word studentlid

— dinsdag 11 februari 2020, 09:22 | 0 reacties, praat mee

ANP start ‘charmeoffensief’ richting klanten

ANP start ‘charmeoffensief’ richting klanten
De nieuwsvloer van het ANP.

Een charmeoffensief richting de klanten noemt ANP-hoofdredacteur Freek Staps het. Een half jaar na zijn aantreden en zo'n twintig klantenbezoeken later komt het ANP met een aantal initiatieven om beter uit te leggen waarvoor het persbureau staat. Laatste wijziging: 13 februari 2020, 12:01

Staps: ‘Ik ben iedereen langsgegaan om over de inhoud te praten, wat doen wij en wat kunnen we beter doen. Deze keer ging het dus niet over de korting op het volgende contract.’

Het viel Staps op dat veel (hoofd)redacties geen goed beeld hebben hoeveel ze eigenlijk van het ANP afnemen. Tegelijk doet het ANP te weinig aan het inzicht geven in wat er elke dag wordt geproduceerd. Beide zaken zijn inmiddels aangepakt.

Staps: ‘We nodigen redacties hier uit om ze te laten zien hoe het ANP werkt. Daar trekken we een halve dag voor uit. Dat begint met een praatje van mij en wat cijfers over wat ze eigenlijk van ons gebruiken. Hoeveel foto’s worden er geplaatst, hoe vaak wordt de agenda bekeken en hoeveel berichten verschijnen er op de websites. Dan zie je onze betekenis voor onze klanten. Ook passeren onze journalistieke afwegingen, bijvoorbeeld voor een persalarm.’

Redacteuren kunnen vervolgens meedraaien op de nieuwsvloer om de dynamiek van het persbureau te ervaren. We hebben inmiddels inschrijvingen van vier redacties die met een hele groep komen en nog eens dertig redacteuren van uiteenlopende titels’, aldus Staps.

In aansluiting daarop verschijnt vanaf vandaag elke ochtend een nieuwsbrief van het ANP via email. Staps: ‘Dus buiten het ANP-net om. We informeren de afnemers over de belangrijkste nieuwsonderwerpen, de belangrijkste verhalen in de andere media, wat er staat aan te komen en de meest gedownloade foto’.

‘Op het net zelf komen we twee keer per dag met een vooruitblik welke foto’s en artikelen we die dag hoe laat publiceren. Dan kun je als redactie daar zelf op inspelen. Als wij met de feiten komen, kun je bijvoorbeeld je eigen mensen op iets anders zetten.’

Bekijk meer van

ANP

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.