Nieuws onderwerp: tijdschrift

  • vorige
  • Berichten

‘Printtalkshow’ met Van Nieuwkerk

vrijdag 26 september 2014

Op dinsdag 7 oktober zal in de Stadsschouwburg Amsterdam tijdens het zogeheten 24Festival een ‘tijdschriftentalkshow’ worden gehouden, waarin Matthijs van Nieuwkerk gasten uit de printwereld zal bevragen over hun toekomstverwachtingen in een steeds verder digitaliserende tijd. De 24Talkshow start met een keynote van De Persgroep-topman Christian van Thillo. Verder zal LINDA-algemeen hoofdredacteur Jildou van der Bijl als tafeldame aanschuiven. De keynote & talkshow vormen samen het onderdeel: ‘Finding the analog and digital blend’. 24Talks begint om 11 uur en duurt tot 17:45. Meer bij Magazines.nl

Lager bereik dagbladen en tijdschriften

vrijdag 19 september 2014

Het bereik van de Nederlandse dagbladen is het afgelopen jaar gemiddeld 2 procent achteruit gelopen. Publiekstijdschriften hebben het nog iets zwaarder te voortduren: zij zagen hun bereik in de periode juli 2013 tot en met juni 2014 met 3 procent teruglopen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Dat blijkt uit de NOM Print Monitor 2013-II/2014-1, dat hier te vinden is (PDF).

Politico overweegt Europese editie

dinsdag 9 september 2014

Het Amerikaanse online politieke tijdschrift Politico zal in Brussel een Europees kantoor openen, meldt The Huffington Post op basis van een medewerker die anoniem wil blijven. Op maandag lichtte topman Jim VandeHei het hoger management in over de plannen. Tegenover The Huffington Post wilde Politico officieel niet op de plannen reageren. VandeHei (n het verleden onder meer correspondent bij het Witte Huis) zou al met andere bestuursleden in Brussel overleg hebben gevoerd over de plannen. Politico schrijft nu vooral over de politieke wereld van Washington, maar hoopt in Brussel eenzelfde voedingsbodem te vinden. Meer bij Huffington Post

Nominatieronde Mercurs 2014 van start

vrijdag 15 augustus 2014

De komende 17e editie van de tijdschriftprijzen Mercurs zal een andere opzet hebben dan voorgaande edities. De Groep Publiekstijdschriften, dat de Mercurs organiseert, heeft de inzendtermijn geopend. Het nomineren voor categorieën als beste hoofdredacteur, beste art-direction en lovenswaardigste innovatie kan nog tot 26 september. Op 31 oktober worden de definitieve nominaties bekendgemaakt, gevolgd door het Tijdschriftengala op 10 december. De nieuwe opzet van Mercurs bestaat uit een meer netwerkgeoriënteerde opzet, waar gasten en tijdschriftenmakers samen eten en drinken onder het thema ‘Smaakmakers aan tafel’. Voor de Mercur d’Or/LOF-Prijs voor Publiekstijdschriften, beter bekend als de oeuvreprijs, kunnen geen kandidaten worden aangemeld.

Oplage National Geographic onder druk

woensdag 13 augustus 2014

De oplage van natuurtijdschrift National Geographic staat onder druk, meldt De Morgen. Binnen de Verenigde Staten worden maandelijks nog 4 miljoen exemplaren verkocht, met 3,3 miljoen stuks in de rest van de wereld. In Nederland nam de oplage sinds het tweede kwartaal van vorig jaar af met 10 procent naar 98.000 exemplaren; in België daalde in dezelfde periode de afzet met 4 procent naar bijna 22.000 stuks. De daling is volgens de Vlaamse mediaprofesor Katia Segers van de Vrije Universiteit Brussel te wijten aan een verschuiving van de invulling van vrije tijd. Voor het wegdromen met een tijdschrift als National Geographic hebben mensen geen tijd meer, stelt Seger. Ze noemt het tijdschrift wel een voorbeeld dat lang standhoudt. “”Het tactiele mag je in deze niet onderschatten: het is aangenaam om een werk als dit in handen te nemen.” En het staat ook goed op de salontafel.” Meer bij De Morgen

