Nieuws onderwerp: ontslag

  • vorige
  • Berichten

Rusland: hoofdredacteur ontslagen

donderdag 13 maart 2014

De eigenaar van een van Ruslands belangrijkste onafhankelijke nieuwssites, Lenta.ru, heeft hoofdredacteur Galina Timchenko ontslagen na klachten over de wijze waarop over de Russische inmenging in Oekraïne werd bericht. Eigenaar Alexander Mamut vervangt Timchenko door een hoofdredacteur die van een nieuwssite komt die als meer pro-Kremlin bekend staat. De redacteuren en eindredacteuren van Lenta.ru hebben protest aangetekend tegen het ontslag van hun hoofdredacteur en noemen het een onwettige daad. De Associated Press (AP) meldt dat de site klachten en een officiële waarschuwing ontving na onder meer een interview met Oekraïense nationalist Andriy Tarasenko, waarin verwezen werd naar uitspraken van een andere nationalist die Tsjetsjeense strijders had opgeroepen om Rusland te treffen. Volgens de toezichthouder maakte Lenta.ru zich daarmee schuldig aan het verwijzen naar extremistisch materiaal, iets dat strafbaar is onder anti-terreurwetgeving.

Onderwerp: ontslag, persvrijheid, oekraïne, rusland

Redacteuren eruit bij Libelle en Margriet

vrijdag 14 februari 2014

Uitgeverij Sanoma ontslaat alle redacteuren bij Libelle en Margriet. Daarvoor is de plaats komen een paar coördinatoren terug en worden de hoofdredacties versterkt. Bij Libelle gaat de formatie terug met 11,6 fte (is nu 37,3) en Margriet krimpt met 5,67 fte (nu 24,69). Sanoma heeft eerder deze week het personeel daarover ingelicht. Daarmee wordt de eind vorig jaar aangekondigde reorganisatie in gang gezet. Daarbij vervallen bedrijfsbreed 500 banen. Eerder deze week werd ook duidelijk dat Sanoma wil ingrijpen bij titels die sinds oktober vorig jaar in de etalage staan.

Onderwerp: ontslag, tijdschrift


reageer

Mayer ontslaat coo Yahoo

donderdag 16 januari 2014

Marissa Mayer, bestuursvoorzitter bij Yahoo, heeft de chief operating officer Henrique de Castro ontslagen. Zo blijkt uit een memo. De Castro was de eerste die Mayer aantrok toen ze de nieuwe topvrouw werd bij Yahoo. Hij werkte voor Google. Volgens geruchten zouden Mayer en De Castro echter niet met elkaar overweg hebben kunnen gaan. Vandaag is zijn laatste werkdag. Hij krijgt bij zijn vertrek 20 miljoen dollar mee. Meer bij Time

Onderwerp: ontslag, yahoo

Teun Gautier met ruzie weg bij Groene

vrijdag 27 december 2013

Teun Gautier (45) treedt per direct terug als directeur van uitgeverij De Groene Amsterdammer. Zijn vertrek is het gevolg van een fundamenteel verschil van inzicht tussen hem en het bestuur en de redactie van De Groene. Dat heeft De Groene vrijdag bekend gemaakt in een persbericht. De aanleiding van het vertrek is dat de directeur van De Groene in het voorjaar van 2012 een kort durende lening heeft verstrekt aan een initiatief dat moest leiden tot publicatie van een boek, geschreven door Edwin de Roy van Zuydewijn. Lees verder

Onderwerp: onafhankelijkheid, ontslag, Transfers


3 reacties

Mike Ackermans weg bij HDC

dinsdag 10 december 2013

Mike Ackermans stopt per 1 januari als hoofdredacteur van de HDC kranten (Noordhollands Dagblad, Haarlems Dagblad, Leidsch Dagblad en De Gooi- en Eemlander). Hij is in conflict gekomen met de directie van de HDC en moederbedrijf TMG over zijn positie in een nieuw te vormen directie. Dat blijkt uit een mededeling aan het personeel van de HDC en een bericht op de sites van de HDC. ‘Het afgelopen (half) jaar is er tussen de hoofdredacteur en directie een verschil van inzicht ontstaan over de aansturing en de structuur van onze organisatie. Dit geschil heeft zich verdiept nadat de raad van bestuur de discussie over de omvang en samenstelling van de directie is begonnen’, aldus de verklaring. Lees verder

