website over journalistiek

x

Villamedia heeft een app

 

Exclusieve inhoud Sluiten

Een NVJ-lid heeft dit artikel met je gedeeld. Gratis een maand alles lezen? Klik hier.

Een NVJ-lidmaatschap geeft je recht op:

  • Persoonlijk advies
  • Juridisch advies & rechtsbijstand
  • Perskaart
  • Korting op cursussen
  • Villamedia magazine

Word lid Verder lezen

Dag en Nacht Media is ‘podcast first en only’

Dolf Rogmans — Geplaatst in Podcast op Thursday 1 March 2018, 11:00

Tim de Gier en Anne Janssens

Tim de Gier en Anne Janssens - © Truus van Gog

Tim de Gier en Anne Janssens gaan zich binnenkort volledig op hun podcast-netwerk Dag en Nacht Media richten. ‘Er zit muziek in de podcast.’

Op weg naar het interview met Anne Janssens en Tim de Gier van het podcast-netwerk Dag en Nacht Media bedenk ik mij dat ik iets vergeten ben. De podcast-apparatuur die Villamedia onlangs aanschafte voor het project De Pegel (zie Villamedia.nl/pegel).

Vergeten is misschien niet het beste woord. Ik heb er gewoon niet eerder aan gedacht dat een interview over podcasten ook een podcast-opname verdient. Zeker als de spullen daarvoor, drie goede microfoons, een mengpaneel en de juiste software, voor het grijpen liggen.

Maar niet getreurd. Als er ergens podcast-apparatuur klaar staat dan is het wel bij Janssens en De Gier die inmiddels tien podcasts in hun netwerk hebben. Dus die opname gaat ervan komen.

Het podcast-duo huist ergens bovenin debatcentrum De Balie in Amsterdam en heeft inderdaad wel wat microfoons liggen. En wil best kijken of er wat te improviseren valt. Dat gaat dus goed komen. Maar dan komt toch hun professionaliteit om de hoek kijken. We moeten de opname dan wel in een goede ruimte doen. En die is in De Balie op dat moment niet beschikbaar. De debatzalen staan weliswaar leeg, maar worden afgekeurd. Het is niet stil genoeg voor een goede opname.

Oké. Als het niet kan zoals het moet, dan moet het maar zoals het kan. In het lawaai van het café van De Balie nemen we plaats aan een hoge tafel. Ik leg mijn telefoon in het midden en druk op opname. Dit wordt de slechtste podcast ooit, zeg ik.

De heren kunnen er om lachen, maar een beetje als een boer met kiespijn. Ze zitten nu in een podcast die bijna alles vertegenwoordigt waar ze niet voor staan. Wil je zelf horen hoe De Gier en Janssens desondanks enthousiast over hun werk vertellen, dan kan dat. De opname staat online op soundcloud.com/villamedia.

Het gesprek vindt geheel toevallig plaats op een bijzonder moment in de geschiedenis van het nog jonge netwerk Dag en Nacht Media. Janssens en De Gier staan op het punt om volledig te kiezen voor podcasten. Hoe dat precies gaat lopen, is nog even de vraag. Beiden moeten het nog met hun bazen afspreken.

Maar dat er muziek zit in podcasten, daar zijn ze al een tijdje van overtuigd. Janssens: ‘We zijn in de zomer van 2016 met het netwerk begonnen. De ambitie is om anderen te helpen met het maken van goede podcasts en met genereren van inkomsten.’
De Gier: ‘We hebben de overtuiging dat het kan. We maken zelf een podcast over wielrennen en merken hoe groot de betrokkenheid van luisteraars is. Als ik zeg dat Michael Boogerd de Tour-etappe Alpe d’Huez heeft gewonnen, krijgen we negenhonderd reacties dat het­ ­La Plagne is.’ Janssens: ‘Mensen luisteren heel goed. We krijgen boze tweets als het te lang duurt voordat er een nieuwe aflevering komt.’

Zijn mensen betrokken omdat ze bijvoorbeeld fan van wielrennen zijn of komt dat door het medium?
De Gier:  ‘Er wordt ook veel geschreven over wielrennen. Dus het medium heeft echt een eigen, betrokken, publiek. Dat komt ook omdat het best wel even duurt voordat iemand op je eilandje beland is. Het publiek is echt anders.’ Janssens: Wij krijgen geen bagger in de reacties. Geloof me. Het is een hele andere manier van betrokkenheid.’

Dus maken De Gier en Janssens podcasts in de overtuiging dat het het beste kanaal is voor hun verhaal. Niet nog een tekstversie erbij of een videocamera aan tijdens de opnamen. De Gier: ‘Eigenlijk hebben we geen echte distributiestrategie met meerdere kanalen. Podcast is een eigen wereld waarin vooral veel heen-en-weer wordt bewogen.’ Janssens: ‘We hebben ook niet de tijd en het geld om van een podcast meer te maken. En als we het hadden, zouden we het misschien ook niet doen. Wij zijn podcast first and only.’

De Gier: ‘Wij zoeken niet naar zoveel mogelijk luisteraars, maar naar mensen die terugkomen en een abonnement nemen.’ Janssens: ‘En daar zit wel weer een idee achter. Wij zien ons netwerk als de beste manier om andere podcasts te promoten. We hebben het nog niet kunnen meten, maar denken dat het een goedkope en effectieve manier is om meer luisteraars te krijgen.’

Het Stimuleringsfonds voor de Journalistiek gaf de mannen 24.500 euro en daarmee de kans hun overtuiging in de praktijk te brengen. En anderhalf jaar later, in januari van dit jaar, hebben ze de grens van 250.000 luisteraars per maand gepasseerd. Plus adverteerders weten hen te vinden. Ze hoeven er niet eens heel erg hard achteraan te lopen.

