Nieuws onderwerp: undercover

  • Berichten

NRC Handelsblad omzeilde Stijlboek

donderdag 18 oktober 2012

In de reportagereeks ‘Schone Lakens’ die Arnon Grunberg in 2007 schreef voor de voorpagina van NRC Handelsbad over het werk in een hotel in Beieren – undercover opererend als kamerjongen Anton Morsink - heeft de krant zijn in het Stijlboek opgenomen verbod op undercover journalistiek bewust terzijde gelegd. De schrijver stelt in een interview met Villamedia magazine (19 oktober) ‘discussies’ te hebben gehad met de redactie van NRC Handelsblad over zijn werkwijze. Uiteindelijk mocht hij zijn gang gaan. ‘De krant ging akkoord als ik het woord undercover uit mijn stukken zou schrappen.’ In het interview vertelt de schrijver over zijn ervaringen als ‘embedded’ journalist, over zijn moralisme - in anti-moralisme – in zijn Volkskrant-columns en over de toewijding tot zijn vak. ‘Ik voel me een topsporter’. Lees verder

Auteur: Frans Oremus


2 reacties

PowNews pleegt stemfraude met boerka

donderdag 13 september 2012

Verslaggevers van omroep PowNews hebben in Amsterdam stemfraude gepleegd met een boerka. Door het dragen van een boerka konden de medewerkers van een stembureau in Amsterdam niet zien of de persoon die kwam stemmen ook daadwerkelijk de persoon op het identiteitsbewijs was. Daardoor was het in principe mogelijk om in Amsterdam met een boerka stemfraude te plegen, aldus AT5. Het gesluierde bezoek aan het stembureau is met een verborgen camera gefilmd en is in verkorte vorm te zien op de site van At5.

Bron: AT5


reageer

‘Opnieuw lek beveiliging Schiphol’

woensdag 3 november 2010

Het actuele nummer van opinieblad HP/De Tijd, dat vandaag verschijnt, bevat de resultaten van een undercoveronderzoek dat het tijdschrift uitvoerde op Schiphol - in het bijzonder het vrachtbedrijf. Een verslaggever, die niet aan de veiligheidseisen voldeed, werkte tweeënhalve week ongecontroleerd in de loods van een vrachtbedrijf op de luchthaven. Volgens HP/De Tijd had de verslaggever met een tijdelijke, niet-persoonsgebonden pas toegang tot de vrachtloods. Hij zou zich eenvoudig hebben kunnen laten insluiten in de laadruimte, concludeert het blad. Eerder werd SBS-undercoverjournalist Alberto Stegeman al bestraft met een boete, nadat hij met behulp van een KLM-medewerker loodsen binnen kwam. De beveiliging werd daarna aangescherpt.

Uitzonderingspositie pers in wetsvoorstel

dinsdag 3 augustus 2010

Journalisten krijgen een speciale uitzonderingspositie in het onlangs gepubliceerde concept-wetsvoorstel van minister Hirsch Ballin (Justitie). In de toekomst wordt het stiekem opnemen en verspreiden van eigen gesprekken met een ander strafbaar, tenzij je opsporingsambtenaar óf journalist bent. Volgens NRC is dat ‘een nieuwe stap in het vastleggen van de bijzondere rechtspositie van de journalist in het strafrecht – na het verschoningsrecht nu ook het recht op undercoverjournalistiek.’ Overigens hebben journalisten geen onbeperkt recht op undercovernieuwsgaring. Er moet volgens de minister wel sprake zijn van een aantoonbare misstand die niet op een andere manier aan de kaak kon worden gesteld. Met deze uitzondering rijst overigens wel opnieuw de vraag op wie zich journalist mag noemen. Meer bij NRC