Onderwerp: dagblad, ontslag


reageer

Arbeidsconflict Wegener: 8,5 ton

vrijdag 6 december 2013

Wegener is door de rechtbank Gelderland veroordeeld tot het betalen van een ontslagvergoeding van bijna 850.000 euro in een arbeidsconflict met een voormalige directeur Publishing. De vrouw in kwestie werd na een dienstverband van 23 jaar boventallig verklaard in het kader van de reorganisatie Phoenix. De functie directeur Publishing kwam in de nieuwe structuur te vervallen. Volgens de werkneemster en een externe beoordelaar waren er binnen de organisatie, op basis van haar kennis en ervaring, echter nog passende functies. Een functie waarop de vrouw had gesolliciteerd werd echter na één gesprek met een andere kandidaat vergeven. Lees verder

Onderwerp: conflict, ontslag, wegener

Sun-Times Media neemt fotografen terug

donderdag 5 december 2013

Vier van de 28 ontslagen fotografen kunnen weer aan het werk bij De Sun-Times Media. Dat is de uitslag van gesprekken tussen de vakbond en de directie van de uitgever. De Sun-Times Media ontsloeg in mei alle fotografen. Er zou alleen nog maar gebruik worden gemaakt van freelance fotografen. Ook krijgen de definitief ontslagen journalisten een bedrag van 2000 dollar uitgekeerd. De vakbondsleden bij de diverse kranten moeten nog wel stemmen over het plan. Meer bij The Chicago Tribune

Onderwerp: dagblad, fotografie, freelance, ontslag, uitgeverij

Elsbeth Gruteke weg bij Radio 1

vrijdag 29 november 2013

EO-presentatrice Elsbeth Gruteke is vanaf volgend jaar niet meer te horen op Radio 1 en ze laat op Twitter weten dat dat niet haar eigen keuze is. Volgens de presentatrice zou het een besluit zijn van zendercoördinator Laurens Borst en haar eigen omroep. Gruteke vermoedt dat een uitspraak uit het verleden haar fataal is geworden. “Zo’n 6 jaar geleden, toen de Radio1-zendercoördinator aantrad, is die een keer op onze redactie op bezoek geweest. Over zijn plannen om Radio1 populairder te maken, heb ik mij toen kritisch uitgelaten. Ik denk dat ik sindsdien op de “hit-list” van Laurens Borst heb gestaan, als vertegenwoordiger van de oude journalistiek”, tweet ze. Lees verder

Onderwerp: omroep, ontslag

Gedwongen ontslagen bij RTV N-H

donderdag 28 november 2013

Vanwege een strategische wijziging (Digital First) vallen bij de regionale omroep RTV Noord-Holland tien gedwongen ontslagen bij de de (eind)redactie en de receptie. Bij AT5,waarmee wordt samengewerkt, vallen geen ontslagen. Er is inmiddels een akkoord bereikt over het Sociaal Plan dat gekoppeld zal worden aan de voorgenomen reorganisatie. Dat meldt de NVJ. Het is hetzelfde plan als het Sociaal Plan dat twee jaar geleden van toepassing was. De leden moeten nog wel instemmen met het plan.

Onderwerp: omroep, ontslag, regionaal, televisie

700 ontslagen bij Tribune Company

donderdag 21 november 2013

Tribune Company ontslaat 700 medewerkers, zo heeft topman Peter Liguori via een memo aan de medewerkers laten weten. De ontslagen vallen bij acht dagbladen zoals The Chicago Tribune en de Los Angeles Times. Het gaat om zo’n zes procent van de ongeveer 11.000 medewerkers. Volgens een bron bekend met de materie vallen de meeste ontslagen niet op de redactievloer. Lees verder

Onderwerp: dagblad, ontslag, regionaal, uitgeverij

Roto Smeets schrapt 170 banen

donderdag 31 oktober 2013

Vooruitlopend op mededelingen over een bezuinigingsoperatie bij Sanoma vandaag heeft drukkerij Roto Smeets woensdag al laten weten 170 banen te schrappen. Door de aanhoudend slechte economische omstandigheden en de versnelde daling van de oplages van tijdschriften is de markt nog sterker verslechterd dan het bedrijf aan het begin van het jaar kon voorzien. Het beursgenoteerde Roto Smeets drukt onder meer bekende tijdschriften als Libelle, Magriet, Donald Duck en The Economist. Het bedrijf kampt al jaren met de dalende oplages van drukwerk en met overcapaciteit in de Europese markt. Daardoor staan de prijzen die het bedrijf kan vragen constant onder druk. Verder verdwijnen er steeds meer tijdschriften in Nederland, terwijl de bladen die overblijven steeds dunner worden en minder vaak verschijnen.

