstijgen. Bij de start in september 2013 waren er 18.000 abonnees die 60 euro per jaar betalen (leden in De Correspondent-taal), nu zijn dat er 36.000. Het aantal medewerkers is gegroeid van 14 naar 28 en er zijn 8 vacatures. Laatste wijziging: 4 augustus 2015, 16:11

Wijnberg: ‘We zijn nu groter dan ooit en groeien nog steeds met 30 tot 35 leden per dag.  Na het eerste jaar stopte een aantal leden van het eerste uur. Die daling hebben we al lang achter ons gelaten. Mensen hebben nu een abonnement dat automatisch wordt verlengd, waardoor minder leden opzeggen en de groei dus doorzet.‘

De ledengroei wordt vertaald in investeringen. ‘Gelukkig zitten we in een spiraal omhoog. Meer leden betekent meer inkomsten. Dat steken we allemaal in betere kwaliteit dat hopelijk weer leidt tot meer leden. Het is fijn om bij een journalistieke onderneming te zitten waar er elke dag weer wat meer mogelijk is.’

In het manifest van De Correspondent is vastgelegd dat niet meer dan 5 procent van de winst mag worden uitgekeerd aan de aandeelhouders, onder wie Wijnberg. ‘Maar dat is zeker de komende tien jaar niet aan de orde. Je zou wel gek zijn om winst uit te keren in plaats van te investeren.’

De nieuwe mensen worden ingezet op de redactie en de techniek. Wijnberg: ‘Voor mij niet een wezenlijk verschil. Iedereen werkt aan hetzelfde doel en werkt ook samen. Je bent als journalist extreem naïef als je denkt dat je werk alleen bestaat uit het schrijven van stukken.’

‘Bij De Correspondent is een journalist iets meer dan de helft van zijn tijd bezig met schrijven. De rest van de tijd gaat op aan het onder de aandacht brengen van je stuk, communicatie met leden en het op gang brengen van gesprekken.’

‘De correspondenten zijn net zo verantwoordelijk voor de ledenwerving als de andere medewerkers. We werven immers met onze journalistiek, niet met een ‘aparte afdeling’ die aanbiedingen of zo bedenkt. Je praat samen over de beste manier om artikelen te maken en te presenteren. Bijvoorbeeld of de nieuwsbrief in de ochtend moet worden verstuurd of in de middag, welke koppen goed werken of welke presentatievorm het beste is.’

‘Het is ironisch dat bij print de sterke scheiding tussen redactie en de andere afdelingen de abonneedaling heeft versterkt. De marketingafdeling staat niet in contact met de journalisten. Ze denken niet samen na over productverbeteringen. Dus kan de afdeling marketing niet meer doen dan een iPad-actie bedenken of korting geven.’

De Correspondent staat wat Wijnberg betreft nog aan het begin van wat hij in gedachten heeft. ‘Wij zijn nog steeds meer een medium dan een platform. We willen uiteindelijk een platform zijn waarop onze correspondenten en expert-leden samen onderwerpen bedenken en uitdiepen. We zijn hooguit op 10 procent van dat ideaal. Nu wordt 95 procent van de onderwerpen nog door ons geïnitieerd.’

De eerste concrete nieuwe stap op weg naar dat ideaal is de introductie van een nieuwe vorm van dossiers. Met steun van het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek wordt dat nu uitgewerkt.

Wijnberg: ‘Het lijkt simpel, maar is technisch complex. Het idee is dat we de artikelen die we maken ook in een leercurve kunnen presenteren waarbij de leden op hun eigen niveau kunnen instappen. Pas als het goed werkt en echt wat toevoegt, komen we er mee naar buiten. Dat is ook de reden dat we nog geen apps hebben. Ze zijn duur om te maken en voegen nog te weinig toe.

De afgelopen twee jaar is een aantal correspondenten ook vertrokken. Wijnberg: ‘De rode draad is dat we meer op zoek gaan naar niches en minder generalisten inzetten. We willen vooral expertise opbouwen en zullen minder journalistieke genres toepassen, bijvoorbeeld minder columns.’

‘De nieuwe correspondenten gaan zich bezighouden met voedsel en nieuwe economie. Ook zou ik nog graag iemand hebben die over wetenschap gaat schrijven en een correspondent emancipatie.’

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.