word studentlid

— woensdag 27 maart 2019, 16:38 | 0 reacties, praat mee

AD verrijkt ruim 250 artikelen met start-up Newschain tijdens pilot

AD verrijkt ruim 250 artikelen met start-up Newschain tijdens pilot
Met Newschain bouwen journalisten verhalen op als blokkentorens. Foto: Newschain

Het Algemeen Dagblad (AD) heeft in krap twee maanden tijd ruim 250 online artikelen verrijkt met de Nederlandse start-up Newschain. De tool laat redacties blokken met extra achtergrondinformatie maken, die opnieuw kunnen worden gebruikt in verschillende artikelen. Lezers kunnen vervolgens extra informatie over een onderwerp tevoorschijn laten komen door de blokken open te klikken, zoals bij het blok hieronder.

Het AD startte op 1 februari een pilot met Newschain, nadat een test bij de regionale kranten in Brabant succesvol was gebleken. Na de eerste maand haakten ook de redacties van De Stentor en Tubantia aan bij de pilot van het AD. Sinds de start van de testperiode hebben lezers van die drie websites samen ruim 700.000 blokken open geklikt, blijkt uit cijfers van Newschain. Bij verhalen die op de AD-site meedraaien in de top tien, klikt de helft tot 70 procent van de lezers een blok open.

Tijd besparen
Hoewel het maken van de blokken in eerste instantie een tijdsinvestering is, ziet het AD Newschain juist als potentiële tijdsbespaarder. “Wie dagelijks met nieuws bezig is weet dat je in berichten vaak achtergrondinformatie moet herhalen”, zegt Rennie Rijpma, adjunct-hoofdredacteur digitaal bij het AD. “Door die vaste elementen in blokken te gieten hoef je de achtergrondinformatie niet steeds opnieuw te schrijven. En kun je je tijd efficiënter gebruiken.”

Ook voor de lezers ziet Rijpma voordelen. Zij zijn nu vaak veroordeeld tot het steeds opnieuw lezen van dezelfde informatie. “Wie al vaker over een bepaalde nieuwsgebeurtenis heeft gelezen kent de achtergrond al en kan die informatie over slaan door de blokken met extra informatie dicht te laten. Lezers die die informatie nog niet kennen, kunnen de achtergrond alsnog oproepen.”

Tijd besparen met Newschain staat of valt voor redacties met goed hergebruik van de informatieblokken. En dat laatste kan nog wel wat beter, aldus Jolien van de Griendt, een van de twee oprichters van het in februari 2017 gestarte Newschain. Maar het begin is er. “Een tool als deze doet beroep op het gezamenlijke geheugen van de redactie”, aldus Rijpma. “Is dit blokje er al of niet? En kunnen we bij dit artikel nog blokjes toevoegen die we al hebben? Het opbouwen van dat geheugen kost tijd.”

Collectief geheugen
Wanneer het collectieve geheugen omtrent de Newschain-blokken groeit, gaat de tool ook sneller en vaker toegepast worden, denkt Rijpma. Bij brekend nieuws zoals de aanslag in Utrecht op 18 maart wordt niet meteen gedacht aan het vullen van blokjes met achtergrondinformatie. “Daar zouden we eigenlijk iemand voor vrij moeten maken. Want bij nieuws dat lang actueel blijft ben je veel aan het herhalen.”

Of het AD na afloop van de pilot (eind mei) verder gaat met Newschain kan Rijpma ondanks de positieve resultaten nu nog niet zeggen. “We zijn heel tevreden over de tool, maar er moeten bij zulke zaken altijd meerdere afwegingen gemaakt worden. Vinden lezers het prettig werken? Draagt het bij aan onze doelstellingen? Allemaal vragen waarover we nog nadenken.”

In de tussentijd zit Newschain niet stil. Gevraagd naar plannen voor de toekomst stelt mede-oprichter Van de Griendt dat de start-up werkt aan een plugin die automatisch relevante blokken met informatie als suggestie toont tijdens het schrijven van artikelen. Zo hoeven journalisten niet zelf meer na te denken over welke blokken er wel en niet zijn. “De plugin is nog heel pril”, aldus Van de Griendt. “We zitten nu nog in de fase waarin we bekijken of en hoe we hem het best kunnen bouwen.”

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.