Bron: RTL Z
Onderwerp: ontslag, tijdschrift


reageer

Weer ontslagen bij Thomson Reuters

woensdag 30 oktober 2013

Er verdwijnen binnenkort zo’n 3000 banen bij nieuws- en dataleverancier Thomson Reuters, zo’n 5 procent van het totaal aantal bij de onderneming. Dat maakte het bedrijf dinsdag bekend nadat het beter dan verwachte cijfers over het derde kwartaal naar buiten bracht. Eerder dit jaar besloot Thomson Reuters al 2500 arbeidsplaatsen te schrappen. Het nieuwe aantal komt hier nog bovenop.

Bron: RTL Nieuws
Onderwerp: ontslag, persbureau

Banenverlies bij Kluwer

donderdag 24 oktober 2013

Uitgeverij Kluwer gaat volgend jaar ongeveer 30 van de rond 750 arbeidsplaatsen bij het bedrijf schrappen. De ontslagen vallen bij vestigingen in Deventer en Alphen aan de Rijn, meldt RTV Oost. De reducties vinden plaats bij de afdelingen vakredactie, content, productie en bronnen, aldus Kluwer, en worden ingegeven door de trend waarbij tijdschriften en vakbladen veel vaker exclusief online worden uitgegeven. De reorganisatie moet eind 2014 zijn afgerond. Begin deze maand verkocht Kluwer al enkele uitgaven.

Onderwerp: ontslag, uitgeverij

Staking bij Franse tijdschriftuitgever

vrijdag 18 oktober 2013

Maandag gaan werknemers van Lagardère Active staken. Ze willen volgende week verhinderen dat de tijdschriften verschijnen. Lagardère Active gaat een groot aantal titels in de verkoop zetten. De grootste tijdschriftengroep van Frankrijk wil het aantal titels met 30 procent inkrimpen en de focus leggen op ‘zijn sterkste merken’ zoals Elle, Paris Match en Télé 7 Jours. De titels die in de etalage worden gezet zijn: Auto Moto, Be, Campagne Décoration, Le Journal de la Maison, Maison & Travaux, Mon Jardin Ma Maison, Psychologies Magazine, Union, Première en Pariscope. De plannen zouden 350 arbeidsplaatsen kosten. Bij Lagardère Active werkten eind vorig jaar 3.740 mensen, onder wie 1.102 journalisten. Meer bij Het Parool

Onderwerp: ontslag, tijdschrift, uitgeverij, verkoop

Oud-directeur MGL moet betalen

dinsdag 24 september 2013

Oud-directeur Johan Boermann van de Media Groep Limburg (MGL) krijgt na zijn ontslag geen 4,5 ton mee. In plaats daarvan moet hij alle juridische kosten betalen, in totaal 7600 euro. Tot die uitspraak komt rechter P. de Kort van de rechtbank in Maastricht. De Kort deed in juli uitspraak in deze zaak, maar het oordeel is gisteren pas gepubliceerd op rechtspraak.nl, na vragen hierover van Villamedia. Boermann, in november 2011 ontslagen door de top van moederbedrijf Mecom, probeerde via zijn advocaat aanspraak te maken op een jaarsalaris van 231.00 euro, een bonus van 181.000 euro, 24.500 euro aan (niet opgenomen) vakantiedagen en een aanvulling op zijn pensioen van 42.000 euro. Lees verder

Auteur: Bart Ebisch
Onderwerp: conflict, dagblad, ontslag, rechtszaak, uitgeverij, mgl


reageer

Griekse staatstelevisie zendt weer uit

vrijdag 6 september 2013

Voor het eerst sinds de plotselinge sluiting van de Griekse publieke omroep ERT in juni, heeft het tijdelijke tv-kanaal EDT een normale nieuwsuitzending gehad. Er komt ook een nieuw radioprogramma, zo meldt staatssecretaris voor Media Pantelis Kapsis, die belast is met het toezicht op de vervanging van de ERT naar de nieuwe kleinere openbare tv- en radiozender Nerit. Premier Antonis Samaris sloot de openbare omroep ERT in juni. Alle 2.500 werknemers kwamen op straat te staan. Honderden ex-medewerkers protesteren tegen de sluiting en bezetten sindsdien de tv-gebouwen. Op internet is er ook een protestprogramma. Meer bij de Volkskrant

