Nieuws onderwerp: bbc

  • vorige
  • Berichten

  • volgende

Fors verlies BBC op Lonely Planet

woensdag 20 maart 2013

BBC Worldwide, de commerciële tak van de Britse publieke omroep, verkoopt de reisboekenuitgever Lonely Planet voor rond 80 miljoen pond aan NC2 Media. Het betekent een behoorlijk verlies op de originele overnameprijs van 130,2 miljoen pond. De BBC, die net als de Nederlandse publieke omroep flink moet bezuinigen, wil zich richten op eigen producties en niet met overnames van externe bedrijven bezighouden.

Onderwerp: uitgeverij, bbc

Tesla verliest zaak tegen BBC

woensdag 6 maart 2013

De BBC heeft na een drie jaar juridisch gevecht een zaak gewonnen tegen elektrische sportwagenfabrikant Tesla Motors. Het bedrijf maakte bezwaar tegen een slechte recensie van hun Tesla Roadster, die in 2008 in het programma Top Gear de garage moest worden ingeduwd omdat de battterij het niet lang genoeg uithield, aldus een voice-over van autojournalist Jeremy Clarkson. Volgens Tesla Motors leed het bedrijf schade door de recensie, die smadelijk zou zijn. Volgens Tesla werden er na het Top Gear-item 200 minder Roadsters in Engeland verkocht dan verwacht en blijven de verkopen van nieuwe modellen ook achter. Volgens de rechter van het hof van beroep - die volgens eigen zeggen de bewuste aflevering meerdere keren heeft bekeken - is de video niet lasterlijk. Speciale schadevergoedingen die Tesla Motors eiste, werden afgewezen. Vorige maand raakte Tesla Motors ook al in conflict met de New York Times, eveneens over een negatieve recensie. Meer bij The Guardian

Onderwerp: conflict, bbc

BBC publiceert onderzoeksmateriaal Savile

vrijdag 22 februari 2013

De Britse omroep BBC heeft materiaal gepubliceerd dat is gebruikt in het eigen onderzoek naar de doofpotaffaire over het kindermisbruikschandaal rond de inmiddels overleden BBC-icoon Jimmy Savile. Het gaat om 3.000 pagina’s met transcripties van interviews en mails die zijn gebruikt voor het Pollard-rapport, dat in december is gepubliceerd. In verband met laster, privacy, bronbescherming en nog lopende politie-onderzoeken is zo’n drie procent van de details verwijderd, zo meldt de BBC. Uit het onderzoek bleek al dat de BBC veel gebreken vertoonde bij het adequaat omgaan met de misbruikzaak. Verschillende Britse media hebben op hun sites allerlei nieuwe details uitgelicht. Zo zou Newsnight-presentator Jeremy Paxman hebben gezegd dat er werd geroddeld dat Jimmy Savile van jong hield. Paxman zegt echter nooit iets gezien te hebben wat zou wijzen op meer dan alleen maar roddelpraat. Meer bij de BBC / Sky / The Guardian / The Telegraph

Onderwerp: conflict, onderzoek, bbc

Cameron veroordeelt BBC-staking

dinsdag 19 februari 2013

De Britse premier David Cameron heeft de recente 24-uursstaking bij de BBC afgedaan als ongegrond, omdat de publieke omroep niets te klagen heeft over de financiering. Bij de herziening van de licentie-inkomsten zou de zender een eerlijk aanbod hebben gekregen. Toen werd onder meer besloten om het kijk- en luistergeld niet langer te indexeren, zodat het bedrijf de afgelopen jaren met een forse reorganisatie en kostenbesparingsprogramma is begonnen. Cameron verwees ook subtiel naar de overstap van oud-cultuurminister James Purnell naar de BBC, wat hem een salaris oplevert dat twee keer zo hoog is als Cameron zelf verdient. De Britse Vereniging van Journalist (NUJ) klaagt overigens ook over de hoge ontslagvergoedingen die hoog management meekrijgen, terwijl de omroep duizenden gewone werknemers ontslaat vanwege bezuinigingen. De BBC stelt dat de staking van maandag niets verandert aan noodzakelijke herstructureringen. Meer bij The Guardian / De NUJ heeft gereageerd op Camerons uitspraken en stelt dat zijn kabinet mede-verantwoordelijk is voor het “pad van verval” waarop de omroep door alle bezuinigingen is gezet.