VPRO Gids over succesvol papier

woensdag 30 juli 2014

De VPRO heeft verslaggevers van de VPRO Gids langs zes succesvolle papieren tijdschriften gestuurd, in een poging te achterhalen wat hun geheim is, in weerwil van een wereldwijde afname van print. Naast De Kampioen in Nederland ging de VPRO langs bij Arte Magazine (Duitsland), Dazed (Engeland), Le Canard Enchaîné (Frankrijk), Reportagen (Zwitserland) en The Hollywood Reporter (Verenigde Staten). De uitgaven die werden bezocht hebben allen een nadrukkelijke eigen identiteit en bewaken hun koers bovendien streng: geen concessies, geen verwatering. “Lezers hoeven van te voren niet te weten wat ze krijgen maar moeten wel begrijpen waarom ze iets krijgen”, leerde de VPRO. De nadruk ligt bij de bladen op kwaliteit en het voorbijgaan aan de waan van de dag. Hoewel de frequentie van verschijnen ook bij deze uitgaven vaak omlaag is geschroefd, staat daar een dikker, luxer en ‘rijker’ blad tegenover. De redactionele keuzes worden verder bij een blad als Dazed niet gestuurd door analyses en Google Statistics maar door journalistiek en redactioneel op eigen expertise en gevoel af te gaan. Meer bij VPRO Gids

‘Vrouwenglossy FAB terug op papier’

maandag 21 juli 2014

Tijdschrift FAB, dat in september vorig jaar stopte en begin dit jaar een digitale doorstart maakte, gaat weer op papier verschijnen. Dat meldt Ebru Umar op de FAB-website. Umar nam het merk in januari - zonder medeneming van redacteuren - van Sanoma over. “FAB verschijnt in september weer in print. Als alles meezit horen we morgen meer van de distributeur en kunnen we een datum vasthangen aan de verschijningsdatum”, aldus Umar.

Zakenblad Forbes in Chinese handen

maandag 21 juli 2014

Het Amerikaanse zakenblad Forbes gaat over in Chinese handen. Forbes Media, het bedrijf achter het tijdschrift, zou bij de deal zijn gewaardeerd op 475 miljoen dollar (ruim 351 miljoen euro), meldt persbureau Bloomberg. Volgens The Wall Street Journal zou er met de deal een bedrag van meer dan 300 miljoen dollar zijn gemoeid. De familie Forbes zette het uit 1917 stammende mediabedrijf eind vorig jaar in de etalage, na jaren van teruglopende resultaten. Forbes kampt met afnemende reclame-inkomsten door de opkomst van digitale media. Steve Forbes (1947), die zich binnen de Republikeinse Partij twee keer kandidaat stelde voor de presidentsverkiezingen, blijft aan als voorzitter en hoofdredacteur van het tijdschrift. Forbes wordt uitgegeven in 63 landen, in 21 verschillende talen.

Bron: Volkskrant


reageer

Koper voor Sanoma’s mannenbladen

donderdag 17 juli 2014

UPDATE Sanoma Media Netherlands heeft de titels uit hun Mannen-cluster verkocht aan het Groningse Pijper Media. Het betreft de titels Nieuwe Revu, Panorama en Playboy, die sinds de strategische herziening van Sanoma van vorig jaar in de etalage stonden. De 24 medewerkers van de tijdschrifttitels gaan over naar Pijper Media, dat de redacties in Amsterdam zal vestigen. Sanoma verwacht dat de overdracht nog dit najaar is afgerond. Pijper Media geeft titels uit op het gebied van sport, lifestyle, gastronomie en toerisme. Voorbeelden van titels in het portfolio zijn onder meer Wieler Revue em Lekker 500 (die de uitgever eerder al overnam van Sanoma, red.) Noorderland, Nautique, Surfmagazine en Lonely Planet. Pijper Media is verheugd dat het de ‘iconische merken’ heeft binnengehaald en zal inzetten op een verdere multimediale uitbouw van de titels. De Nederlandse Vereniging van Journalisten meldt dat het nog in onderhandeling is met Pijper Media en Sanoma over de invulling van het zogeheten overgangsprotocol. Een van de elementen in dit protocol is een continuering van het huidige sociaal plan van Sanoma, zodat dit na overgang van toepassing blijft tot en met 30 juni 2015.

‘Opzeggingen bedreigen bestaan HOI’

woensdag 16 juli 2014

Het Instituut voor Media Auditing HOI, dat oplagecijfers voor de meeste Nederlandse uitgaven bijhoudt, wordt met opheffing bedreigd. Onvrede over ondoorzichtigheid van de totstandkoming van de cijfers zou er volgens vakblad Adformatie toe hebben geleid dat veel uitgevers hun abonnement hebben opgezegd. De branche zou een gecertificeerde, transparantie nieuwe oplagemeting willen nastreven, waar niet per se een bestuurlijk apparaat als HOI voor nodig is. Organisaties NDP Nieuwsmedia (onder meer dagbladen) en de Groep Publiekstijdschriften (GPT) van het Nederlands Uitgeversverbond (NUV) zou leden adviseren het abonnement op HOI op te zeggen. Volgens Adformatie zou de helft van het aantal HOI-leden dat inmiddels hebben gedaan, wat “zo goed als zeker” betekent dat HOI in 2015 ophoudt te bestaan. Een van de voorstellen is om de meting in het vervolg onder te brengen in het Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM), dat momenteel al printcijfers bijhoudt. Alle partijen benadrukken het belang van (behoud van) betrouwbare, gecertificeerde oplagecijfers en wijzen op de effecten die voortschrijdende digitalisering op metingen heeft. Meer bij Adformatie

