Nieuwe adjunct-hoofdredacteur NU.nl bezig met opzetten jongerenmerk
UPDATE Colin van Hoek, nu nog chef redactie van NU.nl, wordt adjunct-hoofdredacteur van de nieuwssite, zo meldt hij op Twitter. En er staan al meteen wat nieuwe dingen op stapel. Zo wil NU.nl een jongerenmerk opzetten.
Van Hoek kwam tien jaar geleden als stagiair binnen bij NU.nl. Hoewel hij na zijn stage nog een tijd als freelancer werkte kwam hij al snel weer bij NU.nl terecht. “Toen ik begon bestond NU.nl uit een klein groepje mensen, er waren vijf vaste redacteuren. Nu zijn het er ruim 50. Ik heb mazzel dat ik kon meegroeien met het bedrijf.” Naast leuk werk en fijne collega’s was het voor hem prettig dat er veel doorgroeimogelijkheden waren. “Elke paar jaar kreeg ik een nieuwe functie.”
Hoewel er nu nog geen vervanger is die zijn functie kan overnemen start Van Hoek onofficieel nu al wel deels met zijn nieuwe functie als adjunct-hoofdredacteur. “We hebben een aantal zaken die we meteen willen aanpakken”.
Zo wordt Van Hoek verantwoordelijk voor het versterken van de lezersband. “We willen NUjij uitbreiden en zorgen dat lezers zich meer betrokken voelen bij NU.nl.” Concreet gaat het dan om het bereiken van de doelgroep 13-19 jaar, vertelt Van Hoek. “We doen het niet slecht, maar van alle leeftijdsgroepen die we bereiken in het Nederlands Online Bereiksponderzoek (NOBO) zitten daar de groeimogelijkheden.”
Om die jongere doelgroep beter te bereiken zijn ze bij NU.nl ook bezig met het opzetten van een jongerenmerk. Daar kan Van Hoek nog niet zo veel over zeggen, maar het gaat er om “hoe bereiken wij de doelgroep onder de 18 en hoe kunnen we ze het beste van dienst zijn? Kunnen we ze nog meer artikelen op NU.nl laten lezen en hoe laten we ze überhaupt NU.nl lezen”. Later dit jaar worden er meer details over het nieuwe jongerenmerk bekendgemaakt.
Voor de lange termijn gaat de nieuwe adjunct-hoofdredacteur ook nadenken over een nieuw verdienmodel om minder afhankelijk te worden van de grillige advertentie-modellen.
Praat mee