Nieuws onderwerp: tijdschrift

  • vorige
  • Berichten

Nominatieronde Mercurs 2014 van start

vrijdag 15 augustus 2014

De komende 17e editie van de tijdschriftprijzen Mercurs zal een andere opzet hebben dan voorgaande edities. De Groep Publiekstijdschriften, dat de Mercurs organiseert, heeft de inzendtermijn geopend. Het nomineren voor categorieën als beste hoofdredacteur, beste art-direction en lovenswaardigste innovatie kan nog tot 26 september. Op 31 oktober worden de definitieve nominaties bekendgemaakt, gevolgd door het Tijdschriftengala op 10 december. De nieuwe opzet van Mercurs bestaat uit een meer netwerkgeoriënteerde opzet, waar gasten en tijdschriftenmakers samen eten en drinken onder het thema ‘Smaakmakers aan tafel’. Voor de Mercur d’Or/LOF-Prijs voor Publiekstijdschriften, beter bekend als de oeuvreprijs, kunnen geen kandidaten worden aangemeld.

Onderwerp: prijzen, tijdschrift

Oplage National Geographic onder druk

woensdag 13 augustus 2014

De oplage van natuurtijdschrift National Geographic staat onder druk, meldt De Morgen. Binnen de Verenigde Staten worden maandelijks nog 4 miljoen exemplaren verkocht, met 3,3 miljoen stuks in de rest van de wereld. In Nederland nam de oplage sinds het tweede kwartaal van vorig jaar af met 10 procent naar 98.000 exemplaren; in België daalde in dezelfde periode de afzet met 4 procent naar bijna 22.000 stuks. De daling is volgens de Vlaamse mediaprofesor Katia Segers van de Vrije Universiteit Brussel te wijten aan een verschuiving van de invulling van vrije tijd. Voor het wegdromen met een tijdschrift als National Geographic hebben mensen geen tijd meer, stelt Seger. Ze noemt het tijdschrift wel een voorbeeld dat lang standhoudt. “”Het tactiele mag je in deze niet onderschatten: het is aangenaam om een werk als dit in handen te nemen.” En het staat ook goed op de salontafel.” Meer bij De Morgen

Onderwerp: cijfers, tijdschrift

VPRO Gids over succesvol papier

woensdag 30 juli 2014

De VPRO heeft verslaggevers van de VPRO Gids langs zes succesvolle papieren tijdschriften gestuurd, in een poging te achterhalen wat hun geheim is, in weerwil van een wereldwijde afname van print. Naast De Kampioen in Nederland ging de VPRO langs bij Arte Magazine (Duitsland), Dazed (Engeland), Le Canard Enchaîné (Frankrijk), Reportagen (Zwitserland) en The Hollywood Reporter (Verenigde Staten). De uitgaven die werden bezocht hebben allen een nadrukkelijke eigen identiteit en bewaken hun koers bovendien streng: geen concessies, geen verwatering. “Lezers hoeven van te voren niet te weten wat ze krijgen maar moeten wel begrijpen waarom ze iets krijgen”, leerde de VPRO. De nadruk ligt bij de bladen op kwaliteit en het voorbijgaan aan de waan van de dag. Hoewel de frequentie van verschijnen ook bij deze uitgaven vaak omlaag is geschroefd, staat daar een dikker, luxer en ‘rijker’ blad tegenover. De redactionele keuzes worden verder bij een blad als Dazed niet gestuurd door analyses en Google Statistics maar door journalistiek en redactioneel op eigen expertise en gevoel af te gaan. Meer bij VPRO Gids

Onderwerp: tijdschrift

‘Vrouwenglossy FAB terug op papier’

maandag 21 juli 2014

Tijdschrift FAB, dat in september vorig jaar stopte en begin dit jaar een digitale doorstart maakte, gaat weer op papier verschijnen. Dat meldt Ebru Umar op de FAB-website. Umar nam het merk in januari - zonder medeneming van redacteuren - van Sanoma over. “FAB verschijnt in september weer in print. Als alles meezit horen we morgen meer van de distributeur en kunnen we een datum vasthangen aan de verschijningsdatum”, aldus Umar.