Onderwerp: bezuinigingen, bbc

BBC komt met nieuw Irak-materiaal

dinsdag 19 februari 2013

Het BBC-actualiteitenprogramma Panorama zal nieuwe informatie onthullen over de wijze waarop de regering Blair tien jaar geleden samen met de Verenigde Staten de oorlog tegen Irak is begonnen. Het programma moet op 18 maart de ether in gaan, twee dagen voor de verjaardag van de inval in 2003. Panorama werkt sinds afgelopen herfst aan het programma, dat komt op een moment dat de BBC veel kritiek krijgt op het interne journalistieke proces na blunders met berichtgeving over onder meer oud-presentator en pedofiel Jimmy Savile. Een beschuldiging in 2004 dat de Blair-regering de dreiging van Irak in een rapport had overdreven, leidde tot een slepend conflict met de regering. Uiteindelijk stapte onder meer topman Greg Dyke op. De Panorama-documentaire zou daarom binnen de BBC met de grootste voorzichtigheid worden samengesteld, meldt The Independent.

Onderwerp: documentaire, irak, bbc

BBC-journalisten staken 24 uur

maandag 18 februari 2013

Een groot deel van de journalisten bij de BBC heeft sinds vannacht het werk neergelegd uit protest tegen gedwongen ontslagen bij de publieke omroep. De National Union of Journalists (NUJ) besloot tot een staking op te roepen nadat er geen overeenkomst bereikt kon worden over herplaatsing van dertig medewerkers die met ontslag werden bedreigd. De ontslagen vallen binnen een grotere reorganisatie bij de BBC, waar de komende vijf jaar zo’n 2000 banen verloren gaan. De afgelopen negen jaar gingen al 7000 banen verloren, aldus de NUJ. De BBC zegt in een reactie de frustratie te begrijpen, maar betreurt de staking. Als gevolg van de werkonderbreking is op BBC Radio 4 het ‘Today’ programma geschrapt en werd het ontbijtprogramma op BBC-televisie vanuit een andere locatie gebracht, met maar één presentator. Het is onduidelijk welke gevolgen de 24-uursstaking nog op de programmering van vandaag heeft. BBC / Meer bij de NOS

Onderwerp: bbc

Oud-cultuurminister Purnell naar BBC

donderdag 14 februari 2013

James Purnell, de Britse oud-minister voor Cultuur in twee regeringen van Labour-leider Gordon Brown, wordt directeur Strategie en Digtaal bij de BBC. Purnell werkte in de jaren negentig al voor de publieke omroep, voor hij de politiek inging. In 2010 vertrok Purnell uit de politiek. Purnell gaat in zijn nieuwe functie nauw samenwerken met de nieuwe directeur Tony Hall, die zelf op 2 april begint. Hall is nu bezig om een managementteam samen te stellen, meldt The Guardian. Helen Boaden, die als hoofd nieuws vorig jaar even op non-actief werd gezet, zal straks directeur Audio & Muziek worden.

Onderwerp: benoemingen, bbc

BBC aangeklaagd om misbruik Savile

woensdag 13 februari 2013

De Britse omroep BBC is aangeklaagd door misbruikslachtoffers van voormalig BBC-icoon Jimmy Savile. Daarnaast is ook de executeur van de nalatenschap van Savile aangeklaagd. Advocaat Alan Collins heeft namens 31 vermeende slachtoffers een aanklacht ingediend. Mogelijk sluiten nog meer slachtoffers aan bij de claim. De populaire dj bleek gedurende zijn carrière honderden zeker 500 kinderen te hebben misbruikt. Meer bij BBC / The Guardian

Onderwerp: onderzoek, bbc

Staking bij BBC

maandag 11 februari 2013

Journalisten bij de Britse omroep BBC leggen op 18 februari voor 24 uur het werk neer, tenzij de directie plannen voor ontslagen intrekt. De Britse journalistenvakbond NUJ heeft de staking maandag aangekondigd. Vanaf vrijdag worden er al prikacties gehouden. De BBC liet weten teleurgesteld te zijn met het besluit van de NUJ. Bij de omroep staan de komende vijf jaar tweeduizend banen op de tocht. Meer bij de BBC / The Guardian

