Nieuws onderwerp: rusland

  • vorige
  • Berichten

Poetin neemt Russisch Facebook over

donderdag 24 april 2014

President Vladimir Poetin heeft de controle overgenomen van VKontakte, ook wel het Russische Facebook genoemd. Dat meldt oprichter Pavel Durov. Hij is ontslagen. Durov zegt tegen TechChrunch Rusland te zijn ontvlucht. Twee Poetin-getrouwen hebben de leiding van het bedrijf overgenomen. Vorige week meldde Durov dat de Russische autoriteiten om de persoonlijke informatie van Oekraïense Maidan-demonstranten hebben gevraagd. Hij liet weten te weigeren. Durov wil later dit jaar met een nieuw, mobiel sociaal netwerk starten. Mogelijk heeft het te maken met de door hem opgerichte Telegram, de messaging app met de nadruk op privacy. Nadat bekend werd dat Facebook de populaire Whatsapp dienst over nam stapten veel mensen uit onvrede over op Telegram. Meer bij de Volkskrant

Onderwerp: internet, persvrijheid, rusland

Politicus bedreigt journaliste met geweld

dinsdag 22 april 2014

Het ultra-nationalistische Russische parlementslid Vladimir Zjirinovski heeft een hoogzwangere journaliste in een razende tirade voor ‘pot’ en Rusland-hater uitgemaakt. Ook vond hij dat ze vanwege haar vragen ‘met geweld verkracht’ diende te worden. Journaliste Stella Dubovitskaja had Zjirinovski gevraagd welke sancties Rusland mogelijk kon instellen tegen de pro-Westerse regering van Oekraïne. In de tirade die daarop volgde stelde Zjirinovski verder dat ze ontslagen zou worden. Dubovitskaja, die zes maanden zwanger is, moest zich vanwege shock laten behandelen in een ziekenhuis. Haar werkgever overweegt juridische stappen tegen het parlementslid, dat zich de laatste weken ook regelmatig in legerkleding naar de Doema begeeft. In het Russische parlement is geschokt gereageerd op de stunt van Zjirinovski. Hem zou mogelijk een spreekverbod van een maand opgelegd gaan worden. Meer bij News.com.au / RT

Onderwerp: rusland

Rusland: strengere regels weblogs

dinsdag 22 april 2014

Op 18 april is in Rusland wetgeving goedgekeurd die bepaalt dat elke website of weblog die meer dan 3000 bezoekers per dag trekt, als een mediabedrijf moet worden gezien, meldt weblogger Strannik. De regels en beperkingen die Rusland via de wet aan mediabedrijven oplegt, zijn in dat geval ook op de sites van kracht. De sites mogen dan bepaalde informatie over privépersonen niet meer brengen en kunnen boetes opgelegd krijgen. Ook kan de toezichthouder Roskomnadzor informatie over gebruikers opvragen, waar eveneens boetes mogelijk zijn, als daaraan geen gehoor wordt gegeven. De nieuwe regels zijn alleen van toepassing op Russische bloggers die gebruik maken van technische faciliteiten binnen Rusland. Wel kan de toezichthouder informatie opvragen van buitenlandse diensten, met boetes bij weigering.

Onderwerp: internet, meningsuiting, rusland

Voice of America verstomd in Rusland

vrijdag 11 april 2014

In Rusland zijn uitzendingen van de Amerikaanse publieke radiozender Voice of America (VOA) niet langer te ontvangen. De uitzendlicentie is verlopen en de kans dat die vernieuwd wordt, is vrij klein. De Russische autoriteiten lijken niet van plan een verlenging aan VOA te geven. Daarmee komt een eind aan de Russische activiteiten van de radiozender, die sinds 1947 uitzendingen voor Russen verzorgde. Dmitri Kiselev, een hardline pro-Poetin journalist en hoofd van de verantwoordelijke instantie die de licenties regelt, zou volgens berichten de verantwoordelijke toezichthouder een éénregelige brief hebben gestuurd: “We werken niet langer mee.” In een andere verklaring, waar persbureau AFP over bericht, zou Kiselev de zenders VOA en Liberty Radio als radio-spam hebben betiteld. Het niet vernieuwen van de licentie zou volgens hem bovendien geen inbreuk op persvrijheid zijn, omdat de zenders “toch niets origineels brengen.”

