Nieuws onderwerp: tijdschrift

  • vorige
  • Berichten

Van den Ham weg bij Sanoma

maandag 15 december 2014

Hoofdredacteur Robert van den Ham van AutoWeek verlaat uitgeverij Sanoma. Dat is intern bekend gemaakt. De uitgeverij en Van den Ham, die in oktober op non-actief werd gesteld, hebben “een verschil van inzicht over het te voeren beleid”. Binnen het cluster Automotive zal een nieuwe hoofdredacteur gezocht worden. Sanoma schrijft in de intern verspreide memo: “Wij bedanken Robert voor zijn bijdrage aan de ontwikkeling van AutoWeek en wensen hem veel succes bij de volgende stap die hij gaat zetten.” Het conflict met Sanoma is opzienbarend, omdat Van den Ham geldt als voorbeeld van de nieuwe, zakelijke, multimediale hoofdredacteur waar Sanoma op inzet. Van den Ham werd eind vorig jaar nog uitgeroepen tot Hoofdredacteur van het Jaar.

Nieuw magazine voor Utrecht

maandag 15 december 2014

Bladenmaker Marie Nanette Schaepman, die eerder JAN en PARK bedacht, lanceert woensdag een nieuw magazine voor de stad Utrecht. Ze ontwikkelde het culturele lifestylemagazine Uitagenda Utrecht in opdracht van de stichting Cultuurpromotie Utrecht, naar het voorbeeld van de Uitkrant in Amsterdam en de Uitagenda in Rotterdam. Het magazine biedt een overzicht van het culturele aanbod van Utrecht en van wat er verder allemaal te doen is in de stad. ‘Want uit onderzoek bleek, dat lang niet iedereen op de hoogte is van wat er allemaal voorhanden is’, zegt Schaepman. Lees verder

Auteur: Linda Nab


reageer

Betalen naar vermogen voor OneWorld

dinsdag 2 december 2014

Wanneer je vanaf vandaag het tijdschrift OneWorld wil ontvangen moet je een abonnement afsluiten. Te dure abonnementen bestaan er echter niet bij het maandblad, want mensen mogen zelf de hoogte van hun abonnement bepalen. De reden voor de overstap van het blad voor duurzaamheid en ontwikkelingssamenwerking naar een abonnementsmodel is het einde van de subsidie van het Ministerie van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking. Hierdoor moest het blad een alternatief vinden om zijn financiële toekomst veilig te stellen. Met behulp van de voormalige Groene Amsterdammer-uitgever Teun Gautier werd er een oplossing gevonden. Omdat OneWorld een hoge oplage en een betrokken lezerspubliek kent hopen ze met dit systeem van vrijwillige bijdrages voldoende omzet te behalen. Lees meer op OneWorld

Ellen Litz hoofdredacteur Beau Monde

dinsdag 2 december 2014

Per direct neemt Ellen Litz de rol van hoofdredacteur op zich. Sinds de overstap van Mies de Vries naar Grazia, vervulde Ellen Litz het hoofdredacteurschap ad interim. Voorheen was Litz chef redactie bij Beau Monde en eerder werkte zij bij Veronica Magazine. Litz: ‘Ik kijk enorm uit naar deze nieuwe stap in mijn carrière, bij het blad waar ik al jaren met heel veel plezier aan verbonden ben en dat als geen ander bij me past.’ Dolly van den Akker, uitgever van de glossy magazines, laat weten: ‘Ellen is in alle opzichten een echte hoofdredacteur en een Beau Monde vrouw. Het is een ervaren bladenmaker, met een groot netwerk in de Beau Monde wereld. Daarnaast is ze erg gedreven om Beau Monde crossmediaal neer te gaan zetten om zo op alle behoeften van de Nederlandse Beau Monde vrouw in te kunnen spelen.’

Van Gorp hoofdredacteur Kek Mama

donderdag 13 november 2014

Sanoma heeft Sara van Gorp benoemd tot de nieuwe hoofdredacteur van Kek Mama, een ‘lifestyle glossy’ voor moeders. Van Gorp werkte in het verleden al bij Sanoma als redacteur en chef bij Panorama, Fancy en Esta. Ze was al bij de titels uit het zogeheten parenting segment actief, in verband met de contentstrategie bij de site van Ouders van Nu. “Mediamerken in ontwikkeling, daar word ik enthousiast van. Het is daarom een feest om bij Kek Mama aan de slag te gaan”, aldus Van Gorp. Naast het hoofdredacteurschap Kek Mama presenteert Van Gorp bij online zender 7DitchesTV (voor ondernemers, red.) het programma Profile. Ze is verder actief als dagvoorzitter. Foto: Ilvy Njiokiktjien