1 reactie

De Vries mag beeld Koos H. niet uitzenden

vrijdag 9 april 2010

UPDATE Misdaadverslaggever Peter R. de Vries mag geheime beelden van voor moord veroordeelde Koos H. niet uitzenden. Dat heeft de rechter vrijdag in kort geding bepaald. De Vries heeft opnamen gemaakt in de tbs-kliniek waar H. verblijft. In een eerdere uitzending kwam aan de orde dat H. daar porno kan kijken. En dat terwijl hij begin jaren tachtig levenslang kreeg voor het verkrachten en vermoorden van tenminste drie tienermeisjes. De advocaten van H. spanden een kort geding aan om de overige twee uitzendingen moeilijker te maken. De Vries is teleurgesteld, zegt hij tegen De Telegraaf. Lees verder


reageer

Stegeman maandenlang gevolgd

woensdag 3 maart 2010

UPDATE Een rechercheteam van de Koninklijke Marechaussee op Schiphol is twee maanden lang de activiteiten van undercoverjournalist Alberto Stegeman nagegaan. Het team zou daartoe gedwongen zijn door het Openbaar Ministerie van Haarlem, na druk van de KLM en Schiphol. Stegeman wist in het verleden de bewaking van het Schiphol-terrein te omzeilen met een valse KLM-pas. Zo kon hij ongestoord het regeringstoestel benaderen. Schiphol deed daar toen aangifte van. Stegeman werd voor die Schiphol-actie eind januari tot een boete van 2500 euro veroordeeld. Het acht-koppige rechercheteam deed het werk met gepaste tegenzin, meldt De Telegraaf. “Er is zoveel beter werk te doen dan het in de gaten houden van iemand die het belletje trekken tot kunst heeft verheven”, aldus een anonieme bron. Er zou veel werk gemaakt zijn van het nagaan van Stegemans gangen: alle medewerkers van het productiebedrijf zouden eveneens in kaart zijn gebracht. Stegeman zegt verbijsterd te zijn over de handelswijze. “Schiphol zou die energie moeten steken in het verbeteren van de beveiliging”, stelt hij. Meer bij De Telegraaf

Bron: De Telegraaf


reageer

Aangifte tegen Alberto Stegeman

maandag 19 januari 2009

Luchtvaartmaatschappij KLM en Schiphol hebben aangifte gedaan tegen onderzoeksjournalist Alberto Stegeman van het SBS-programma Undercover in Nederland. De programmamaker slaagde er eind vorig jaar in om op Schiphol-Oost door de beveiliging te dringen. Daardoor kon hij ongestoord bij het regeringstoestel komen waarvan koningin Beatrix, de rest van de koninklijke familie en de Nederlandse ministers gebruikmaken. Schiphol heeft aangifte gedaan omdat Stegeman zonder toestemming op verboden terrein is geweest. De KLM heeft volgens haar aangifte tegen Stegeman gedaan, omdat de maatschappij wil dat de journalist niet ‘ongestraft zijn gang kan blijven gaan’. Stegeman zelf vindt de aangiftes van Schiphol en de KLM ‘de wereld op zijn kop’. Meer bij de Volkskrant


3 reacties

Vragen rond dood fotojournalist

woensdag 30 juli 2008

Het Weense International Press Institute (IPI) heeft in een brief aan de Zuid-Afrikaanse president Thabo Mbeki aangedrongen op een onderzoek naar de dood van Ierse fotojournalist Richard Mills. De 41-jarie Mills, die werkte voor de Britse krant The Times, werd op 15 juli dood aangetroffen op zijn kamer in een onderduikadres te Harare. Hij was door ophanging gestorven, maar het is onduidelijk of hij zichzelf heeft verhangen. IPI wil dat Mbeki zijn invloed aanwendt om de dood te onderzoeken. Mills was under cover in Zimbabwe aan het werk en zou een blanke boer interviewen die zich kritisch had uitgelaten over de Zimbabwaanse president Mugabe. Hij zou daarna - op de dag van zijn dood - het land weer verlaten. De journalist werd gisteren onder grote belangstelling in Ierland begraven. In Zimbabwe werd Mills dood als zelfmoord aangeduid. Mills’ collega Catherine Philp, eveneens werkzaam voor The Times, vond zijn lichaam. Er is geen bewijs voor een misdrijf, stelt zij. Meer bij Times Online.