Onderwerp: tijdschrift

Zakenblad Forbes in Chinese handen

maandag 21 juli 2014

Het Amerikaanse zakenblad Forbes gaat over in Chinese handen. Forbes Media, het bedrijf achter het tijdschrift, zou bij de deal zijn gewaardeerd op 475 miljoen dollar (ruim 351 miljoen euro), meldt persbureau Bloomberg. Volgens The Wall Street Journal zou er met de deal een bedrag van meer dan 300 miljoen dollar zijn gemoeid. De familie Forbes zette het uit 1917 stammende mediabedrijf eind vorig jaar in de etalage, na jaren van teruglopende resultaten. Forbes kampt met afnemende reclame-inkomsten door de opkomst van digitale media. Steve Forbes (1947), die zich binnen de Republikeinse Partij twee keer kandidaat stelde voor de presidentsverkiezingen, blijft aan als voorzitter en hoofdredacteur van het tijdschrift. Forbes wordt uitgegeven in 63 landen, in 21 verschillende talen.

Bron: Volkskrant
Onderwerp: tijdschrift


reageer

Koper voor Sanoma’s mannenbladen

donderdag 17 juli 2014

UPDATE Sanoma Media Netherlands heeft de titels uit hun Mannen-cluster verkocht aan het Groningse Pijper Media. Het betreft de titels Nieuwe Revu, Panorama en Playboy, die sinds de strategische herziening van Sanoma van vorig jaar in de etalage stonden. De 24 medewerkers van de tijdschrifttitels gaan over naar Pijper Media, dat de redacties in Amsterdam zal vestigen. Sanoma verwacht dat de overdracht nog dit najaar is afgerond. Pijper Media geeft titels uit op het gebied van sport, lifestyle, gastronomie en toerisme. Voorbeelden van titels in het portfolio zijn onder meer Wieler Revue em Lekker 500 (die de uitgever eerder al overnam van Sanoma, red.) Noorderland, Nautique, Surfmagazine en Lonely Planet. Pijper Media is verheugd dat het de ‘iconische merken’ heeft binnengehaald en zal inzetten op een verdere multimediale uitbouw van de titels. De Nederlandse Vereniging van Journalisten meldt dat het nog in onderhandeling is met Pijper Media en Sanoma over de invulling van het zogeheten overgangsprotocol. Een van de elementen in dit protocol is een continuering van het huidige sociaal plan van Sanoma, zodat dit na overgang van toepassing blijft tot en met 30 juni 2015.

Onderwerp: overname, tijdschrift, uitgeverij

‘Opzeggingen bedreigen bestaan HOI’

woensdag 16 juli 2014

Het Instituut voor Media Auditing HOI, dat oplagecijfers voor de meeste Nederlandse uitgaven bijhoudt, wordt met opheffing bedreigd. Onvrede over ondoorzichtigheid van de totstandkoming van de cijfers zou er volgens vakblad Adformatie toe hebben geleid dat veel uitgevers hun abonnement hebben opgezegd. De branche zou een gecertificeerde, transparantie nieuwe oplagemeting willen nastreven, waar niet per se een bestuurlijk apparaat als HOI voor nodig is. Organisaties NDP Nieuwsmedia (onder meer dagbladen) en de Groep Publiekstijdschriften (GPT) van het Nederlands Uitgeversverbond (NUV) zou leden adviseren het abonnement op HOI op te zeggen. Volgens Adformatie zou de helft van het aantal HOI-leden dat inmiddels hebben gedaan, wat “zo goed als zeker” betekent dat HOI in 2015 ophoudt te bestaan. Een van de voorstellen is om de meting in het vervolg onder te brengen in het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM), dat momenteel al printcijfers bijhoudt. Alle partijen benadrukken het belang van (behoud van) betrouwbare, gecertificeerde oplagecijfers en wijzen op de effecten die voortschrijdende digitalisering op metingen heeft. Meer bij Adformatie

Onderwerp: cijfers, dagblad, tijdschrift

Van Straaten stopt bij Vrij Nederland

maandag 14 juli 2014

Illustrator Peter van Straaten stopt per direct met het maken van tekeningen voor Vrij Nederland. Dat meldt Het Parool, de krant waar Van Straaten in 2012 - na 54 jaar - zijn laatste tekeningen maakte. Van Straaten (79) kampt met gezondheidsproblemen en kan niet meer de energie opbrengen voor de wekelijkse deadline. Dat was indertijd ook de reden dat de illustrator stopte met zijn Parool-rubriek Dagelijks Leven. Van Straaten stond al enkele weken niet meer in Vrij Nederland, maar hoopte op een terugkeer. Vrij Nederland kondigt aan binnenkort uitgebreid bij Van Straatens carrière stil te zullen staan.

