mgm nvj maart

— donderdag 19 maart 2020, 15:00 | 0 reacties, praat mee

Een ‘coronabump’: bezoekcijfers Brabants Dagblad en Omroep Brabant in een week tijd ruim verdubbeld

De provincie Brabant kampt met de meeste coronabesmettingen van het land en regionale en lokale media zijn voor veel inwoners van die provincie het 'go-to-medium' geworden wat betreft informatie over het COVID-19-virus. Dat laat zich zien in de bezoekcijfers. Die van het Brabants Dagblad en van Omroep Brabant zijn in een week tijd meer dan verdubbeld. Dat succes heeft een keerzijde: de werkdruk voor thuiswerkers is op langere termijn mogelijk niet vol te houden. Laatste wijziging: 20 maart 2020, 10:34

Hoofdredacteur Lucas van Houtert van het Brabants Dagblad meldt op vragen van Villameda: “We hadden afgelopen dagen meer dan een half miljoen unieke bezoekers (browsers) op onze site en in onze app. Dat is meer dan het dubbele van normaal en daarmee bereiken we denk ik meer mensen dan in onze lange geschiedenis (BD wordt volgend jaar 250, red.) ooit is gebeurd.” Met het ED en BN DeStem erbij pieken ze zelfs op 1,490.000 met een 14-daags gemiddelde van 1,1 miljoen. Om er later aan toe te voegen: “niet gek voor een medium dat nog maar een paar jaar geleden klinisch dood werd verklaard”.

Op de site van het Brabants Dagblad wordt een deel van de artikelen gratis aangeboden. Een deel blijft, na intern overleg, achter een betaalmuur. De nieuwsvoorziening en alles wat te maken heeft met tips om gezond te blijven, is gratis te lezen, aldus Van Houtert. “‘Nieuws en EHBO’ noemen we dat zelf”.

Ook het live-blog van de ADR-titels blijft voor iedereen toegankelijk, zegt de hoofdredacteur. “Daarmee voldoen we ruimschoots aan onze maatschappelijke plicht, want er is echt gigantisch veel te lezen vóór de betaalmuur. Dat je voor verdere verdieping betaalt, lijkt me logisch. Journalistiek heeft zijn prijs, dat weet iedereen. En het is niet fair om abonnees voor alle kosten op te laten draaien.”

Renzo Veenstra, hoofdredacteur van Omroep Brabant, noemt vanaf de redactie in Son de bezoekcijfers zelfs “bizar”. In normale tijden genereert de site zo’n 30 miljoen pageviews, nu tikte de teller dat al na vijftien dagen aan. “Normaal gesproken hebben we tussen de 400.000 en 500.000 bezoekers per dag. Nu hadden we er op één dag zelfs 1,2 miljoen! We vervullen blijkbaar een behoefte.”

Verschillende scenario’s uitgewerkt
Omroep Brabant had ruim voor de crisis in Nederland allerlei scenario’s uitgewerkt, zegt Veenstra. “Dus we voelen ons niet overvallen door de huidige situatie.” De omroep kon snel schakelen toen de overheid maatregelen instelde om verspreiding van het virus tegen te gaan. “De journalisten op de redacties in Son en Breda werken zo veel mogelijk thuis. Waar het niet anders kan, op zoveel mogelijk afstand van elkaar op de redactie.”

Van Houtert gaf vorige week al aan dat het Brabants Dagblad zich voorbereid op een langdurige crisissituatie. Net als bij andere media trof het Brabants Dagblad maatregelen, die variëren van thuiswerken tot ‘compartimenteren’ - zorgen dat delen van de redactie onderling geen contact hebben. 

De werkdruk wordt in de gaten gehouden
Volgens Van Houtert staat de redactie van Brabants Dagblad voorlopig als “een huis”. Op de korte termijn is het volgens hem allemaal goed te doen. Maar op de langere termijn dreigt uitputting en is de betrokkenheid voor thuiswerkers misschien moeilijker vol te houden, stelt hij. “Thuiswerken is voor ouders met (jonge) kinderen bovendien erg intensief. Daarom praten we op dit moment over een beperking van de last door minder unieke pagina’s te maken”.

Dat kan volgens Van Houtert ook omdat het sportnieuws wegvalt en er minder op cultureel vlak gebeurt. En doordat de krant minder advertenties telt, wordt die ook wat dunner. “Maar ik geloof niet dat de lezer heel veel minder te lezen heeft. Het aantal redactionele pagina’s blijft redelijk op peil.”

Ook Veenstra houdt het personeel in de gaten wat betreft werkdruk. “We hebben twee mensen echt al even verordend een paar dagen rust te nemen.” Maar dat is moeilijk, beaamt hij ook. “Iedereen wil door, door, door en heeft hart voor de zaak. Het is zo’n onwerkelijke situatie en het nieuws blijft maar doorgaan. Je staat er mee op en gaat er mee naar bed. Er zijn wel lessen voor de toekomst te leren over afstand en rust nemen.”

Het is afwachten hoe het allemaal gaat lopen, maar voor de hoofdredacteur van de regionale omroep helpt het dat er noodscenario’s liggen die de minimale inzet voorschrijven die nodig is om de basisvoorziening draaiende te houden. Het gaat dan bijvoorbeeld over wat moet gebeuren als er teveel zieken op de redactie zijn, als het pand dicht moet vanwege een besmetting of als de provincie in ‘lockdown’ moet.

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.