Mies De Vries hoofdredacteur Grazia

woensdag 12 november 2014

Sanoma heeft Mies de Vries benoemd tot hoofdredacteur van glossy Grazia. De Vries, eerder hoofdredactrice bij Beau Monde, werkte binnen Sanoma in redactie- en marketingfuncties. Sanoma wil Grazia, dat onlangs net als glossy’s Marie-Claire, Beau Monde en Nouveau uit de etalage werd gehaald, ombouwen tot wat Sanoma “het merk voor de multimediale 360° vrouw” moemt. De Vries: “Voordat Grazia naar Nederland kwam was ik al een groot fan van de Engelse Grazia. Ik stond te trappelen toen ik in 2007 mee mocht helpen om de Nederlandse editie te ontwikkelen en te lanceren. Fantastisch dat het blad zo’n succes is geworden.”

Straatnieuws Utrecht voorlopig gered

maandag 20 oktober 2014

Straatnieuws, de Utrechtse straatkrant die door fraude van de voormalige penningmeester in zwaar weer terecht kwam, kan voorlopig nog door. Dat meldt de stichting achter de uitgave. Een speciaal actienummer met verhoogde prijs werd massaal gekocht. Ook ontving de stichting de afgelopen tijd ruim 4500 euro aan donaties, waaronder één gift van 3000 euro. De drukkosten en een belangrijk deel van de redactiekosten zijn daarmee gedekt, aldus het bestuur. Oud-penningmeester Bert van der Roest, die zo’n 40.000 euro uit de stichtingskas verduisterde, betaalde recent 6000 euro terug. Tot een rechtszaak tegen Van der Roest is het nog niet gekomen. De straatnieuwsverkopers stemden vorige week tegen het plan om hun inkoopprijs naar 1,50 terug te zetten; ze besloten die op 1,60 te houden om ook een bijdrage te leveren aan het financieel herstel. De stichting is niet uit de rode cijfers, maar de recente ontwikkelingen hebben het bestuur ertoe gezet nog ‘in principe’ ook de drie resterende nummers van dit jaar te laten verschijnen.

Sanoma haalt glossytitels uit verkoop

maandag 13 oktober 2014

Sanoma kiest ervoor om glossytitels Beau Monde, Grazia, Marie Claire en Nouveau niet te verkopen. De uitgever is tot de conclusie gekomen dat de merken een toegevoegde waarde vormen voor het domein Womens Interest en News & Entertainment. De nauwere samenwerking met SBS (de uitgever gaat onder meer programma’s maken met een tijdschriftlink) betekende dat het ’steeds logischer’ werd om de tijdschriften te bewaren. Topman Henk Scheenstra stelt dat Sanoma meer mogelijkheden ziet om de tijdschriften succesvol uit te bouwen. De tijdschriftredacties zullen vanaf 1 januari 2015 vanuit het SBS-pand in Amsterdam werken. Met het behoud van de glossytitels rondt Sanoma de eind vorig jaar ingezette strategische heroriëntatie af. Los van deze glossy’s heeft Sanoma alle andere titels die het wilde verkopen, daadwerkelijk afgestoten.

‘Printtalkshow’ met Van Nieuwkerk

vrijdag 26 september 2014

Op dinsdag 7 oktober zal in de Stadsschouwburg Amsterdam tijdens het zogeheten 24Festival een ‘tijdschriftentalkshow’ worden gehouden, waarin Matthijs van Nieuwkerk gasten uit de printwereld zal bevragen over hun toekomstverwachtingen in een steeds verder digitaliserende tijd. De 24Talkshow start met een keynote van De Persgroep-topman Christian van Thillo. Verder zal LINDA-algemeen hoofdredacteur Jildou van der Bijl als tafeldame aanschuiven. De keynote & talkshow vormen samen het onderdeel: ‘Finding the analog and digital blend’. 24Talks begint om 11 uur en duurt tot 17:45. Meer bij Magazines.nl

Lager bereik dagbladen en tijdschriften

vrijdag 19 september 2014

Het bereik van de Nederlandse dagbladen is het afgelopen jaar gemiddeld 2 procent achteruit gelopen. Publiekstijdschriften hebben het nog iets zwaarder te voortduren: zij zagen hun bereik in de periode juli 2013 tot en met juni 2014 met 3 procent teruglopen ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Dat blijkt uit de NOM Print Monitor 2013-II/2014-1, dat hier te vinden is (PDF).