Onderwerp: cartoon, tijdschrift

Laatste verzetsvrouw Vrij Nederland overleden

vrijdag 11 juli 2014

Hetty Wellensiek-Van Klaveren, het laatste nog levende lid van de groep verzetsmensen die in de Tweede Wereldoorlog het ondergrondse Vrij Nederland maakte, is op 98-jarige leeftijd overleden. Dat heeft het weekblad bekendgemaakt. Hetty van Klaveren stencilde aanvankelijk het blad op het kantoor van het cementbedrijf ENCI in Amsterdam, waar ze als secretaresse werkte. Ze was ook een van de mensen die nummers van Vrij Nederland verspreidden. Ze won het vertrouwen van een van de oprichters van Vrij Nederland, Arie van Namen, en werd secretaresse van de redactie. Ze kreeg belangrijkere opdrachten, zoals het onderhouden van het contact met de verschillende drukkerijen. Ook was ze koerier voor de krant.

Bron: NOS
Onderwerp: overleden, tijdschrift

Bernaerts lanceert nieuw magazine

donderdag 3 juli 2014

Bladenmaker José Bernaerts lanceert vanmiddag haar nieuwe glossy WAChT! in Amsterdam. De oud-hoofdredacteur van maandblad Santé bedacht en ontwikkelde het nieuwe magazine nadat ze vorig jaar na 18 jaar afscheid nam van Santé vanwege een reorganisatie bij Audax. WAChT! is een magazine over beauty en gezondheid, net als Santé, maar gericht op een hoger segment. Het zal gratis worden verspreid op plaatsen waar mensen even niets te doen hebben; in wachtkamers en op leestafels bij huisartsen, tandartsen, kappers en restaurants bijvoorbeeld. ‘Het unique selling point van WAChT! is dat we print en smartphone-technologie combineren’, zegt Bernaerts. ‘Vuforia, Aurasma, QR-codes en Layar zitten in het DNA van WAChT!. Naar mijn weten wordt dat nog nergens anders op deze schaal gedaan.’ Lees verder

Auteur: Linda Nab
Onderwerp: innovatie, tijdschrift


reageer

Nieuwe Revu verliest RVD-zaak

maandag 30 juni 2014

Tijdschrift Nieuwe Revu zat fout, toen het in april 2013 foto’s publiceerde van prinses Amalia op het hockeyveld, buiten de in 2005 door de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) ingestelde Mediacode om. De RVD stapte daarop naar de rechter en begon een bodemprocedure. Nieuwe Revu stelde dat het publiek het recht heeft om alles te weten over een toekomstig staatshoofd, maar de rechter stelt dat de prinses niet vogelvrij is en ook recht op privacy heeft. Zeker bij het uitoefenen van een hobby mag de prinses zich onbespied wanen, stelt de rechter, anders dan op een publiek moment als Koningsdag. Door de publicatie van de foto’s werd de privacy van Amalia geschonden. De rechter woog ook Amalia’s minderjarigheid sterk mee. Nieuwe Revu, dat eerder kritiek had op de beperkende natuur van de Mediacode, moet het materiaal binnen 48 uur verwijderen en duizend euro schadevergoeding aan de prinses betalen. Die zou dat aan een goed doel willen schenken, aldus NU. Zie ook Rechtspraak.nl