Onderwerp: radio, rusland

Oekraïne blokkeert Russische tv-zenders

woensdag 26 maart 2014

Oekraïne heeft vier Russische tv-zenders voor onbepaalde tijd geblokkeerd. Het gaat om Rossiya 24, Channel One, RTR Planeta, en NTV-World. Een Russische dilpomaat spreekt van een aanval op de mensenrechten en persvrijheid, meldt het persbureau RIA Novosti. Een rechtbank in Kiev besloot dat de uitzendingen moesten worden geblokkeerd in afwachting van onderzoek naar een eventueel permanent verbod. De blokkade treft volgens Moskou miljoenen Russischsprekende ingezetenen in het oosten van Oekraïne die regelmatig op de zenders afstemmen. Een paar weken geleden blokkeerde de inmiddels door Rusland geannexeerde Krim nog twee onafhankelijke Oekraïense tv-stations. Ze werden vervangen door twee Russische zenders.De Organisatie voor Veiligheid en Samenwerking in Europa (OVSE) uitte toen al zorgen over de persvrijheid in Oekraïne. Meer bij ANP via Trouw

Onderwerp: persvrijheid, televisie, zender, oekraïne, rusland

Krim: intimidaties houden aan

woensdag 19 maart 2014

Sinds Rusland het schiereiland de Krim na een omstreden referendum inlijfde, zijn de intimidaties van lokale en Westerse journalisten nog steeds aan de orde van de dag. Dat bericht het CPJ, een persvrijheidsorganisatie uit New York. Naast fysiek geweld zien journalisten zich geconfronteerd met diefstal, willekeurige detentie en het op andere wijze verhinderen dat gewerkt kan worden. Woordvoerster Nina Ognianova stelt dat de toekomst voor inwoners van de Krim onzeker is, maar de toekomst voor journalisten duidelijk uitzichtloos is. Meestal krijgen buitenlandse journalisten naar het hoofd geslingerd dat ze spioneren voor Westerse mogendheden. Geüniformeerde en gemaskerde mannen gebruiken veel geweld om het werken onmogelijk te maken. Mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch (HRW) heeft een overzicht van incidenten samengesteld. HRW merkt op dat het geweld zich niet tot de Krim beperkt: ook vreedzame demonstraties in Moskou tegen de huidige koers van de Poetin-regering worden met geweld neergeslagen.

Onderwerp: geweld, oekraïne, rusland

Rusland blokkeert kritische websites

vrijdag 14 maart 2014

Rusland heeft websites van diverse kritische media geblokkeerd, volgens de officiële lezing omdat er opruiende teksten werden verspreid en mensen werden opgeroepen deel te nemen aan verboden demonstraties. Het repressieve mediabeleid past in een patroon, nu de spanning rond het Oekraïense Krim-schiereiland oploopt. Media die op de Krim verslag doen worden gehinderd of bestolen en Russische uitgeverijen ontdoen zich van kritische stemmen, als de berichtgeving onwelgevallig is. Rusland heeft meer troepen naar de grens met Oekraïne gestuurd, volgens het Kremlin in het kader van een al lopende oefening. Binnen Rusland zijn sites van onder meer oppositieleiders Alexei Navalny en Gary Kasparov onbereikbaar gemaakt, maar ook sites waar kritisch over Russisch wapengekletter en annexatieplannen wordt bericht. Meer bij NOS

Onderwerp: censuur, meningsuiting, rusland

Rusland: hoofdredacteur ontslagen

donderdag 13 maart 2014

De eigenaar van een van Ruslands belangrijkste onafhankelijke nieuwssites, Lenta.ru, heeft hoofdredacteur Galina Timchenko ontslagen na klachten over de wijze waarop over de Russische inmenging in Oekraïne werd bericht. Eigenaar Alexander Mamut vervangt Timchenko door een hoofdredacteur die van een nieuwssite komt die als meer pro-Kremlin bekend staat. De redacteuren en eindredacteuren van Lenta.ru hebben protest aangetekend tegen het ontslag van hun hoofdredacteur en noemen het een onwettige daad. De Associated Press (AP) meldt dat de site klachten en een officiële waarschuwing ontving na onder meer een interview met Oekraïense nationalist Andriy Tarasenko, waarin verwezen werd naar uitspraken van een andere nationalist die Tsjetsjeense strijders had opgeroepen om Rusland te treffen. Volgens de toezichthouder maakte Lenta.ru zich daarmee schuldig aan het verwijzen naar extremistisch materiaal, iets dat strafbaar is onder anti-terreurwetgeving.