Van Straaten stopt bij Vrij Nederland

maandag 14 juli 2014

Illustrator Peter van Straaten stopt per direct met het maken van tekeningen voor Vrij Nederland. Dat meldt Het Parool, de krant waar Van Straaten in 2012 - na 54 jaar - zijn laatste tekeningen maakte. Van Straaten (79) kampt met gezondheidsproblemen en kan niet meer de energie opbrengen voor de wekelijkse deadline. Dat was indertijd ook de reden dat de illustrator stopte met zijn Parool-rubriek Dagelijks Leven. Van Straaten stond al enkele weken niet meer in Vrij Nederland, maar hoopte op een terugkeer. Vrij Nederland kondigt aan binnenkort uitgebreid bij Van Straatens carrière stil te zullen staan.

Laatste verzetsvrouw Vrij Nederland overleden

vrijdag 11 juli 2014

Hetty Wellensiek-Van Klaveren, het laatste nog levende lid van de groep verzetsmensen die in de Tweede Wereldoorlog het ondergrondse Vrij Nederland maakte, is op 98-jarige leeftijd overleden. Dat heeft het weekblad bekendgemaakt. Hetty van Klaveren stencilde aanvankelijk het blad op het kantoor van het cementbedrijf ENCI in Amsterdam, waar ze als secretaresse werkte. Ze was ook een van de mensen die nummers van Vrij Nederland verspreidden. Ze won het vertrouwen van een van de oprichters van Vrij Nederland, Arie van Namen, en werd secretaresse van de redactie. Ze kreeg belangrijkere opdrachten, zoals het onderhouden van het contact met de verschillende drukkerijen. Ook was ze koerier voor de krant.

Bron: NOS

Bernaerts lanceert nieuw magazine

donderdag 3 juli 2014

Bladenmaker José Bernaerts lanceert vanmiddag haar nieuwe glossy WAChT! in Amsterdam. De oud-hoofdredacteur van maandblad Santé bedacht en ontwikkelde het nieuwe magazine nadat ze vorig jaar na 18 jaar afscheid nam van Santé vanwege een reorganisatie bij Audax. WAChT! is een magazine over beauty en gezondheid, net als Santé, maar gericht op een hoger segment. Het zal gratis worden verspreid op plaatsen waar mensen even niets te doen hebben; in wachtkamers en op leestafels bij huisartsen, tandartsen, kappers en restaurants bijvoorbeeld. ‘Het unique selling point van WAChT! is dat we print en smartphone-technologie combineren’, zegt Bernaerts. ‘Vuforia, Aurasma, QR-codes en Layar zitten in het DNA van WAChT!. Naar mijn weten wordt dat nog nergens anders op deze schaal gedaan.’ Lees verder

Auteur: Linda Nab


reageer

Nieuwe Revu verliest RVD-zaak

maandag 30 juni 2014

Tijdschrift Nieuwe Revu zat fout, toen het in april 2013 foto’s publiceerde van prinses Amalia op het hockeyveld, buiten de in 2005 door de Rijksvoorlichtingsdienst (RVD) ingestelde Mediacode om. De RVD stapte daarop naar de rechter en begon een bodemprocedure. Nieuwe Revu stelde dat het publiek het recht heeft om alles te weten over een toekomstig staatshoofd, maar de rechter stelt dat de prinses niet vogelvrij is en ook recht op privacy heeft. Zeker bij het uitoefenen van een hobby mag de prinses zich onbespied wanen, stelt de rechter, anders dan op een publiek moment als Koningsdag. Door de publicatie van de foto’s werd de privacy van Amalia geschonden. De rechter woog ook Amalia’s minderjarigheid sterk mee. Nieuwe Revu, dat eerder kritiek had op de beperkende natuur van de Mediacode, moet het materiaal binnen 48 uur verwijderen en duizend euro schadevergoeding aan de prinses betalen. Die zou dat aan een goed doel willen schenken, aldus NU. Zie ook Rechtspraak.nl