Onderwerp: conflict, omroep, ontslag, bbc

Savile misbruikte 500 kinderen

vrijdag 11 januari 2013

In Groot-Brittannië is het onderzoeksrapport verschenen van de politie en de organisatie ter voorkoming van wreedheden tegen kinderen NSPCC ‘Giving victims a name‘, waarin staat beschreven dat de van zijn voetstuk gevallen BBC-icoon Jimmy Savile zeker 500 kinderen en jongeren misbruikt heeft en meer dan dertig verkracht heeft. De politie heeft voor zeker 200 seksueel gerelateerde misdaden bewijs gevonden. Savile zou in een periode van veertig jaar ook kinderen niet ouder dan tien jaar en terminaal zieke kinderen misbruikt hebben in diverse instellingen als ziekenhuizen, gevangenissen en de BBC. Meer bij The Guardian / BBC

Onderwerp: onderzoek, bbc

Nieuwe verdachte in Savile-zaak

donderdag 3 januari 2013

In het onderzoek naar het kindermisbruikschandaal rond BBC-icoon Jimmy Savile, operation Yewtree, is een negende arrestatie verricht. Het gaat om de Britse comediant Jim Davidson. Davidson werd in de jaren ‘90 het gezicht van de BBC op zaterdag met de gameshow The Generation Game and Big Break. Hij is aangehouden in het westen van Londen en wordt verdacht van seksuele intimidatie. Davidson ontkent alles. Hij is inmidels vrijgelaten op borgtocht. Meer bij The Guardian / BBC

Onderwerp: bbc

‘BBC niet capabel inzake Savile’

woensdag 19 december 2012

Een gebrek aan leiderschap, chaos en verwarring. Dat zijn de termen die worden gebruikt om te omschrijven dat de BBC ‘niet in staat’ was om om te gaan met de kindermisbruikzaak rond BBC-icoon Jimmy Savile. Dat is de belangrijkste conclusie uit het Pollard-rapport, het onderzoek naar het misbruikschandaal en dat zich vooral richtte op het actualiteitenprogramma Newsnight. Newsnight zou een exposé over Savile brengen, maar vanwege het volgens hoofdredacteur Peter Rippon zwakke bewijs werd besloten de uitzending te schrappen. De onderzoekers vinden dat zijn besluit om het programma terug op de plank te leggen ‘ernstig tekortschiet’. Rippon had zijn werk al neergelegd, maar zal nu definitief worden vervangen bij het programma. Ook de adjunct wordt vervangen. Wel concludeert Pollard dat Rippon ‘te goeder trouw heeft gehandeld’. Hij was niet onder druk gezet door het BBC-hoofd nieuws Helen Boaden en er was geen sprake van een doofpot. De verwachting is dat zij terug mag keren. In een reactie stelt de BBC Trust, de toezichthouder die het financiële reilen en zeilen van staatsomroep controleert, dat de eerste en belangrijkste taak van de nieuwe topman Tony Hall zal zijn de managementcultuur te hervormen. Daar krijgt hij drie maanden de tijd voor. Meer bij The Guardian / BBC

Onderwerp: conflict, onderzoek, bbc

‘Helen Boaden terug bij BBC’

woensdag 19 december 2012

Het hoofd van de afdeling nieuws bij de BBC, Helen Boaden, verwacht binnenkort weer aan de slag te kunnen. Dat blijkt uit een mail van het junior hoofd nieuws Fran Unsworth aan het personeel. Boaden had het werk neergelegd nadat een parlementariër door actualiteitenprogramma Newsnight ten onrechte was beschuldigd van pedofilie. Vandaag verschijnt verder het rapport van de commissie Pollard, een van de onderzoeken die was ingesteld door de BBC. De commissie onderzocht de beschuldiging dat er door de BBC-top druk zou zijn uitgeoefend om een uitzending van Newsnight te schrappen die over BBC-icoon Jimmy Savile zou gaan, de van kindermisbruik beschuldigde dj. De BBC zou in die tijd van het Newsnight-exposé Savile juist eren in een speciale uitzending. Uit het rapport zou blijken dat er geen druk is uitgeoefend. Vandaag verschijnt ook het rapport over de omstandigheden rond de verkeerde identificatie van Lord McAlpine in een verslag waarin oude beschuldigingen van kindermisbruik aan bod kwamen. Meer bij The Guardian / BBC