Onderwerp: rechtszaak, tijdschrift

‘Sanoma verhuist IT naar India’

donderdag 26 juni 2014

In het kader van de vorig jaar ingezette reorganisatie, waarbij 500 voltijdsbanen verdwijnen, gaat uitgever Sanoma zijn volledige IT uitbesteden aan India. Als gevolg daarvan gaan 38 personeelsleden in Finland en Nederland voor het bedrijf Wipro werken. Elf mensen in Finland en zeven in Nederland blijven in dienst van de IT afdeling van Sanoma zelf, maar gaan zich meer richten op ‘kritieke diensten’, zo meldt The Economic Times van India. Financiële details met betrekking tot het uitbestedingscontract zijn niet bekend gemaakt.’ Meer bij Emerce

Onderwerp: reorganisatie, tijdschrift, uitgeverij

Medeoprichter Computable overleden

dinsdag 24 juni 2014

Afgelopen week is op 74-jarige leeftijd medeoprichter en oud-hoofdredacteur van Computable Ate van Eek overleden. Hij richtte bij uitgeverij Diligentia samen met uitgever Cor Zwaan en verkoper Jan Wiegers in 1968 het automatiseringsvakblad op. Van Eek was van 1972 tot 1988 hoofdredacteur van Computable. Daarna kreeg hij de opdracht om binnen VNU Business Publications, dat in 1975 Diligentia had overgenomen, nieuwe initiatieven te begeleiden en te ontplooien, waaronder een aantal technische computerbladen. Oud-redactieleden herinneren Van Eek zich als een hardwerkende, integere man die er mede toe heeft bijgedragen dat de ict-journalistiek op een hoger niveau is beland. Meer bij Computable

Onderwerp: tijdschrift, vakblad, Overleden

Einde voor papieren Link

donderdag 12 juni 2014

Link magazine, het tijdschrift van De Haagse Hogeschool, stopt, zo schrijft de redactie. Het laatste nummer verschijnt vandaag. Eerder dit jaar werd al bekend dat er mogelijk eeen einde kwam aan het blad. De directeur van de dienst Communicatie & Marketing Annelies van Rosmalen is van mening dat de kosten van de papieren uitgave niet opwegen tegen de baten. “We vinden de impact die het magazine heeft te laag. Een blad is statisch en brengt weinig interactie teweeg. […] We vinden dat de tijd en het geld die nu naar de papieren Link gaan, besteed moeten worden aan een online voorziening die ruimte biedt voor discussie en kritische geluiden van studenten en medewerkers. Dan kun je actueler zijn, want je zit niet vast aan een verschijningsfrequentie van één keer per maand.” Lees verder

Onderwerp: tijdschrift, universiteit

Time Warner aast op aandeel Vice

dinsdag 10 juni 2014

Vice Media, bekend van het gelijknamige online tijdschrift, zou in gesprek zijn met mediagigant Time Warner om een die laatste een fors aandeel in het bedrijf te laten nemen. Dat bericht Sky News op basis van ingewijden. Op basis van de financiële details zou de waarde van Vice op zo’n 2,2 miljard dollar zijn geschat. Het bedrijf, dat als muziektijdschrift begon, is de laatste jaren - hoewel nog steeds met een flink component humor en anarchie - uitgegroeid tot serieus journalistiek medium, dat ook verslag doet uit conflictgebieden als Syrië en Oekraïne. Naast de gesprekken met Time Warner (die volgens de betrokkenen nog broos en aan wijzigingen onderhevig kan zijn) heeft mediagigant 21st Century Fox (onderdeel van News Corporation, red.) een belang van 5 procent in het bedrijf. Meer bij Sky News

Onderwerp: belang, internet, tijdschrift

VARAgids wint Cover van het Jaar

vrijdag 23 mei 2014

Tijdens de Nationale Coverdag in Utrecht is de Cover van het Jaar uitgereikt aan de VARAgids voor hun retro-cover rond de EK Finale 1988. Juryvoorzitter Sak van den Boom noemt die cover “niet alleen visueel en typografisch een topper, ook emotioneel heeft deze cover veel zeggingskracht, door in het vooruitzicht van Brazilië te appelleren aan een van de mooiste momenten in de Nederlandse voetbalhistorie.” Vakprijs Prix de C’Oeuvre ging naar Volkskrant Magazine, dat volgens Van den Boom elke week weer verrast. “Een groter contrast tussen het strakke format van de krant en het omslag van het wekelijkse magazine is niet denkbaar. Alsof bewust gekozen is voor een coveraanpak zonder concept”, aldus Van den Boom.