‘Sanoma verhuist IT naar India’

donderdag 26 juni 2014

In het kader van de vorig jaar ingezette reorganisatie, waarbij 500 voltijdsbanen verdwijnen, gaat uitgever Sanoma zijn volledige IT uitbesteden aan India. Als gevolg daarvan gaan 38 personeelsleden in Finland en Nederland voor het bedrijf Wipro werken. Elf mensen in Finland en zeven in Nederland blijven in dienst van de IT afdeling van Sanoma zelf, maar gaan zich meer richten op ‘kritieke diensten’, zo meldt The Economic Times van India. Financiële details met betrekking tot het uitbestedingscontract zijn niet bekend gemaakt.’ Meer bij Emerce

Medeoprichter Computable overleden

dinsdag 24 juni 2014

Afgelopen week is op 74-jarige leeftijd medeoprichter en oud-hoofdredacteur van Computable Ate van Eek overleden. Hij richtte bij uitgeverij Diligentia samen met uitgever Cor Zwaan en verkoper Jan Wiegers in 1968 het automatiseringsvakblad op. Van Eek was van 1972 tot 1988 hoofdredacteur van Computable. Daarna kreeg hij de opdracht om binnen VNU Business Publications, dat in 1975 Diligentia had overgenomen, nieuwe initiatieven te begeleiden en te ontplooien, waaronder een aantal technische computerbladen. Oud-redactieleden herinneren Van Eek zich als een hardwerkende, integere man die er mede toe heeft bijgedragen dat de ict-journalistiek op een hoger niveau is beland. Meer bij Computable

Daling printoplagen zet door

dinsdag 23 september 2014

De recentste HOI-oplagecijfers over het tweede kwartaal van 2014 laten een verdere daling zien bij de dagbladen en de meeste tijdschriften. De daling van de papieren oplage is niet automatisch een teken van slecht nieuws, meldt NRC Q. Er is een duidelijke trend waarneembaar naar digitaal, waar van sprake is van stijging van de ‘oplage’. De HOI-cijfers “laten onvoldoende zien hoe de krantensector - in een tijd van economische tegenspoed - zijn best doet om te vernieuwen”, aldus uitgevers. Glossy LINDA, omroepblad Max Magazine en sportblad Helden zagen hun oplagen stijgen. Er gaan stemmen op om oplagecijfers niet langer leidend te laten zijn, maar bereikcijfers (ongeacht print of digitaal) te vermelden. Dat zou volgens critici vertroebeling en ’spin’ aan de cijfers (door bijvoorbeeld gratis weggegeven exemplaren mee te tellen in de oplagecijfers, red.) kunnen voorkomen. Meer bij NRC Q

Tijdschrift Expreszo stopt op papier

woensdag 17 september 2014

Het magazine Expreszo, dat zich richt op lesbische, homo- en biseksuele en transgender jongeren, verschijnt in oktober voor het laatst op papier. Daarna zal het tijdschrift exclusief online verschijnen en wordt Expreszo tevens een LHBT-jongerenvereniging. Hoofdredacteur Tom Haines stelt dat een stap naar online meer mogelijkheden biedt. “We gaan gebruik maken van video en social media en kunnen makkelijker inspelen op de actualiteit. De vertrouwde kwaliteit van Expreszo wordt sneller en breder toegankelijk”, aldus Haines. Alle inhoud word straks gratis online aangeboden. Na de overgang naar online publicatie vertrekt Haines. Zijn functie wordt overgenomen door adjunct-hoofdredacteur Wouter van Dijke, die al verantwoordelijk was voor de Experszo-website. Meer bij BN/De Stem

Jury Mercurs 2014 compleet

donderdag 11 september 2014

De organisatie achter de tijdschriftprijzen Mercurs heeft hun jury voor de komende editie compleet. Onder leiding van mediaspecialist en schrijfster Marianne Zwagerman zal de jury in zeven categorieën (Tijdschrift, Artdirection, Hoofdredacteur, Innovatie, Marketingactie, Lancering en Tijdschriftreportage van het Jaar) de inzendingen gaan wegen. Naast Zwagerman zijn de overige juryleden dit jaar: Jaap Biemans: artdirector Volkskrant Magazine, Linda Boks: CEO ZenithOptimedia Nederland, Jan Heemskerk: mediaonafhankelijke communicatiespecialist, Arendo Joustra: hoofdredacteur Elsevier/bestuurslid Lucas-Ooms Fonds, Lily Martens: trainer Creatief denken en Storytelling en Lidewijde Paris: uitgever/directeur Uitgeverij Nieuw Amsterdam. De inzendtermijn voor de Mercurs sluit op 26 september aanstaande.

