noodfonds

— dinsdag 25 mei 2021, 15:50 | 0 reacties, praat mee

Coronajaar 2020: groei aan bereik, meer digitale omzet, print-omvang licht gekrompen

Print blijft de belangrijkste dobber voor nieuwsmedia, maar veruit de meeste abonnees hebben een hybride abonnement. Volledig digitale abonnementen zijn sterk in opmars | ANP

NDP Nieuwsmedia blikken in het Jaarverslag 2020 terug op de start van de coronapandemie en de effecten op Nederlandse nieuwsmedia. Die hebben boven verwachting gepresteerd, door een aangewakkerde behoefte naar betrouwbare informatie en duiding, constateert de koepelorganisatie.

Het thuiswerken door coronamaatregelen beïnvloedde luistergedrag: piekuren in de spits namen af en digitale radio en podcasts groeiden in populariteit. Online nieuwsmedia werden ook fors meer bezocht: met dagelijks gemiddeld 25 procent meer bezoekers voor dagbladsites en partijen als NU, RTL Nieuws en BNR.

De goede omzet- en winstcijfers van grote uitgevers als Mediahuis (‘ongekende groei’) en DPG Media (‘forse winstsprong’ in bijzonder jaar) waren al een indicatie, maar gedrukte nieuwsmedia groeiden in bereik en noteerden in 2020 een flinke aanwas van digitale abonnees, 44 procent maar liefst.

De omzetdaling uit advertenties en losse verkoop werd door deze groei “ruimschoots voldoende” gecompenseerd. Veruit de meeste abonnees (2,283 miljoen) hebben een hybride (print/digitaal) abonnement. Abonnees die uitsluitend een digitale krant lezen (278.324)  of toegang hebben tot premium artikelen (163.812) zijn sterk in opmars.

NDP Nieuwsmedia: “Ook het bereik van gedrukte nieuwsmedia is gestegen. Het aantal betalende lezers van kranten nam flink toe, met name bij de digitale edities (+36%) en de premium artikelen (+154%). Nieuwsbedrijven wisten hierdoor de omzet van hun dagbladen in 2020 op peil te houden. De omzet bij nieuwsbedrijven van kranten steeg licht en kwam uit op 1,1 miljard euro (+0,9%).”

Dagbladen zijn in 2020 in omvang gedaald. Het paginavolume nam ten opzichte van 2019 met 5 procent af. Het grootste deel (83 procent) van het dagblad bestaat uit journalistieke content.

NDP Nieuwsmedia wijst op het gevaar van “een zekere nieuwsmoeheid” bij de nieuwe abonnees. “Uitgevers zullen dan met meer reguliere nieuwscontent betalende abonnees moeten behouden en werven”, waarschuwt de organisatie.

Verder is de macht en concurrentie van slechts een handvol techreuzen op de digitale advertentiemarkt een uitdaging voor uitgevers.

Nederland was verder een positieve uitzondering wat betreft werkgelegenheid in de nieuwsbranche. Hier bleef de werkgelegenheid op peil; wereldwijd ging 4,4 procent van de banen verloren. De totale redactionele capaciteit bij bedrijven binnen NDP Nieuwmedia omvatte in 2020 2.700 fte. Meer bij NDP Nieuwsmedia Jaarverslag 2020

Bekijk meer van

NDP Nieuwsmedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Dolf Rogmans
Hoofdredacteur

Marjolein Slats
Adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab
Redacteur

Lars Pasveer
Redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven
Redacteur

Anneke de Bruin
Vormgever

Marc Willemsen
Webontwikkelaar

Vacatures & advertenties

redactie@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.