Onderwerp: conflict, omroep, ontslag, overheid

Eis: werkstraf tegen ex-adjunct Kidsweek

maandag 26 augustus 2013

Het Openbaar Ministerie (OM) eist 150 uur werkstraf en een halfjaar voorwaardelijke gevangenisstraf tegen de voormalig adjunct-hoofdredacteur van kinderkrant Kidsweek voor het downloaden en verspreiden van kinderporno. Tegen zijn echtgenoot eist het OM dezelfde straf. De voormalige adjunct-hoofdredacteur Maarten H. en zijn vriend ontkennen nog steeds. Er zou per ongeluk materiaal zijn gedownload. De rechtszaak was reden voor Kinderkrant Kidsweek om Maarten H. te ontslaan. Volgens zijn advocaat kan het OM niet bewijzen dat de mannen over kinderporno hebben beschikt. Ze zouden moeten worden vrijgesproken. Meer bij ANP via NU.nl

Onderwerp: ontslag, rechtszaak

EBU stopt met doorgifte ERT-signaal

woensdag 21 augustus 2013

De Europese koepelorganisatie European Broadcasting Union (EBU), dat alle Europese publieke omroepen vertegenwoordigt, stopt 21 augustus met het streamen van de Griekse staatsomroep ERT. Ook zullen de uitzendingen niet meer via satelliet te volgen zijn. De Griekse regering sloot in juni de omroep en ontsloeg alle medewerkers, in het kader van bezuinigingen. De EBU had begrip voor de bezuinigingen, maar protesteerde tegen het besluit om de omroep op te heffen. Omdat Nerit, de opvolger van de ERT, echter deze week begint stopt de EBU met het doorgeven van het ERT-signaal. UNI Global Union roept EBU op de uitzendingen niet te staken. Volgens de wereldwijde vakbondskoepel die regionale en nationale vakbonden verenigt, is het onduidelijk of de nieuwe omroep onafhankelijk kan opereren. UNI Global Union is inmiddels een petitie gestart om de EBU over te halen het ERT-signaal te blijven doorgeven.

Onderwerp: discussie, europa, ontslag, overheid, televisie

Opvang voor ontslagen omroeppersoneel

maandag 15 juli 2013

Hilversum krijgt een opvangplek voor ruim duizend omroepmedewerkers die de komende maanden worden ontslagen. Deze Media Werkplaats Hilversum (MWH) is het initiatief van onder meer vrijwilligers die al eerder sneuvelden bij de omroepen. Ook de naar verwachting honderden slachtoffers van de omroepbezuinigingen die vallen bij ondersteunende bedrijven en toeleveranciers kunnen er terecht. “MWH is geen uithuilplek”, zegt coördinator Albert Bek. ,”Dat doe je maar thuis op de bank. Het gaat ons om het bij elkaar brengen van mensen met specifieke kennis en ervaring en een eigen netwerk. We helpen ze op weg met trainingen en workshops.” De opvang krijgt steun van de gemeente Hilversum. Die zorgt onder meer voor goedkope huisvesting in het leegstaande voormalige onderkomen van de belastingdienst. MWH kan ook rekenen op de medewerking van journalistenvakbond NVJ en de omroepdirecties.

Bron: Gooi- en Eemlander
Onderwerp: omroep, ontslag


reageer

Ontslagen bij 538

vrijdag 28 juni 2013

Bij 538 worden veertien mensen ontslagen, vijf procent van het totaal. Dat heeft algemeen directeur Jan-Willem Brüggenwirth vrijdag aan Adformatie bevestigd. De moeizame advertentiemarkt dwingt de radiozender tot verdere bezuinigingen. De ontslagen vallen over de hele linie bij 538. Wat de presentatoren betreft, is het volgens algemeen directeur Jan-Willem Brüggenwirth een ander verhaal. Die worden voor een belangrijk gedeelte namelijk afgerekend op de hoeveelheid luisteraars die ze met hun programma’s trekken.