Onderwerp: ontslag, persvrijheid, oekraïne, rusland

Rusland: boete voor interview

maandag 3 februari 2014

In Rusland is een journalist veroordeeld tot een boete van omgerekend 1060 euro voor een artikel waarin hij een homoseksuele leraar interviewde die vanwege zijn geaardheid is ontslagen. Journalist Andrej Satoerin zou daarmee ‘propaganda voor homoseksualiteit’ hebben bedreven, iets dat sinds de omstreden anti-homowet van vorig jaar in Rusland strafbaar is. In datzelfde licht wordt een discussieplatform dat is opgericht door journaliste Jelena Klimova mogelijk ook verboden, bericht Het Parool.

Onderwerp: buitenland, rusland, persvrijheid

CPJ: veel zelfcensuur in Sochi

dinsdag 28 januari 2014

Zelfcensuur en obstructie door de autoriteiten zijn aan de orde van de dag bij Russische journalisten, die in de aanloop van de Winterspelen in het Russische Sochi verslag proberen te doen van problemen bij het organiseren van de Olympische Winterspelen. Dat stelt het Comité ter Bescherming van Journalisten (CPJ) in een speciaal rapport. Heikele onderwerpen als milieuvervuiling en de uitbuiting van migranten die meewerken aan de infrastructuur, worden genegeerd door Russische media uit angst voor vergelding. Het bevestigt het beeld dat mensenrechtenorganisaties Human Rights Watch (HRW) een paar maanden geleden al schepte. Er wordt volgens het CPJ-rapport alleen maar bericht over onderwerpen die zijn toegestaan, zoals de komst van IOC-leden. Vanwege het gebrek aan andere inzichten nemen milieu-activisten en verdedigers van mensenrechten het op zich om die taak te vervullen. Ze gebruiken social media om sociale, politieke en economische kwesties aan de kaak te stellen.

Onderwerp: buitenland, rusland, persvrijheid, sport

INSI geeft veiligheidstips voor Spelen

woensdag 22 januari 2014

Het International News Safety Institute (INSI), een organisatie die zich inzet zodat journalisten hun werk in veiligheid kunnen doen, heeft een set tips uitgegeven voor journalisten die afreizen naar de Olympische Winterspelen in Sotsji. Naast bemoeienis door de Russische autoriteiten is het evenement volgens INSI ook een aantrekkelijk doelwit voor terreurorganisaties. De Tsjetsjeense militante leider Doku Umarov heeft zijn volgers opgeroepen alles in het werk te zetten om de Spelen te verstoren. Naast gebruikelijke zaken als accreditatie en verwachte extreme kou moeten journalisten rekening houden met veel controleposten, vanwege de verhoogde risico’s. Bij deze posten zullen mobiele telefoons, laptops en eventuele andere apparatuur worden doorzocht. INSI adviseert onder meer een vrijwel lege laptop mee te nemen, zonder gevoelige informatie. Journalisten moeten zich verder bewust zijn dat de Russische autoriteiten al het internetverkeer analyseren. Encryptie wordt daarom sterk aangeraden. Meer tips bij het International News Safety Institute.

