Nieuws onderwerp: bbc

  • vorige
  • Berichten

Excuses BBC voor Noord-Korea reis

dinsdag 18 maart 2014

De Britse omrroep BBC zal verontschuldigingen moeten aanbieden aan de London School of Economics (LSE) en haar studentenvereniging. Zonder medeweten van de opleiding is tijdens een studiereis door Noord-Korea een journalist van actualiteitenprogramma Panorama meegegaan. Daarmee zijn redactionele richtlijnen van de omroep overtreden, zo blijkt uit een rapport van de BBC Trust, de officiële toezichthouder van de BBC. LSE klaagde over de risico’s die de studenten liepen. BBC Trust erkent dat er gebrekkige en ontoereikende informatie is verstrekt aan de studenten en het gebruik van adresgegevens van de LSE op de visumaanvragen voor het programmateam was ongepast. Meer bij The Guardian

Onderwerp: persvrijheid, programma, televisie, bbc

BBC-topman: ruimte voor modernisering

vrijdag 28 februari 2014

BBC-topman Tony Hall heeft in een toespraak tijdens een mediacongres gezegd dat de licentiestructuur die zijn omroep financiert kan worden gemoderniseerd, maar dat het bestaan van de license fee fundamenteel is voor het succes van de BBC. Hall stelt dat het kijk- en luistergeld het nodige realiseert: een bereik van 96 procent onder de Britse bevolking, met gemiddeld 6 uur per week mediagebruik per huishouden. De kosten zijn 3 pence (minder dan een eurostuiver) per gebruiker per uur, aldus Hall. Verder zijn er fors méér zenders en is de hoogte van de licentie de laatste tijd gedaald. Ook hield de BBC twintig jaar terug ongeveer 40 procent van alle inkomsten; dat is nu gedaald naar 25 procent - de rest vloeit naar de schatkist. Tegelijk bewijst het medialandschap in Engeland (met diverse succesvolle commerciële zenders, kranten en sites) dat het met de vermeende marktverstorende werking van de BBC wel meevalt. Wie oproept tot verzwakking van de BBC, verzwakt daarmee tevens de fundering van het succes van de Britse mediawereld, aldus Hall. Meer bij Advanced Television

Onderwerp: steun, bbc

‘1000 slachtoffers misbruik Savile’

maandag 20 januari 2014

BBC-presentator Jimmy Savile heeft waarschijnlijk veel meer jongens en meisjes misbruikt dan tot nu toe werd aangenomen. Er zijn niet zeker 200 maar 1000 slachtoffers. Dat blijk uit een rapport van justitie waar de britse krant The Guardian over bericht. Hij kon zoveel slachtoffers maken door een cultuur van onachtzaamheid. Het rapport wordt oficieel pas volgende maand gepresenteerd. The Guardian spreekt van een vernietigend rapport voor de BBC. Savile presenteerde vanaf 1964 tot en met 2007 diverse BBC- programma’s zoals Top of the Pops. Hij misbruikte zijn slachtoffers in studio’s en kleedkamers van de BBC en met medeweten van collega’s. Savile overleed in 2011 op 84-jarige leeftijd. Meer bij The Guardian I / II

Onderwerp: onderzoek, bbc

Server BBC gehackt

maandag 30 december 2013

Een hacker heeft ingebroken op de server bij de Britse omroep BBC en probeerde vervolgens op eerste kersdag de toegang tot de gekraakte server te verkopen. Dat meldt persbureau Reuters. Het bedrijf Hold Security ontdekte dat toegang tot de server werd verkocht door een beruchte Russische hacker die de pseudoniemen ‘HASH’ en ‘Revolver’ draagt. Zaterdag zou de BBC op de aanval hebben gereageerd en de site hebben veiliggesteld. Het is onduidelijk of er gegevens zijn gestolen, de BBC geeft verder geen commentaar op de kwestie.

Onderwerp: informatie, internet, technologie, bbc

BBC-presentator verdacht van misbruik

maandag 4 november 2013

Opnieuw is een bekende BBC-presentator verdacht van seksueel misbruik. De 64-jarige Paul Gambaccini, al ruim 40 jaar in dienst van de BBC en één van de bekendste muziekpresentatoren, werd dinsdag opgepakt. Hij werd later op borgtocht vrijgelaten, zo heeft de BBC laten weten. Volgens een woordvoerder ontkent Gambaccini alle aantijgingen. Gambaccini werd opgepakt in het kader van operatie Yewtree, het onderzoek dat volgde na het misbruikschandaal rond BBC-icoon Jimmy Savile. Naast de presentator werd er nog een man aangehouden. Daarmee komt het totale aantal aanhoudingen in dit onderzoek op zestien. Naar aanleiding van alle media-aandacht zal Gambaccini voorlopig niet te horen zijn op de radio.