Ook Libelle krijgt programma op SBS

dinsdag 12 augustus 2014

Libelle krijgt het najaar een eigen programma op SBS. Hoofdredacteur Franska Stuy laat weten dat vanaf 15 september elke werkdag het kookprogramma ‘Libelle en Claartjes Keuken’ wordt uitgezonden op de zender SBS6. Het gaat om een programma van zeven minuten waarin kok Claartje Lindhout – een bekende voor Libelle lezeressen – één of twee gerechten kookt. Libelle en Claartjes Keuken wordt drie keer per dag uitgezonden. De recepten staan die week ook in het weekblad en op Libelle.nl. Libelle is het derde tijdschrift van uitgever Sanoma dat aankondigt in september te starten met een televisieprogramma. Van vtwonen en AutoWeek werd eerder al bekend dat ze het avontuur op tv aangaan. Lees verder

Auteur: Linda Nab


reageer

Jim Jansen naar New Scientist

donderdag 7 augustus 2014

Uitgeverij Veen Magazine meldt dat Jim Jansen is benoemd tot de nieuwe hoofdredacteur van de Nederlandse editie van het wetenschappelijke tijdschrift New Scientist. Jansen volgt Irene de Bel op, die afgelopen mei hoofdredacteur van Opzij werd. Jansen is sinds 2007 inhoudelijk verantwoordelijk voor Folia Magazine, Folia Web en het wekelijkse radioprogramma Folia Maakt Kennis, uitgaven van de Universiteit en Hogeschool van Amsterdam. Ook was Jansen verantwoordelijk voor de wetenschapspagina’s voor Het Parool. Jansen: “Waar eerst mijn focus op Amsterdam lag, mag ik nu over alle wetenschappelijke ontwikkelingen in Nederland, België en de rest van de wereld schrijven. Dat is niet alleen een grote eer, maar ook een geweldige uitdaging.” Directeur Veen Media Leo Schaap is blij met de komst van Jansen: “Met Jim halen we een energieke en creatieve hoofdredacteur in huis met veel ervaring in de wetenschappelijke wereld.”

Van Weezel verliest column in VN

donderdag 26 juni 2014

Parlementair journlist Max van Weezel verliest door een restyling van het tijdschrift Vrij Nederland zijn column. Zijn wekelijkse analyse van het leven in de Haagse wandelgangen moet na tien jaar plaatsmaken voor meer spraakmakende nieuwsstukken. Het is nog niet bekend welke wijzigingen het blad nog meer gaat doorvoeren. Van Weezel, al sinds 1976 verbonden aan Vrij Nederland, blijft wel freelancen bij het opinieweekblad.

Bron: de Volkskrant

Blad voor hondenhaters hitje in Duitsland

woensdag 17 september 2014

Het recent gelanceerde Duitse blad Kot & Köter mag zichzelf een bescheiden hit noemen. De eerste editie van het vorige maand gelanceerde magazine voor hondenhaters was binnen een dag uitverkocht. Duitsland telt minstens tien bladen voor hondenliefhebbers, waarvan de oplagen tot in de tienduizenden lopen. Meer bij The Wall Street Journal

Sanoma ontkent nieuws rond glossy’s

maandag 18 augustus 2014

Sanoma meldt medewerkers dat glossy-titels Beau Monde, Grazia, Marie Claire en Nouveau wel degelijk nog in ’strategische heroriëntatie’ staan. Via het intranet meldt de uitgever dat er nog geen beslissing is gevallen over de titels en dat er “niet inhoudelijk wordt ingegaan op geruchten in de media.” Vorige week meldde vakblad Adformatie dat de licentiehouders achter Grazia en Marie Claire niet willen dat Sanoma de titels verkoopt. Sanoma ontkent dat er ontwikkelingen zijn en dat de zoektocht naar potentiële kopers voortgaat. “Zodra er op dit vlak nieuws is, melden we dat uiteraard direct”, aldus de uitgever.

Nieuwe site The New Yorker gelanceerd

dinsdag 22 juli 2014

Het gerenommeerde tijdschrift The New Yorker heeft een nieuw design ingevoerd voor desktop, mobiel en tablet. In een blogpost op de nieuwe site leggen de redacteuren uit waarom de site op de schop moest. Een van de belangrijkste redenen is de kans om ‘voorbij de gedrukte pagina’ een stuk actueler te zijn. Ook is online een stuk eenvoudiger om werk uit het archief nog eens voor het voetlicht te brengen, aldus de redacteuren. Meer bij The New Yorker

Zoek in het Archief vaknieuws






oktober 2014
Z M D W D V Z
28 29 30 1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31 1

De Journalist 1896-1950