Onderwerp: prijzen, tijdschrift, vormgeving

Irene de Bel hoofdredacteur Opzij

woensdag 21 mei 2014

Irene de Bel, nu nog hoofdredactrice van de Nederlandse editie van wetenschappelijk tijdschrift New Scientist, wordt per 1 juni hoofdredacteur bij maandblad Opzij. Ze volgt Daphne van Paassen op, die de functie waarnam na het vertrek van Margriet van der Linden toen die in juni 2013 opstapte. De 36-jarige De Bel heeft een technische achtergrond, meldt de NOS. Ze studeerde aan de Technische Universiteit Delft, was docent wiskunde en gastdocent wetenschapsjournalistiek. Lees verder

Onderwerp: tijdschrift, Benoemingen

Einde voor BOEK magazine

woensdag 14 mei 2014

Teruglopende advertentiegelden betekenen het einde voor het bijna tien jaar oude publiekstijdschrift BOEK Magazine. In juni verschijnt het laatste nummer. Hoofdredacteur Jeroen Kans meldt bij Tzum dat “je je kunt afvragen of een tijdschrift nog wel het juiste medium is voor het overbrengen van dergelijke informatie. De toekomst is eerder digitaal voor dit soort bladen. Helaas was er geen ruimte om BOEK Magazine om te vormen tot een digitaal platform. Uitgeverij Ambo|Anthos heeft begrijpelijk haar eigen prioriteiten gesteld.” Het magazine over boeken en literatuur verscheen zes keer per jaar.

Onderwerp: tijdschrift

‘Oplage Viva onderuit door DWDD’

dinsdag 13 mei 2014

Een terloopse melding in De Wereld Draait Door, september vorig jaar, dat vrouwenblad Viva zou worden opgeheven, heeft flinke gevolgen gehad voor de oplage en interesse onder adverteerders. Tijdens het NVJ-debat ‘Rompredactie, ramp of zegen’ in studio Desmet in Amsterdam onthulde hoofdredacteur Gijsje van Bentum dat het blad eenderde van de oplage is kwijtgeraakt, sinds de (onterechte) doodstijding. Viva staat wel aan de vooravond van een teruggang tot rompredactie, iets dat Van Bentum onverantwoord noemt. De redactie is overwerkt en staat “op omvallen”, aldus de hoofdredactrice. De huidige realiteit is volgens Van Bentum “chaos”, bericht Villamedia-journalist Linda Nab. Ze doet via Twitter verslag van het debat.

Onderwerp: bezuinigingen, journalistiek, reorganisatie, tijdschrift

Ook Libelle krijgt programma op SBS

dinsdag 12 augustus 2014

Libelle krijgt het najaar een eigen programma op SBS. Hoofdredacteur Franska Stuy laat weten dat vanaf 15 september elke werkdag het kookprogramma ‘Libelle en Claartjes Keuken’ wordt uitgezonden op de zender SBS6. Het gaat om een programma van zeven minuten waarin kok Claartje Lindhout – een bekende voor Libelle lezeressen – één of twee gerechten kookt. Libelle en Claartjes Keuken wordt drie keer per dag uitgezonden. De recepten staan die week ook in het weekblad en op Libelle.nl. Libelle is het derde tijdschrift van uitgever Sanoma dat aankondigt in september te starten met een televisieprogramma. Van vtwonen en AutoWeek werd eerder al bekend dat ze het avontuur op tv aangaan. Lees verder

Auteur: Linda Nab
Onderwerp: televisie, tijdschrift


reageer

Jim Jansen naar New Scientist

donderdag 7 augustus 2014

Uitgeverij Veen Magazine meldt dat Jim Jansen is benoemd tot de nieuwe hoofdredacteur van de Nederlandse editie van het wetenschappelijke tijdschrift New Scientist. Jansen volgt Irene de Bel op, die afgelopen mei hoofdredacteur van Opzij werd. Jansen is sinds 2007 inhoudelijk verantwoordelijk voor Folia Magazine, Folia Web en het wekelijkse radioprogramma Folia Maakt Kennis, uitgaven van de Universiteit en Hogeschool van Amsterdam. Ook was Jansen verantwoordelijk voor de wetenschapspagina’s voor Het Parool. Jansen: “Waar eerst mijn focus op Amsterdam lag, mag ik nu over alle wetenschappelijke ontwikkelingen in Nederland, België en de rest van de wereld schrijven. Dat is niet alleen een grote eer, maar ook een geweldige uitdaging.” Directeur Veen Media Leo Schaap is blij met de komst van Jansen: “Met Jim halen we een energieke en creatieve hoofdredacteur in huis met veel ervaring in de wetenschappelijke wereld.”