Onderwerp: censuur, geweld, informatie, rusland

Rusland zet journalist land uit

dinsdag 14 januari 2014

Zonder enige reden op te geven heeft Rusland de Amerikaanse journalist David Satter, voormalig correspondent van de Financial Times en auteur van drie boeken over Rusland en de Sovjet-Unie, het land uitgezet. Hij verbleef sinds september in Moskou. Het is voor het eerst sinds de Koude Oorlog dat Rusland een Amerikaanse journalist uitzet. Meer bij The Guardian

Onderwerp: buitenland, rusland, persvrijheid

Ultra-conservatief hoofd Russia Today

maandag 9 december 2013

Poetin heeft in het kader van een forse reorgansiatie een ultra-conservatieve nieuwslezer benoemd tot hoofd van de nieuwszender Russia Today. Dmitri Kiseljov deed eerder controversiële uitspraken over homo’s - onder meer dat zij ongeschikt zijn orgaandonor. Hun beschikbare organen dienen te worden verbrand, vond Kiselyov eerder dit jaar. Tegelijk wordt het persbureau RIA Novosti, dat het nieuws tot nog toe op RT verzorgde, opgeheven. Alle roerende en onroerende zaken van het persbureau werden per presidentieel decreet overgedragen aan Russia Today.

Bron: Guardian
Onderwerp: benoemingen, rusland

Kasjin klaagt FSB aan om nalatigheid

donderdag 14 november 2013

De Russische journalist Oleg Kasjin, die in 2010 door twee onbekend gebleven mannen zo ernstig werd mishandeld dat hij een week in kunstmatige coma gehouden moest worden, heeft de Russische veiligheidsdienst FSB aangeklaagd wegens nalatigheid. Kasjin stelt dat de FSB vrijwel geen onderzoek heeft gedaan naar de aanval, die volgens Kasjin afkomstig is uit de hoek van de zogeheten pro-Poetin ‘Kremlinjeugd’. Kasjin stelt in de The Moscow Times dat er wel initieel onderzoek is uitgevoerd, maar daarna nooit een vervolg aan is gegeven. Kasjin stelt verder dat hij nooit bewijsmateriaal in zijn zaak heeft mogen bekijken. Hij heeft daar een aparte aanklacht voor ingediend, omdat daarmee zijn mensenrechten zouden zijn geschonden. Nadat toenmalig president Medvedev aftrad, is het onderzoek vrijwel direct gestaakt, aldus Kasjin. Hij raakte verder zijn baan bij dagblad Kommersant kwijt, volgens de hoofdredactie omdat hij voor andere media werkte en zijn werk bij de krant verwaarloosde. Meer bij The Moscow Times

Onderwerp: geweld, persvrijheid, rusland

‘Strenge beeldrestricties in Sochi’

dinsdag 12 november 2013

De organisatie van de Winterspelen in Sochi heeft strenge beeldrestricties ingesteld voor journalisten. Zo mogen journalisten geen foto’s maken van het evenement en dan op social media plaatsen. Doen ze dat toch, dan verliezen ze hun accreditatie. Dat heeft Vasili Konov, hoofd van de accreditaties, laten weten op een seminar voor sportjournalisten. Alleen journalisten met professionele apparatuur krijgen toestemming om foto- en videobeelden te maken. De accreditaties zijn automatisch voorzien van een werkvisum voor Rusland. Bij het innemen van accreditaties betekent het dan ook dat de journalist in kwestie in theorie meteen het land moet verlaten. UPDATE Mark Adams, woordvoerder van het Internationaal Olympisch Comité, heeft aan USA Today laten weten dat het iets anders in elkaar steekt. Journalisten mogen tijdens de Olympische Spelen in Sochi in 2014 wel gebruikmaken van sociale media en smartphones. Video en geluidsopnames blijven echter verboden. Meer bij de NOS / NU.nl

Onderwerp: buitenland, rusland, fotografie, sport

The Sochi Project alsnog van start

woensdag 16 oktober 2013

Begin oktober werd The Sochi Project, een overzichtstentoonstelling over het gebied waar de komende winterspelen worden gehouden, van Russische zijde geannuleerd. Fotograaf Rob Hornstra en schrijver Arnold van Brugge werd hun visum geweigerd. Uiteindelijk besloot Winzavod, de Russische partner in het project, de samenwerking op te zeggen. Om te protesteren tegen de annulering en de bureaucratische tegenwerking, wordt er nu een alternatieve tentoonstelling georganiseerd in zowel de Stadsschouwburg Amsterdam en het Sacharov Centrum in Moskou. De tentoonstelling opent vrijdag 18 oktober om 16:30 uur Nederlandse tijd. In Moskou begint de tentoonstelling daarmee om 18:30 uur. Lees verder