Onderwerp: onderzoek, bbc

BBC-legende ‘Sir Patrick’ overleden

maandag 10 december 2012

In Engeland is astronoom en presentator Patrick Moore op 89-jarige leeftijd overleden. Hij presenteerde ruim 50 jaar lang het BBC-programma The Sky At Night, tot aan de meest recente aflevering van maandag 3 december. Het maakt Moore de recordhouder voor presentator van hetzelfde programma over zo’n lange periode. Moore, die in 2001 het Britse ridderschap kreeg toegekend, presenteerde zijn eerste The Sky At Night in 1957. De eccentrieke Moore, met een monocle en altijd in pak, had een kwakkelende gezondheid. Vrienden meldden zijn overlijden met een kort bericht dat een infectie niet meer was te behandelen. “Na een kort verblijf in het ziekenhuis was duidelijk dat er geen voordeel meer te halen viel uit behandeling. Het was zijn wens om de laatste dagen thuis door te brengen in gezelschap van vrienden, verzorgers en zijn kat Ptolemeus.” Veel wetenschappers en astronomen zeggen direct te zijn geïnspireerd door Moores enthousiasme over sterrenkunde. Meer bij BBC

Onderwerp: overleden, bbc

Weer BBC-presentator gearresteerd

donderdag 6 december 2012

BBC-radiopresentator Stuart Hall (82) is gearresteerd en aangeklaagd na beschuldigingen van verkrachting en aanranding. Hij zou tussen 1974 en 1984 drie meisjes tussen de acht en zeventien jaar misbruikt hebben. Inmiddels is hij op borgtocht vrij en moet hij in januari voor de rechter verschijnen. Het is de zoveelste klap voor de BBC, die de afgelopen periode flink onder vuur lag nadat het kindermisbruikschandaal bekend werd van de populaire, inmiddels overleden dj Jimmy Savile. Volgens The Guardian zou deze aanhouding echter los staan van ‘Operation Yewtree’, het onderzoek naar het misbuik van Savile. Meer bij de BBC / The Guardian

Onderwerp: onderzoek, rechtszaak, bbc

Tony Hall nieuwe directeur BBC

donderdag 22 november 2012

Tony Hall wordt de opvolger van George Entwistle als de nieuwe directeur van de Britse omroep BBC. Dat meldt de BBC. Hall heeft al eerder voor de omroep gewerkt als hoofd nieuws. Volgens Lord Patten, de voorzitter van BBC Trust de toezichthouder die het financiële reilen en zeilen van de omroep controleert is Hall “de juiste persoon om de BBC uit de huidige crisis te leiden”. Entwistle verliet half november de omroep, net twee maanden na zijn aantreden, vanwege het kindermisbruikschandaal rondom BBC-ster Jimmy Savile. Inmiddels worden er ook meer (oud)BBC-medewerkers verdacht van misbruik. Het BBC-programma Newsnight impliceerde in een programma dat een bekende politicus zich ook schuldig zou hebben gemaakt aan misbruik van een kind in de jaren ‘80. De naam van de politicus was snel achterhaald en het verhaal bleek niet te kloppen. Entwistle nam ontslag. De omroep heeft inmiddels excuses aangeboden er is inmiddels een schikking getroffen met de politicus

Onderwerp: bbc

BBC treft schikking met McAlpine

vrijdag 16 november 2012

De Britse omroep BBC heeft een schikking getroffen met oud-politicus Alistair McAlpine naar aanleiding van een valse beschuldiging van kindermisbruik in uitzending van Newsnight. Hij krijgt een bedrag van 185.000 pond. Het is een van de grootste bedragen ooit uitbetaald, zo meldt The Guardian. McAlpine laat weten blij te zijn met de schikking. Hij voegt eraan toe dat hij ook bij andere media zal aankloppen die zijn naam hebben besmeurd. “Het was beangstigend om het mikpunt te zijn van publieke haatgevoelens”, aldus het voormalige Hogerhuislid. Meer bij de BBC / The Guardian

Onderwerp: conflict, bbc

Ofcom onderzoekt tv-programma’s

donderdag 15 november 2012

De Britse mediawaakhond Ofcom onderzoekt het BBC-actualiteitenprogramma Newsnight en ITV’s This Morning naar aanleiding van de ongefundeerde kindermisbruikbeschuldigingen aan het adres van Tory politicus Lord McAlpine. Hoewel hij niet met naam werd genoemd, stak er een stortvloed aan beschuldigingen op richting zijn persoon naar aanleiding van de uitzending. De BBC heeft al verontschuldigingen aangeboden en onderhandeld met de advocaat van McAlpine advocaat over een schikking. De presentator van This Morning overhandigde voor het oog van de camera een lijst met mogelijke daders van kindermisbruik aan de premier. De BBC ligt flink onder vuur sinds het kindermisbruikschandaal rondom de populaire presentator Jimmy Savile bekend werd. Inmiddels zijn al 450 mogelijke slachtoffers, veelal van Savile, geïdentificeerd door de politie. De afgelopen weken worden ook meer (oud-)BBC-medewerkers verdacht van kindermisbruik. Meer bij de BBC / The Guardian