Politico overweegt Europese editie

dinsdag 9 september 2014

Het Amerikaanse online politieke tijdschrift Politico zal in Brussel een Europees kantoor openen, meldt The Huffington Post op basis van een medewerker die anoniem wil blijven. Op maandag lichtte topman Jim VandeHei het hoger management in over de plannen. Tegenover The Huffington Post wilde Politico officieel niet op de plannen reageren. VandeHei (n het verleden onder meer correspondent bij het Witte Huis) zou al met andere bestuursleden in Brussel overleg hebben gevoerd over de plannen. Politico schrijft nu vooral over de politieke wereld van Washington, maar hoopt in Brussel eenzelfde voedingsbodem te vinden. Meer bij Huffington Post

Nominatieronde Mercurs 2014 van start

vrijdag 15 augustus 2014

De komende 17e editie van de tijdschriftprijzen Mercurs zal een andere opzet hebben dan voorgaande edities. De Groep Publiekstijdschriften, dat de Mercurs organiseert, heeft de inzendtermijn geopend. Het nomineren voor categorieën als beste hoofdredacteur, beste art-direction en lovenswaardigste innovatie kan nog tot 26 september. Op 31 oktober worden de definitieve nominaties bekendgemaakt, gevolgd door het Tijdschriftengala op 10 december. De nieuwe opzet van Mercurs bestaat uit een meer netwerkgeoriënteerde opzet, waar gasten en tijdschriftenmakers samen eten en drinken onder het thema ‘Smaakmakers aan tafel’. Voor de Mercur d’Or/LOF-Prijs voor Publiekstijdschriften, beter bekend als de oeuvreprijs, kunnen geen kandidaten worden aangemeld.

Oplage National Geographic onder druk

woensdag 13 augustus 2014

De oplage van natuurtijdschrift National Geographic staat onder druk, meldt De Morgen. Binnen de Verenigde Staten worden maandelijks nog 4 miljoen exemplaren verkocht, met 3,3 miljoen stuks in de rest van de wereld. In Nederland nam de oplage sinds het tweede kwartaal van vorig jaar af met 10 procent naar 98.000 exemplaren; in België daalde in dezelfde periode de afzet met 4 procent naar bijna 22.000 stuks. De daling is volgens de Vlaamse mediaprofesor Katia Segers van de Vrije Universiteit Brussel te wijten aan een verschuiving van de invulling van vrije tijd. Voor het wegdromen met een tijdschrift als National Geographic hebben mensen geen tijd meer, stelt Seger. Ze noemt het tijdschrift wel een voorbeeld dat lang standhoudt. “”Het tactiele mag je in deze niet onderschatten: het is aangenaam om een werk als dit in handen te nemen.” En het staat ook goed op de salontafel.” Meer bij De Morgen

VPRO Gids over succesvol papier

woensdag 30 juli 2014

De VPRO heeft verslaggevers van de VPRO Gids langs zes succesvolle papieren tijdschriften gestuurd, in een poging te achterhalen wat hun geheim is, in weerwil van een wereldwijde afname van print. Naast De Kampioen in Nederland ging de VPRO langs bij Arte Magazine (Duitsland), Dazed (Engeland), Le Canard Enchaîné (Frankrijk), Reportagen (Zwitserland) en The Hollywood Reporter (Verenigde Staten). De uitgaven die werden bezocht hebben allen een nadrukkelijke eigen identiteit en bewaken hun koers bovendien streng: geen concessies, geen verwatering. “Lezers hoeven van te voren niet te weten wat ze krijgen maar moeten wel begrijpen waarom ze iets krijgen”, leerde de VPRO. De nadruk ligt bij de bladen op kwaliteit en het voorbijgaan aan de waan van de dag. Hoewel de frequentie van verschijnen ook bij deze uitgaven vaak omlaag is geschroefd, staat daar een dikker, luxer en ‘rijker’ blad tegenover. De redactionele keuzes worden verder bij een blad als Dazed niet gestuurd door analyses en Google Statistics maar door journalistiek en redactioneel op eigen expertise en gevoel af te gaan. Meer bij VPRO Gids

Hoofdredacteur Bloomberg vertrekt

donderdag 11 december 2014

Na 25 jaar vertrekt hoofdredacteur Matthew Winkler als hoofdredacteur bij financieel persbureau Bloomberg. Hij krijgt de eretitel ‘emeritus hoofdredacteur’. Winklers vertrek betekent dat tijdschrift The Economist op zoek moet naar een nieuwe hoofdredacteur: John Micklethwait vertrekt bij het blad om leiding te geven aan Bloomberg, dat zoekt naar meer lezers - ook buiten de zakenwereld. Topman Michael Bloomberg zou hebben aangestuurd op Winklers vertrek, aldus ingewijden.