Onderwerp: buitenland, rusland, conflict, fotografie

Nederland wil opheldering van Rusland

dinsdag 1 oktober 2013

Nederland heeft Rusland gevraagd waarom fotograaf Rob Hornstra geen nieuw persvisum krijgt. Rusland heeft daar nog geen antwoord op gegeven. Dat heeft het ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag maandag gezegd. Zolang Rusland niet heeft geantwoord, kan Nederland geen standpunt innemen. Hornstra, fotograaf voor Vrij Nederland, kan door de weigering niet langer in Rusland werken. Hij denkt dat het ermee te maken heeft dat hij samen met schrijver Arnold van Bruggen veel aan het werk is geweest in de Noord-Kaukasus. UPDATE Ook schrijver Arnold van Bruggen krijgt inmiddels geen toestemming naar Rusland te reizen.Meer bij ANP via NU.nl

Onderwerp: buitenland, rusland, fotografie, persvrijheid

Geen Russisch visum voor Hornstra

maandag 30 september 2013

Fotograaf Rob Hornstra mag niet meer in Rusland werken. De Russische overheid heeft hem geen nieuw visum verstrekt. Hornstra werkt sinds 2009 samen met schrijver/filmmaker Arnold van Bruggen aan het Sochi Project, hun vijfjarige journalistieke project over de Olympische regio rond Sochi, Rusland. Van Bruggen wacht nog op uitsluitsel met betrekking tot een nieuw visum. Op Facebook noemt Hornstra het ook een klap voor het Nederland-Rusland jaar. Het duo nam deel aan het culturele programma. Er zou een grote tentoonstelling worden geopend in Moskou. Die tentoonstelling wordt financieel ondersteund door de Nederlandse en de Russische regering. Hornstra en Van Bruggen zijn niet in staat om het land in te reizen of de opening van de tentoonstelling bij te wonen.

Onderwerp: buitenland, rusland, fotografie, persvrijheid

Greenpeace-fotograaf twee maanden in cel

donderdag 26 september 2013

Een Russische fotograaf die voor Greenpeace op het onder de Nederlandse vlag varende schip Arctic Sunrise zat, blijft twee maanden in voorlopige hechtenis. Dat heeft de rechtbank in Moermansk bepaald. Denis Sinjakov voer mee met de Greenpeace-activisten die vorige week door de Russische autoriteiten werden opgepakt. Sinyakov had tegenover de rechters verklaard dat hij als journalist geen invloed uitoefende op de Greenpeace-actie, maar de rechters laten hem toch vastzitten. Als de Rus, Denis Sinyakov, tijdens het onderzoek Rusland kan verlaten, zou dat het onderzoek kunnen schaden, zo zou de rechter hebben geoordeeld. Donderdag worden de dertig opvarenden van het schip, de Arctic Sunrise, voorgeleid. Onder hen zijn twee Nederlanders. Meer bij Novum via Nederlands Dagblad / NOS

Onderwerp: buitenland, rusland, fotografie, persvrijheid, rechtszaak

Noorse tv-ploeg geïntimideerd in Sochi

dinsdag 5 november 2013

Een Noorse tv-ploeg is in Sochi, waar de komende winterspelen worden gehouden, meerdere keren aangehouden, geïntimideerd en bedreigd met de cel. Dat meldt de mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch (HRW). Het gaat om een ploeg van TV2, de omroep die voor Noorwegen de Olympische Spelen zal verzorgen. HRW vraagt om een reactie van het Internationaal Olympisch Comité (IOC). Volgens de mensenrechtenorganisatie moet het IOC een verklaring eisen van de Russische autoriteiten. Ook zou het IOC er op moeten aandringen dat geen enkele andere journalist te maken krijgt met intimidatie. HRW kwam in augustus al met een rapport dat de persvrijheid in Sochi onder druk staat. Ook de Nederlandse fotograaf Rob Hornstra en schrijver Arnold van Bruggen hebben te maken gekregen met Russische bemoeienis. Ze hebben beiden geen persvisum gekregen voor Rusland.