Onderwerp: conflict, onderzoek, bbc

Hoofd BBC-nieuws op non-actief

maandag 12 november 2012

De rel rond actualiteitenprogramma Newsnight claimt nieuwe slachtoffers bij de BBC: nadat afgelopen weekend BBC-topman George Entwistle opstapte, hebben nu ook hoofd nieuws Helen Boaden en haar vervanger Stephen Mitchell hun werk neergelegd. Ze zijn voorlopig niet meer actief betrokken bij het dagelijks bestuur van BBC News, meldt The Guardian. De BBC heeft in een verklaring gesteld dat Boaden en Mitchell op geen enkele wijze betrokken waren bij de totstandkoming van een recente Newsnight-uitzending, waarin een parlementariër ten onrechte van pedofilie werd beschuldigd. Als een intern onderzoek naar de gang van zaken is afgerond, zullen Boaden en Mitchell naar verwachting weer in hun functies terugkeren. De BBC krijgt ook de nodige kritiek te verduren over het feit dat Entwistle - die slechts 54 dagen directeur bij de BBC was - wel een volledig jaarsalaris krijgt uitgekeerd. Het gaat daarbij om een bedrag van omgerekend ruim 562 duizend euro.

Onderwerp: conflict, bbc

BBC-baas stapt op Savile-schandaal

maandag 12 november 2012

BBC-directeur-generaal George Entwistle heeft zaterdag ontslag genomen. Het ontslag komt na een storm van beschuldigingen wegens kindermisbruik tegen de inmiddels overleden BBC-ster Jimmy Savile. “De zeer uitzonderlijke gebeurtenissen van de afgelopen weken leiden mij tot de conclusie dat de BBC een andere leider moet benoemen”, zei Entwistle in een verklaring die op televisie werd uitgezonden. Op vrijdag moest Entwistle door het stof voor een recente uitzending van BBC’s actualiteitenprogramma Newsnight. Het programma impliceerde daarin dat een bekende politicus zich zou hebben schuldig gemaakt aan misbruik van een kind in de jaren ‘80. De omroep maakte vrijdag al ‘zonder enig voorbehoud’ zijn excuses voor de beschuldiging. Entwistle werkte sinds 1989 bij de BBC en was net twee maanden directeur-generaal, de hoogste functie bij de omroep. Zie ook: BBC legt alle onderzoeken van programma Newsnight stil
En: ‘Radicale schoonmaak bij BBC nodig’
En: Nieuwe arrestatie zaak Savile
En: Who will be the next BBC director general?

Bron: Volkskrant en Parool
Onderwerp: bbc


reageer

Vragen over komst Thompson bij NYT

donderdag 25 oktober 2012

Het schandaal rondom het kindermisbruik van de populaire BBC-presentator Jimmy Savile bereikt nu ook Amerika. De voormalige BBC-directeur Mark Thompson begint volgende maand aan zijn nieuwe baan als topman van de Amerikaanse krant the New York Times. De ombudsman van de krant heeft vragen gesteld over zijn komst nu de kindermisbruikzaak steeds groter wordt. Margaret Sullivan vraagt zich af of hij wel geschikt is als nieuwe topman. Thompson zou tegenstrijdige verklaringen hebben afgegeven. In een interview met The New York Times op 13 oktober zou hij hebben gezegd niets van het onderzoek te hebben geweten dat het programma Newsnight had ingesteld naar beschuldigen van misbruik door Savile. Hij zou ook nooit beschuldigingen aan het adres van de presentator hebben gehoord. Maar in een later interview met de Britse Times zou Thompson via zijn woordvoerder hebben toegegeven op de hoogte te zijn geweest dat Newsnight Savile onderzocht. The New York Times heeft laten weten vertrouwen te hebben in Thompson en dat hij volgende maand gewoon komt. Meer bij The Guardian / New York Times