Bron: De Morgen

Hoogendijk vertrekt bij CosmoGIRL

woensdag 3 december 2014

Marieke Hoogendijk heeft haar vertrek aangekondigd bij CosmoGIRL. Ze verlaat per 1 maart 2015 de uitgeverij en zal de komende periode haar taken als hoofdredacteur overdragen. Uitgever ZPRESS Young beraadt zich op een adequate invulling van haar functie. “Na ruim negen jaar gewerkt te hebben in het jonge vrouwen- en tienersegment, ben ik persoonlijk toe aan een volgende stap; een nieuwe en frisse start”, aldus Hoogendijk.

G+J Media komt met historisch tijdschrift

maandag 10 november 2014

Vanaf maart volgend jaar komt G+J Media met een nieuw historisch tijdschrift, meldt ceo Erik Blok in BNR Zakendoen Met. Volgens Blok wordt het een blad van honderd pagina’s met ‘mooi geïllustreerde klassieke geschiedenis’, over bijvoorbeeld de Grieken, Romeinen en Napoleon. “We zijn totaal onafhankelijk; we denken na over producten waarvan we vinden dat er op dat moment plaats is op de markt. Historia wordt een blad voor mensen die gewoon in geschiedenis geïnteresseerd zijn en ook nog tijd hebben om te lezen, die het gewoon leuk vinden om op de bank over dit soort thema’s te lezen,” aldus Blok in BNR Zakendoen Met.

Daling printoplagen zet door

dinsdag 23 september 2014

De recentste HOI-oplagecijfers over het tweede kwartaal van 2014 laten een verdere daling zien bij de dagbladen en de meeste tijdschriften. De daling van de papieren oplage is niet automatisch een teken van slecht nieuws, meldt NRC Q. Er is een duidelijke trend waarneembaar naar digitaal, waar van sprake is van stijging van de ‘oplage’. De HOI-cijfers “laten onvoldoende zien hoe de krantensector - in een tijd van economische tegenspoed - zijn best doet om te vernieuwen”, aldus uitgevers. Glossy LINDA, omroepblad Max Magazine en sportblad Helden zagen hun oplagen stijgen. Er gaan stemmen op om oplagecijfers niet langer leidend te laten zijn, maar bereikcijfers (ongeacht print of digitaal) te vermelden. Dat zou volgens critici vertroebeling en ’spin’ aan de cijfers (door bijvoorbeeld gratis weggegeven exemplaren mee te tellen in de oplagecijfers, red.) kunnen voorkomen. Meer bij NRC Q

Tijdschrift Expreszo stopt op papier

woensdag 17 september 2014

Het magazine Expreszo, dat zich richt op lesbische, homo- en biseksuele en transgender jongeren, verschijnt in oktober voor het laatst op papier. Daarna zal het tijdschrift exclusief online verschijnen en wordt Expreszo tevens een LHBT-jongerenvereniging. Hoofdredacteur Tom Haines stelt dat een stap naar online meer mogelijkheden biedt. “We gaan gebruik maken van video en social media en kunnen makkelijker inspelen op de actualiteit. De vertrouwde kwaliteit van Expreszo wordt sneller en breder toegankelijk”, aldus Haines. Alle inhoud word straks gratis online aangeboden. Na de overgang naar online publicatie vertrekt Haines. Zijn functie wordt overgenomen door adjunct-hoofdredacteur Wouter van Dijke, die al verantwoordelijk was voor de Experszo-website. Meer bij BN/De Stem

Jury Mercurs 2014 compleet

donderdag 11 september 2014

De organisatie achter de tijdschriftprijzen Mercurs heeft hun jury voor de komende editie compleet. Onder leiding van mediaspecialist en schrijfster Marianne Zwagerman zal de jury in zeven categorieën (Tijdschrift, Artdirection, Hoofdredacteur, Innovatie, Marketingactie, Lancering en Tijdschriftreportage van het Jaar) de inzendingen gaan wegen. Naast Zwagerman zijn de overige juryleden dit jaar: Jaap Biemans: artdirector Volkskrant Magazine, Linda Boks: CEO ZenithOptimedia Nederland, Jan Heemskerk: mediaonafhankelijke communicatiespecialist, Arendo Joustra: hoofdredacteur Elsevier/bestuurslid Lucas-Ooms Fonds, Lily Martens: trainer Creatief denken en Storytelling en Lidewijde Paris: uitgever/directeur Uitgeverij Nieuw Amsterdam. De inzendtermijn voor de Mercurs sluit op 26 september aanstaande.