Bron: IPI / IFEX / Times

Stegeman met verborgen camera in tbs-kliniek

donderdag 6 oktober 2011

Tv-maker en journalist Alberto Stegeman, bekend van onder meer het SBS 6-programma Undercover in Nederland, is de afgelopen dagen binnengedrongen in een of meer gebouwen van de Grote Beek aan de Boschdijk in Eindhoven, meldt het Eindhovens Dagblad. Naar verluidt zou Stegeman met een verborgen camera in tbs-kliniek De Woenselse Poort opnamen hebben gemaakt. Zowel het productiebedrijf van Stegeman - Noordkaap TV-producties - als de GGzE wil weinig tot niets zeggen over de actie. Wel erkent een woordvoerster van GGzE dat Stegeman op diverse plekken is gesignaleerd. De instelling krijgt de beelden voor uitzending te zien.


reageer

BBC en CNN weer legaal in Zimbabwe

vrijdag 31 juli 2009

De Zimbabwaanse overheid heeft enkele beperkingen opgeheven waardoor de Britse staatsomroep BBC en de Amerikaanse zender CNN weer vanuit het land verslag kunnen doen. De BBC was in 2001 verbannen uit Zimbabwe en heeft sindsdien alleen nog undercoverreportages gemaakt. CNN werd in 2002 het land uitgezet. De BBC heeft inmiddels correspondent Andrew Harding offieel in Zimbabwe zitten. Meer bij BBC / RSF / Reformatorisch Dagblad / de Volkskrant

Günter Wallraff undercover als dakloze

vrijdag 6 maart 2009

De bekende Duitse undercoverjournalist Günter Wallraff heeft de afgelopen winter twee maanden als dakloze in Frankfurt, Hannover en Keulen geleefd. Hij bracht de nacht door in diverse opvangcentra, maar soms ook buiten - omdat dat soms beter en veiliger was dan binnen slapen. Het dieptepunt van Wallraffs verblijf was in een oude bunker in Hannover, waar daklozen overnachten. Wallraff kreeg ruzie, waarop hij bedreigd werd door een dronken of gedrogeerde man. Het stadsbestuur van Hannover heeft besloten tot onderzoek naar de misstanden die Wallraff rapporteerde, meldt Trouw.

Bron: Trouw


1 reactie

Maatregelen Defensie na onthullingen SBS6

maandag 13 oktober 2008

Het ministerie van de Defensie voert de beveiliging op legerbases op, naar aanleiding van een uitzending van SBS6-programma ‘Undercover’. Journalist Alberto Stegeman toonde daarin aan dat legerterreinen nauwelijks beveiligd zijn. Stegeman liet in de uitzending zien dat hij kazernes in Havelte en Woensdrecht probleemloos kon betreden. Hij kon ongezien op de basis overnachten en had vrij toegang tot ook zwaar legermaterieel, omdat beveiligingsprocedures niet bestaan of worden genegeerd. Defensie stelt dat het onmogelijk is alle kazernes waterdicht te beveiligen. GroenLinks heeft naar aanleiding van de uitzending aangedrongen op een parlementair onderzoek naar de beveiliging van militaire objecten. De partij ziet in de tips die Stegeman kreeg van legerpersoneel een bewijs dat militair personeel zich niet veilig voelt en verandering wil.

Bron: SBS6 / Teletekst / Villamedia

Günter Walraff

dinsdag 6 mei 2008

De bekende onderzoeksjournalist Günter Walraff is weer undercover gegaan. Dit keer bij de leverancier van de voorgebakken broodjes van supermarktketen Lidl. Eerder ging Walraff undercover als Turkse gastarbeider waar hij het boek Ik Ali over schreef. Nu stond hij incognito te werken aan de lopende band bij broodjesfabriek Weinheimer. De bevindingen van Walraff staan in het magazine Die Zeit. Meer bij Elsevier Retail

Zoek in het Archief vaknieuws






oktober 2014
Z M D W D V Z
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1

De Journalist 1896-1950