Onderwerp: dagblad, onderzoek, bbc

Voorzitter BBC Trust schiet BBC te hulp

woensdag 24 oktober 2012

Lord Patton, voorzitter van de BBC Trust, schiet de onder vuur liggende omroep te hulp. Dinsdag verscheen BBC-topman George Entwistle voor een speciaal parlementair comité en dat optreden heeft niet veel vertrouwen gewekt in de onderzoeken die de BBC laat uitvoeren naar het schrappen van een uitzending van actualiteitenrubriek Newsnight over Jimmy Savile, de populaire BBC-presentator die verdacht wordt van kindermisbruik en naar het onderzoek waarop de Savile-zaak is aangepakt toen de beschuldingen bekend werden in het verleden en nu. Patton heeft verzekerd dat het onderzoek volledig en onafhankelijk zal zijn en dat de bewijzen het onderzoek zullen leiden. Hij waarschuwde wel er aan de onafhankelijkheid van de BBC niet getornd kan worden. Meer bij The Guardian / BBC

Onderwerp: onderzoek, bbc

BBC-baas verdedigt beleid rond Savile

dinsdag 23 oktober 2012

BBC-topman George Entwistle heeft voor een speciaal parlementair comité gezegd dat de BBC in grote lijnen heeft gedaan wat het had moeten doen, toen beschuldigingen van misbruik opdoken rond een van hun populaire presentatoren uit de jaren zeventig tot negentig. De cultuur uit het verleden maakte het mogelijk dat presentator Jimmy Savile jarenlang zijn gang kon gaan. Entwistle erkende dat de reputatie van en het vertrouwen in de organisatie beschadigd zijn door de onthullingen. Dat een uitzending van actualiteitenrubriek Newsnight over Savile uiteindelijk geschrapt werd, is achteraf gezien fout geweest. Entwistle doelde op een uitzending van BBC Panorama op maandag, dat de besluitvorming rond het afhouden van een exposé door Newsnight tegen het licht hield. Newsnight-hoofdredacteur Peter Rippon “heeft een stap opzij gezet” hangende een ander onderzoek naar de gang van zaken. Rippons originele uitleg over de redenen de uitzending te schrappen - tegen de zin van zijn collega’s - bevatte enkele onjuistheden, hetgeen Entwistle eveneens betreurt. De BBC heeft daarover een extra verklaring uitgegeven, na de Panorama-uitzending nog eens aangevuld. Rippon kan zelf ook nog worden opgeroepen om voor het comité te worden ondervraagd. Meer bij BBC

Onderwerp: bbc

‘Newsnight-baas is uitleg verschuldigd’

dinsdag 23 oktober 2012

Peter Rippon, de hoofdredacteur van het BBC-actualiteitenprogramma Newsnight, moet mogelijk verschijnen voor parlementariërs vanwege zijn “incorrecte of onvolledige” verklaringen in de rel rond presentator Jimmy Savile. De in 2011 overleden Savile wordt ervan verdacht honderden kinderen te hebben misbruikt, onder de dekmantel van zijn populaire Jim’ll Fix It-serie. Een speciaal parlementair comité rond cultuur, media en sport zal op dinsdag spreken met de BBC-topman George Entwistle, bericht The Guardian. De sessie is live te volgen bij de BBC. Entwistle werkte in het verleden zelf voor Newsnight. Als zijn antwoorden de parlementariërs niet bevallen, zullen ook andere Newsnight-journalisten worden ondervraagd. Het comité heeft de macht een uitgebreider onderzoek te starten. Lees verder

Onderwerp: conflict, bbc

Rel over Newsnight-reportage Savile

maandag 22 oktober 2012

De Britse tabloid The Daily Mail heeft vandaag in print en online geopend met “de grootste crisis in vijftig jaar” bij de BBC. Aanleiding zou een stroom aan (e-mail)bewijs zijn dat de omroep een verslag van actualiteitenprogramma Newsnight over presentator Jimmy Savile zou hebben onderdrukt en daarbij gelogen heeft over de exacte redenen. De in 2011 overleden Savile wordt verdacht van honderden gevallen van seksueel misbruik van kinderen, onder de dekmantel van zijn populaire kinderprogramma Jim’ll Fix It, dat liep van de jaren zeventig tot negentig. Newsnight-hoofdredacteur Peter Rippon zou zijn opgestapt, meldde The Daily Mail vandaag. Newsnight stelde zondagavond via Twitter dat daar niets van klopt: Contrary to the current twitterstorm, Newsnight can confirm Peter Rippon has NOT quit his job. Dat was op dat moment wel zo, maar inmiddels heeft Rippon, hangende nader onderzoek, zijn functie tijdelijk neergelegd. Lees verder

Onderwerp: bbc

Zoek in het Archief vaknieuws






april 2014
Z M D W D V Z
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3

De Journalist 1896-1950