Ook Libelle krijgt programma op SBS

dinsdag 12 augustus 2014

Libelle krijgt het najaar een eigen programma op SBS. Hoofdredacteur Franska Stuy laat weten dat vanaf 15 september elke werkdag het kookprogramma ‘Libelle en Claartjes Keuken’ wordt uitgezonden op de zender SBS6. Het gaat om een programma van zeven minuten waarin kok Claartje Lindhout – een bekende voor Libelle lezeressen – één of twee gerechten kookt. Libelle en Claartjes Keuken wordt drie keer per dag uitgezonden. De recepten staan die week ook in het weekblad en op Libelle.nl. Libelle is het derde tijdschrift van uitgever Sanoma dat aankondigt in september te starten met een televisieprogramma. Van vtwonen en AutoWeek werd eerder al bekend dat ze het avontuur op tv aangaan. Lees verder

Auteur: Linda Nab


reageer

Jim Jansen naar New Scientist

donderdag 7 augustus 2014

Uitgeverij Veen Magazine meldt dat Jim Jansen is benoemd tot de nieuwe hoofdredacteur van de Nederlandse editie van het wetenschappelijke tijdschrift New Scientist. Jansen volgt Irene de Bel op, die afgelopen mei hoofdredacteur van Opzij werd. Jansen is sinds 2007 inhoudelijk verantwoordelijk voor Folia Magazine, Folia Web en het wekelijkse radioprogramma Folia Maakt Kennis, uitgaven van de Universiteit en Hogeschool van Amsterdam. Ook was Jansen verantwoordelijk voor de wetenschapspagina’s voor Het Parool. Jansen: “Waar eerst mijn focus op Amsterdam lag, mag ik nu over alle wetenschappelijke ontwikkelingen in Nederland, België en de rest van de wereld schrijven. Dat is niet alleen een grote eer, maar ook een geweldige uitdaging.” Directeur Veen Media Leo Schaap is blij met de komst van Jansen: “Met Jim halen we een energieke en creatieve hoofdredacteur in huis met veel ervaring in de wetenschappelijke wereld.”

Tientallen miljoenen voor Amerikaanse digitale bladenkiosk

maandag 8 december 2014

In de Verenigde Staten wordt vijftig miljoen dollar geïnvesteerd in uitbreiding van NextIssue, een online platform waar tegen een vast bedrag actuele tijdschriften en oudere edities kunnen worden gelezen. Er zitten momenteel 145 titels in de bibliotheek en de dienst heeft rond 150.000 abonnees, meldt Adformatie. Er zou nog geen winst worden gemaakt. De dienst is niet echt te vergelijken met Blendle, grote omdat uitgevers (waaronder Condé Nast, Hearst en News Corporatin) bij NextIssue deelneemen in de joint-venture. Meer bij Adformatie

Blad voor hondenhaters hitje in Duitsland

woensdag 17 september 2014

Het recent gelanceerde Duitse blad Kot & Köter mag zichzelf een bescheiden hit noemen. De eerste editie van het vorige maand gelanceerde magazine voor hondenhaters was binnen een dag uitverkocht. Duitsland telt minstens tien bladen voor hondenliefhebbers, waarvan de oplagen tot in de tienduizenden lopen. Meer bij The Wall Street Journal

Sanoma ontkent nieuws rond glossy’s

maandag 18 augustus 2014

Sanoma meldt medewerkers dat glossy-titels Beau Monde, Grazia, Marie Claire en Nouveau wel degelijk nog in ’strategische heroriëntatie’ staan. Via het intranet meldt de uitgever dat er nog geen beslissing is gevallen over de titels en dat er “niet inhoudelijk wordt ingegaan op geruchten in de media.” Vorige week meldde vakblad Adformatie dat de licentiehouders achter Grazia en Marie Claire niet willen dat Sanoma de titels verkoopt. Sanoma ontkent dat er ontwikkelingen zijn en dat de zoektocht naar potentiële kopers voortgaat. “Zodra er op dit vlak nieuws is, melden we dat uiteraard direct”, aldus de uitgever.

Zoek in het Archief vaknieuws






december 2014
z m d w d v z
30 1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31 1 2 3

De Journalist 1896-1950