word studentlid

— vrijdag 2 oktober 2015, 08:44 | 0 reacties, praat mee

Crowdfundactie voor Man bijt hond

Crowdfundactie voor Man bijt hond
Koen Suyk / ANP

Het populaire tv-programma Man bijt hond hoopt op een tweede leven op internet. Oud-makers van het programma zijn hiervoor een crowdfundingsactie gestart via www.redmanbijthond.nl. De lancering van de actie valt samen met de dag van de laatste uitzending vrijdagavond. Laatste wijziging: 8 oktober 2015, 10:18

Eerder dit jaar kwamen de eerste geruchten dat het einde voor het programma in zicht was. Eind augustus werd de knoop doorgehakt. Het doek voor Man bijt hond zou definitief vallen, na 16 jaar op de buis. Een van de initiatiefnemers van de actie en fan Jeroen Van Leeuwen zocht contact met de Vlaamse tv-maatschappij die de rechten heeft van het format. Hij kreeg toestemming om het concept voort te zetten. Een clubje van tien, onder wie de oud-samensteller, redacteuren, verslaggevers en acteurs uit de rubriek Ons kent ons, sloegen de handen ineen. “We doen dit allemaal vrijwillig omdat we het echt een verarming van het tv-aanbod vinden als Man bijt hond verdwijnt. Dit programma geeft een tijdsbeeld van hoe Nederland in elkaar steekt. Je zou het bijna nationaal erfgoed noemen”, bepleit Van Leeuwen.

“Juist in de afgelopen twee weken in aanloop naar de laatste tv-uitzending hebben we gemerkt hoe het programma leeft”, reageert Van Leeuwen. “Iedereen -fans, makers en bekend Nederland- betreurt het besluit om de stekker eruit te halen bij Man bijt Hond.” De actie wordt gesteund door tal van bekende Nederlanders als Paul de Leeuw, Hugo Borst en Neerlandicus Herman Pleij. In korte filmpjes die ze zelf hebben opgenomen delen fans via sociale media hun oproep: Man bijt hond moet door op het internet.

Voor een doorstart op internet is een startbedrag nodig van 99.000 euro. Daarmee kan een half jaar worden gewerkt. Als de actie slaagt dan zal er naast de typische Man bijt hond-items als ‘De hond schuift aan’, ‘Ons kent ons’ en ‘De Lijn’, waarbij onbekende plaatsen worden bezocht, ruimte voor vernieuwing zijn. “We gaan natuurlijk wel innoveren”, zegt Jeroen van Leeuwen, die een optie heeft op de rechten per 1 januari. “We zijn nu al bezig met nieuwe items en ook willen we meer interactie met de fans.” De site moet een platform worden voor nieuwe rubrieken. Fans wordt gevraagd eenmalig een tientje te doneren.

Bekijk meer van

Man bijt Hond

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.