8000 (proef)abonnees FTM na publicaties Keizer

Follow The Money (FTM) heeft sinds de publicaties over VVD-voorzitter Henry Keizer 8000 abonnees erbij. Daarvan hebben 1000 mensen meteen een jaarabonnement van 80 euro genomen en 7000 een gratis proefabonnement voor 1 maand. Over een kleine drie weken moet blijken hoeveel mensen daarvan blijven hangen. Dat laat Jan-Willem Sanders weten, sinds mei uitgever bij FTM.
De hoos aan nieuwe en proefabonnees wordt vrijwel zeker veroorzaakt door de oproep van veel (nieuwe) lezers op social media. Die waren weer het gevolg van publicaties over Keizer, die zichzelf bevoordeeld heeft bij de aankoop van een uitvaartbedrijf. De VVD-voorzitter (die net heeft laten weten het voorzitterschap neer te leggen) koos aanvankelijk de aanval en noemde de berichtgeving van FTM onjuist. Daarop reageerden mensen via social media met ‘en dus lid worden.’
Hoppa. Wie nog geen lid is van @FTM_nl zou dat moeten veranderen. https://t.co/kSwR2wBGlO
— Jacco Prantl (@jacco) May 16, 2017
Sanders: ‘Voor Keizer hadden we 2600 betalende abonnees. De groei is dus fors. Ons doel is uit te komen op 15.000 betalende abonnees, we noemen ze leden. Wanneer we dat doel bereiken, weet ik niet. Ik concentreer mij nu op het vasthouden van de proefabonnees.’
Daarvoor zullen die leden zoveel mogelijk in contact worden gebracht met andere verhalen op FTM. ‘Dat doen we vooral met nieuwsbrieven. We besteden ook veel aandacht aan social enterprises, duurzaamheid en landbouw.’
Sanders heeft bij andere media ook betaalmuren opgezet en onderhouden. ‘Voor FTM geldt dat we de komende tijd erg aan ons bereik moeten werken. Pas daarna hebben we de kans om mensen te zetten naar lid’.
Het lastige daarbij is dat FTM niet in de dagelijkse nieuwsstroom van mensen zit omdat het onregelmatig met achtergronden komt. ‘Dus willen we mensen ook betrekken bij de discussies op de site en ze zo aan ons binden’, aldus Sanders.
Praat mee