De Gier: ‘In het begin zochten we adverteerders die bij specifieke podcasts pasten. Dat hebben we losgelaten. Nu kunnen adverteerders bij alle streams hun boodschap laten horen en delen we de opbrengst dus met alle podcasts in het netwerk.’

Met een advertentietarief van 50 euro per duizend luisteraars heeft Dag en Nacht Media een potentie van 125.000 euro omzet per maand bij één adverteerder per stream. Bij drie adverteerders is het potentieel 4,5 miljoen euro per jaar. Janssens: ‘Het gaat hard. We begonnen met vier podcasts en 0 euro in de podcastmarkt en negen maanden later hebben we tien podcasts, is het publiek vertienvoudigd en zijn bedrijven geïnteresseerd om te adverteren.’

De Gier: ‘Het is lastig om in de journalistiek over verdienmodellen te praten als je niet eerst praat over de band met je lezer. Als je een krant hebt die je aan zoveel mogelijk mensen wilt verkopen, dan beperk je je al heel erg in het verdienmodel dat je hebt. Wij zagen de intensieve band die je hebt met de luisteraar als belangrijkste waarde. Dan is adverteren vervolgens een van de manieren om geld te verdienen. Je ziet ook veel crowdfunding omdat er betrokkenheid is en mensen dan willen betalen.’

Inmiddels is er geen twijfel meer over het slagen van hun bedrijf. De Gier: ‘We weten zeker dat podcast een belangrijk medium gaat worden. Het wordt steeds makkelijker om te luisteren. Over een tijdje zie je bijvoorbeeld op je schermpje in de auto je tien populairste podcasts of kies je het in je badkamer. In de Verenigde Staten wordt veel onderzoek gedaan. Daar luistert één op de vier mensen podcasts.’

Janssens: ‘In Zweden ook. In Nederland weten we het niet.’ De Gier lachend: ‘Hier luistert 80 procent van de mensen naar onze podcasts.’ Wat wel weer bekend is, aldus de heren, dat 97 procent van de mensen de eenmaal gestarte podcast afluistert. Janssens: ‘Omdat het een hele bewuste keuze is om aan een podcast te beginnen. Het is bewuster dan de radio aanzetten.’

Als deelnemers aan de slechtste podcast ooit hebben de twee een duidelijke opvatting over wat een podcast moet zijn. De Gier: ‘Wat jij nu doet, doen wij niet: lullen met de microfoon open en met slechte geluidskwaliteit. Er gaat flink wat voorbereiding in zitten. Anders werkt het niet. Als wij over wielrennen praten, heb ik vier kantjes aantekeningen en een draaiboek wanneer we wat willen instarten.’

Het is een soort radio-uitzending?
De Gier: ‘Nou, radio… Ik snap wat je bedoelt, maar we proberen iets anders te doen dan radio. In het begin dachten we: laten we het met ons bedrijf simpel houden. We proberen wat mensen doen beter te maken. Nu zitten we in een andere fase waarbij we nadenken over verhaallijnen en verschillende narratieven. Bijvoorbeeld wat Hiske Versprille, onder meer culinair recensent van Het Parool, doet met haar podcast over eten; een reportage, geluiden uit de keuken en je hoort mensen met elkaar praten. Dat vlecht je dan in elkaar. Dat is zo min mogelijk radio.’

Janssens: ‘Amerikanen zeggen dat een podcast conversational moet zijn. Zo niet, dan wordt het rommelig en neem je de tijd van je luisteraars niet serieus. Dus willen wij productiewaarde toevoegen. Van tevoren weten we wat we willen doen en achteraf editen we de opname.’
De Gier: ‘Ik ben ervoor om een eenvoudige opzet te maken en die dan heel mooi uit te voeren in plaats van een ontzettend avant-gardistische opzet te kiezen met allerlei rubrieken en instarts en dat dan slecht uitvoeren.’

Janssens: ‘Als een podcast begint met: “ohhh, nemen we al op”, dan ben ik direct weg.’

Wat is de beste podcast wat hen betreft? Janssens noemt ‘De Verhalende Man’ en ‘Echt Gebeurd’ waarin mensen verhalen vertellen die… inderdaad echt zijn gebeurd. De Gier vindt de podcast Cheft van Versprille, waar Janssens dan weer aan meewerkt, erg goed. De Gier: ‘Eerst worden alle opnames gemaakt en wordt de eerste ronde editen gedaan. Dan gaan de makers bij elkaar zitten en luisteren en zeggen wat er anders moet. En dan volgt de tweede ronde editen. Ze nemen het echt heel serieus.’

En drie tips voor een goede podcast? Gezamenlijk: neem er de tijd voor, maak een script, edit een paar keer, denk goed na over de eerste drie tot vijf minuten en vooral over wat je vertelt en hoe je het vertelt.’ De Gier: ‘En nu de drie belangrijkste tips. De eerste 3 tot 5 minuten moeten goed zijn, bouw rust in. Maak er niet een superstrak gesneden ­magazine van. Daar raak je als luisteraar doodmoe van. En neem echt goed op. Bewerk de audio.’

Bijna gelukt.

Tim de Gier en Anne Janssens zoeken nog een goede podcaststudio. Stuur ze een berichtje als je een ruimte weet. Info: dagennacht.nl

Dit is het vierde en laatste artikel in een serie over podcasten. Lees ook:
Luisteren! 9 podcasts over de media
Chris Bajema heeft een kort lijntje met zijn luisteraars
Een bliksemcursus podcasten met Peter de Ruiter

1 reactie

Om te reageren moet je een Villamedia Account hebben en moet je eerst ingelogd zijn.

  1. 1. Eldert Kuiken, 12 August 2018, 23:36

    Radiotijdschrift, toch?

Smart octo banner