Opinie

‘Geef ons cijfers’

vrijdag 1 februari 2013

Investeerders verdienen aan het nieuws maar er is geen geld meer voor (kwalitatieve) journalistiek. Bekend is dat NDC Mediagroep jaarlijks één miljoen euro betaalde voor de diensten van het Geassocieerde Pers Diensten (GPD). Dit samenwerkingsverband van regionale dagbladen, is 31 december 2012 opgeheven. De persdienst leverde 76 jaar lang kopij aan regionale kranten. NDC heeft landelijk en buitenlands nieuws nodig. Dit nieuws heeft zij nu bij het AD ingekocht. De vraag is hoeveel zij hier voor hebben betaald, stelt NVJ-secretaris Rosa García López.

Het AD maakt niet bekend wat deze deal hen oplevert. NDC wil niet zeggen wat zij hebben betaald. Volgens drie ingewijden - die niet met naam en toenaam genoemd willen worden – betaalt NDC een half miljoen euro aan het AD. Zij noemen het bedrag onafhankelijk van elkaar. Voor dat geld mag NDC gebruik maken van de kopij van het AD inclusief de kopij van freelancers. Het AD mag op haar beurt gebruik maken van content van NDC.

Op vrijdagmiddag 7 december 2012 om 17.15 uur ontvingen freelancers van het Algemeen Dagblad (AD) een e-mail waarin zij geïnformeerd werden over de deal tussen het AD en de Noordelijke Dagbladcombinatie (NDC). De strekking van de e-mail was dat het AD stukken van freelancers gaat doorverkopen. De freelancers krijgen hier geen geld voor.  Het AD zegt niets te verdienen aan de deal.

Geconfronteerd met de cijfers – een deal van een half miljoen euro - laat zakelijk hoofdredacteur Bart Verkade van het AD, weten freelancers wier kopij of foto’s structureel door NDC wordt gebruikt (toch) een vergoeding te zullen geven. Dit staat haaks op eerdere berichtgeving en op de inhoud van de e-mail van het AD. 

Deze deal roept een paar vragen op. Waarom betaalde het NDC voorheen één miljoen per jaar aan de GPD en nu maar de helft aan het AD? Investeert NDC het vrijgekomen bedrag in haar freelancers? Hoeveel krijgen NDC freelancers betaalt als hun kopij in het AD wordt doorgeplaatst? Waarom betaalt het AD alleen freelancers wier stukken structureel worden doorgeplaatst en niet alle freelancers? Hoe vaak moet kopij van een freelancer doorgeplaatst worden zodat deze ‘structureel’ is? Hoeveel betaalt het AD haar freelancers voor doorplaatsing? 

De financiering, winsten en rendementen van mediaorganisaties zijn niet transparant. Dagelijks melden mediaorganisaties dat er ‘geen geld’ is om freelance (foto)journalisten billijk te betalen. Voor wie het nog niet wist freelance (foto)journalisten verdienen gemiddeld per uur het zelfde bedrag als een aspergesteker. Aan die mediaorganisaties die steeds weer als een mantra blijven herhalen ‘geen geld’  zou ik willen zeggen: geef ons feiten, geef ons cijfers. 

Wie verdient aan het nieuws moet transparant zijn. De journalistiek is op ideologische pijlers gestoeld. Sla een willekeurig redactiestatuut er op na en je wordt om de oren geslagen door hoogstaande idealen. De journalistiek is trots op haar waakhondfunctie en onafhankelijkheid. Ze schermt er mee maar onafhankelijke journalistiek is achterhaald. Onafhankelijkheid is niet meer dan een streven. Investeerders hebben invloed op het nieuws en op de kwaliteit van de journalistiek. Zij bepalen hoeveel geld van de winst terugvloeit in de journalistiek. Alleen al daarom zouden zij meer transparantie moeten geven zodat inzichtelijk wordt hoe groot hun invloed is op de (kwaliteit van de) journalistiek. 

Voor de NVJ is het van levensbelang deze vragen beantwoord te zien. Geef ons de cijfers. De belangen zijn groot. Er wordt verdiend aan het nieuws maar er is geen geld meer voor (kwalitatieve) journalistiek. Laat staan voor de freelance (foto)journalist.

Rosa García López is NVJ-secretaris voor de secties Freelance, NVF en ViP






Auteur: Rosa Garcia Lopez
Tags: dagblad, freelance, persbureau

Om te reageren moet je ingelogd zijn. Log hieronder in of meld je aan als je geen logingegevens hebt.



Rosa Garcia Lopez

naar auteurspagina

Peiling

KRO-NCRV gaan bijbanen van hun journalisten in een register bijhouden en publiceren. Is dat een goed idee?

Villamedia Magazine via Blendle