Onderwerp: tijdschrift, uitgeverij, Benoemingen

Van Weezel verliest column in VN

donderdag 26 juni 2014

Parlementair journlist Max van Weezel verliest door een restyling van het tijdschrift Vrij Nederland zijn column. Zijn wekelijkse analyse van het leven in de Haagse wandelgangen moet na tien jaar plaatsmaken voor meer spraakmakende nieuwsstukken. Het is nog niet bekend welke wijzigingen het blad nog meer gaat doorvoeren. Van Weezel, al sinds 1976 verbonden aan Vrij Nederland, blijft wel freelancen bij het opinieweekblad.

Bron: de Volkskrant
Onderwerp: column, restyling, tijdschrift

Tiener met handicap brengt eigen tijdschrift uit

vrijdag 20 juni 2014

Ze kan alleen haar kin en ogen bewegen en een heel klein beetje haar duim. Toch verscheen deze week het derde tijdschrift van de Nederlandse Anouk Groenendijk (15): de Anouk. Zoals dat hoort bij de lancering van een tijdschrift, ging die op haar school gepaard met feest in de klas, compleet met kinderchampagne en taart. Het afgelopen jaar heeft Anouk met haar (spraak)computer gewerkt aan de glossy, die verschijnt in een oplage van 150 exemplaren. Anouk lijdt aan de aangeboren ziekte van Pompe. Dat is een zeer zeldzame suikerstapelingsziekte die ervoor zorgt dat suikers niet worden afgebroken in haar lichaam met als gevolg dat bijna al haar spieren niet functioneren. Het blad gaat vooral over wat Anouk bezighoudt en wat ze belangrijk vindt. In de nieuwste glossy staat bijvoorbeeld een interview met de Cliniclowns, die zij in het Sophia Kinderziekenhuis in Rotterdam heeft ontmoet. De opbrengst van de verkoop - de glossy kost 3 euro - gaat naar dat goede doel, omdat de Papendrechtse tiener daar helemaal achter staat.

Bron: HLN.be en AD.nl
Onderwerp: tijdschrift

Sanoma ontkent nieuws rond glossy’s

Sanoma meldt medewerkers dat glossy-titels Beau Monde, Grazia, Marie Claire en Nouveau wel degelijk nog in ’strategische heroriëntatie’ staan. Via het intranet meldt de uitgever dat er nog geen beslissing is gevallen over de titels en dat er “niet inhoudelijk wordt ingegaan op geruchten in de media.” Vorige week meldde vakblad Adformatie dat de licentiehouders achter Grazia en Marie Claire niet willen dat Sanoma de titels verkoopt. Sanoma ontkent dat er ontwikkelingen zijn en dat de zoektocht naar potentiële kopers voortgaat. “Zodra er op dit vlak nieuws is, melden we dat uiteraard direct”, aldus de uitgever.

Nieuwe site The New Yorker gelanceerd

Het gerenommeerde tijdschrift The New Yorker heeft een nieuw design ingevoerd voor desktop, mobiel en tablet. In een blogpost op de nieuwe site leggen de redacteuren uit waarom de site op de schop moest. Een van de belangrijkste redenen is de kans om ‘voorbij de gedrukte pagina’ een stuk actueler te zijn. Ook is online een stuk eenvoudiger om werk uit het archief nog eens voor het voetlicht te brengen, aldus de redacteuren. Meer bij The New Yorker

Zoek in het Archief vaknieuws






augustus 2014
Z M D W D V Z
27 28 29 30 31 1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31 1 2 3 4 5 6

De Journalist 1896-1950