Onderwerp: buitenland, rusland, persvrijheid

Tentoonstelling Sochi Project geannuleerd

donderdag 10 oktober 2013

De grote overzichtstentoonstelling van The Sochi Project door fotograaf Rob Hornstra en schrijver Arnold van Bruggen in het Moskouse centrum voor hedendaagse kunst ‘Winzavod’ gaat niet door. Dat meldt het duo in een persbericht. Winzavod heeft eenzijdig de samenwerking opgezegd. Mogelijk heeft een en ander te maken met het feit dat Hornstra en Van Bruggen vorige week geen visum kregen. De fotograaf en de schrijver denken dat het door angst komt. Volgens het duo kwam er na de weigering van het visum een onafgebroken stroom bureaucratische obstakels van Winzavod. “Van Russische zijde ontbrak uiteindelijk elk wil de tentoonstelling te doen slagen.”

Onderwerp: buitenland, rusland, persvrijheid

Actie voor ‘Greenpeace-journalisten’

maandag 7 oktober 2013

De Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ) en de Internationale en Europese Federaties van Journalisten (IFJ/EFJ) hebben bij de Russische autoriteiten de onmiddellijke vrijlating geëist van de Russische fotograaf Denis Sinyakov en de Britse videoreporter Kieron Bryan. De twee waren aan boord van het Greenpeace-schip Arctic Sunrise om verslag te doen van een actie tegen boorplannen van oliebedrijf Gazprom in de Noordelijke IJszee. De Russische autoriteiten namen iedereen aan boord in hechtenis - naast Sinyakov en Bryan gaat dat om nog eens 28 mensen. Afgelopen weekend is in Den Haag bij de Russische ambassade gedemonstreerd tegen de arrestaties. Ook de Russische Unie van Journalisten heeft het optreden van de autoriteiten veroordeeld als een aanval op de persvrijheid. Meer bij NVJ

Onderwerp: conflict, rusland

Sauer heeft interesse in Russische dagbladen

Derk Sauer is geïnteresseerd in de Russische dagbladen die door door Sanoma te koop zijn gezet. Dat bevestigt hij aan Adformatie. Sauer is in Rusland algemeen directeur van het Russische mediabedrijf RBC Media Holding en de te koop gezette dagbladen (zoals Vedomosti en The Moscow Times) passen volgens hem goed bij het concern. ‘Maar ik ben in eerste instantie geïnteresseerd in Vedomosti.’

Snowden: geen NSA-documenten in Rusland

Klokkenluider Edward Snowden heeft in een interview met de New York Times aangegeven dat hij geen geheime documenten van zijn voormalige werkgever, de Amerikaanse inlichtingdienst NSA, heeft meegnomen naar Rusland. Hij heeft een tijdelijk visum gekregen in dat land. Hij heeft alles afgestaan aan journalisten in Hong Kong, vóór hij op het vliegtuig naar Rusland stapte.

Poetin vindt Snowden maar vreemd figuur

In een interview met staatszender Channel One heeft de Russische president Vladimir Poetin klokkenluider Edward Snowden “een vreemde vent” genoemd, die het zichzelf heel moeilijk heeft gemaakt. “Wat gaat hij met de rest van z’n leven doen? In feite heeft hij zich veroordeeld tot een uitermate lastig bestaan. Ik heb geen flauw idee wat hij nu nog gaat doen”, aldus Poetin. Hij wijst erop dat er geen uitleveringsverdrag bestaat met de Verenigde Staten, al had Rusland zelf op zo’n verdrag aangedrongen: “Moeten we hem overhandigen? Had dan die overeenkomst met ons afgerond. Als je dat niet wil, ook prima.” Rusland verleende Snowden begin augustus een tijdelijk visum. Volgens Snowdens advocaat went hij momenteel aan zijn leven in Rusland, maar is het moeilijk zonder inkomsten. Meer bij AFP

Zoek in het Archief vaknieuws






april 2014
Z M D W D V Z
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3

De Journalist 1896-1950