Onderwerp: bezuinigingen, ontslag, radio

Leden stemmen in met sociaal plan NDC

woensdag 26 juni 2013

De leden van de vakbonden FNV KIEM, NVJ en CNV hebben ingestemd met het sociaal plan NDC. Dat meldt FNV-KIEM. Eerder was al overeenstemming bereikt tussen de vakbonden en Mediagroep NDC over de inhoud van het sociaal plan. Overeenkomstig de wensen van de leden is er een overkoepelend sociaal plan overeengekomen dat van toepassing is op iedereen. Lees verder

Onderwerp: bezuinigingen, cao, dagblad, ontslag, reorganisatie, uitgeverij

Kritiek op bonus McKinstry

dinsdag 25 juni 2013

Personeel en vakbonden van Wolters Kluwer zijn niet te spreken over de bonus van bestuursvoorzitter Nancy McKinstry. De jaarbeloning is zes miljoen euro en dat terwijl er deze week een nieuw sociaal plan verschijnt met ingeperkte voorwaarden. Dat schrijft de Telegraaf. “Als winstmaximalisatie zo dominant is, terwijl er mensen uitgaan, dan stuit haar jaarbeloning zeker op verzet”, aldus Anne Jan de Graaf van FNV Kiem. Ontslagen personeel krijgt straks aanzienlijk minder mee, stellen de bonden. Een kritische open brief van een ontslagen oud-medewerker van vakblad Binnenlands Bestuur vindt intern steun. Hij beschuldigt McKinstry van ’hebzucht’ in slechte tijden. Hoewel dit vakblad geen verlies draaide, maar te weinig winst, moesten werknemers eruit. Zo gaat het vaker, aldus werknemers.

Onderwerp: bezuinigingen, conflict, ontslag, reorganisatie, uitgeverij

‘Ruim 100 ontslagen bij WPG Uitgevers’

donderdag 14 november 2013

WPG Uitgevers zal begin volgende week bekendmaken dat 15 procent van het personeelsbestand wordt geschrapt. Het zou dan gaan om meer dan honderd mensen. Dat heeft Anne Jan de Graaf, bestuurder Uitgeverijen van FNV Kiem, bevestigd aan Adformatie. Het personeel van WPG zou volgens hem officieel op de hoogte zijn gebracht. WPG Uitgevers had in 2012 720 medewerkers. Bij het schrappen van 15 procent van de banen zouden 108 medewerkers moeten vertrekken. Het is niet bekend waar WPG gaat snijden, maar volgens geruchten zouden er tijdschriften sneuvelen. In oktober kondigde het bedrijf een strategische heroriëntatie aan. WPG meldt ‘gedurende het interne voorbereidingsproces, dat nog in volle gang is en waarbij alle zorgvuldigheid wordt betracht, geen commentaar te geven’.

Onderwerp: ontslag, reorganisatie, tijdschrift, uitgeverij

Extra banen weg bij de BBC

donderdag 19 september 2013

Bij de Britse omroep BBC verdwijnen nog eens 75 extra banen, bovenop de eerder aangekondigde 2000 banen die in de komende vier jaar al zouden verdwijnen. Het is onderdeel van de bezuinigingsoperatie Delivering Quality First. De Britse omroep moet rond 2016/2017 70 miljoen euro per jaar besparen. Met de banenreductie hoopt de BBC 11 miljoen pond te besparen op het budget van BBC News en lokale regio’s. In totaal moet die afdeling 60 miljoen pond bezuinigen, 13 procent van het totale jaarbudget. Er wordt een poging gedaan om gedwongen ontslagen te vermijden, maar dat kan niet worden uitgesloten. Meer bij The Guardian

Onderwerp: bezuinigingen, omroep, ontslag, reorganisatie, bbc

Oud-adjunct Kidsweek vrijgesproken

maandag 9 september 2013

Een voormalig adjunct-hoofdredacteur van de kinderkrant Kidsweek en zijn partner zijn vrijgesproken van het in bezit hebben en verspreiden van kinderporno. Het Openbaar Ministerie had 150 uur werkstraf en zes maanden voorwaardelijke celstraf geëist. De rechtbank acht de aanklachten niet bewezen. In het dossier ontbreekt bijvoorbeeld technisch bewijs om te kunnen vaststellen dat de twee verdachten in de periode van juli 2009 tot en met mei 2010 in het bezit waren tien foto’s en tien films met kinderporno. Er zijn geen films en originele foto’s met kinderpornografische inhoud op de computer aangetroffen. In mei was ook al een deel van het bewijs nietig verklaard. Meer bij RTL Boulevard

Onderwerp: ontslag, rechtszaak

Zoek in het Archief vaknieuws






april 2014
Z M D W D V Z
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3

De Journalist 1896-1950