Onderwerp: omroep, onderzoek, radio, bbc

BBC gaat iPlayer centraal stellen

maandag 7 oktober 2013

Deze week onthult BBC-topman Tony Hall een nieuwe digitale strategie voor de omroep, waarbij hun variant van Uitzending Gemist, BBC iPlayer, een prominente rol zal spelen. Dat schrijft The Guardian op basis van een eerste versie van Halls toespraak. Centraal staat een meer gepersonaliseerde ervaring voor de betalers van de licence fee, het kijk- en luistergeld in Engeland. De in 2007 gelanceerde iPlayer is inmiddels goed voor 234 miljoen aanvragen per maand, waarbij bijna eenderde van de kijkers inmiddels via smartphones en tablet programma’s opvraagt. In een ander stuk wijst The Guardian op een gevaar van zo’n gepersonaliseerde toekomst: als kijkers alleen maar zien wat ze willen, erodeert dat de bereidheid om te betalen voor andere programmering. Het aanbod zou daardoor onder druk kunnen komen te staan.

Onderwerp: innovatie, internet, bbc

Bonus na faalproject van 117 miljoen

woensdag 21 augustus 2013

De BBC-manager die in mei op non-actief werd gesteld nadat een ambitieus en kostbaar digitaliseringsproject volstrekt mislukte, heeft een automatische bonus van 140.000 pond (bijna 164.000 euro) ontvangen, meldt The Guardian. De BBC stelt dat de bonus niet gerelateerd was aan het succes van het zogeheten Digital Media Initiative, waarvan het mislukken de publieke omroep omgerekend ruim 117 miljoen euro heeft gekost. DMI moest de BBC vergaand digitaal laten werken, maar in de praktijk moest er vaak alsnog met analoge tapes gesleept worden, omdat het systeem niet functioneerde. Linwood, met een jaarsalaris van omgerekend ruim 327.000 euro, kreeg tot voor kort ook gewoon doorbetaald. De BBC stelt dat terugeisen van de bonus niet mogelijk is, omdat deze niet prestatiegebonden was.

Onderwerp: technologie, bbc

BBC-talenten verdienen nog steeds veel

donderdag 8 augustus 2013

Ondanks de belofte van de Britse omroep BBC om de salarissen van hun toptalenten omlaag te brengen, hebben sommige presentatoren juist meer verdiend. Zo kreeg Graham Norton vorig jaar 2,5 miljoen pond in royalties, productie- en presentatorvergoedingen middels zijn productiebedrijf. Norton hoort bij een groep van veertien BBC-sterren die tussen de 500.000 en vijf miljoen pond verdienden. Meer bij The Guardian

Onderwerp: cijfers, bbc

Verdubbeling celstraf voor Stuart Hall

maandag 29 juli 2013

De voormalige BBC-presentator Stuart Hall zag zijn gevangenisstraf voor seksueel misbruik verdubbeld tot dertig maanden. Het hof van beroep in Londen oordeelde vrijdag dat de rechtbank die Hall vorige maand tot vijftien maanden cel had veroordeeld te mild was geweest. Hall werd in december vorig jaar opgepakt voor kindermisbruik. Hij bekende dat hij tussen 1967 en 1985 veertien keer seksueel misbruik had gepleegd op dertien minderjarige meisjes, waarvan de jongste negen jaar was. Vorige maand kreeg hij daarvoor vijftien maanden cel. Meer bij The Guardian

Onderwerp: gevangenschap, rechtszaak, bbc

Savile-schandaal kost BBC miljoenen

dinsdag 16 juli 2013

Het misbruikschandaal rond oud-BBC-presentator Jimmy Savile en de juridische nasleep ervan heeft de BBC ruim vijf miljoen pond (5,7 miljoen euro) gekost. Het geld voor een groot deel naar het zogeheten Pollard Review, dat de exacte omstandigheden van een indertijd teruggetrokken Newsnight-reportage over de pedofiel Savile - die binnen de BBC lang ongestoord zijn gang kon gaan. Ook ging er omgerekend ruim 116 duizend euro naar juridische bijstand voor Helen Boaden, het hoofd van BBC News. Boaden, die inmiddels weer werkt, was hangende het onderzoek op non-actief was gesteld. De cijfers werden bekend gemaakt door toezichthouder BBC Trust, die stelde dat de BBC haarzelf en haar licentiebetalers tekort heeft gedaan. Een onderzoek naar de onlangs veroordeelde BBC-presentator Stuart Hall loopt nog, zodat de eindafrekening hoger uitvalt, schrijft Press Gazette.

Onderwerp: onderzoek, bbc

15 maanden cel voor Stuart Hall

maandag 17 juni 2013

De voormalige Britse televisiepresentator Stuart Hall heeft 15 maanden cel opgelegd gekregen nadat hij schuld heeft bekend in veertien aanklachten van seksueel misbruik van minderjarige meisjes. De 83-jarige heeft tussen 1967 en 1985 dertien minderjarige meisjes misbruikt. De jongste was nog maar negen jaar oud. Zijn straf gaat direct in, zo heeft de rechtbank bepaald. Meer bij The Guardian / BBC / Sky

Onderwerp: rechtszaak, bbc

Ambitieus BBC-project ten onder

vrijdag 24 mei 2013

De BBC heeft besloten een digitaliseringsslag onder de naam Digital Media Initiative (DMI) te beëindigen. Het plan om het gehele archief en arbeidsproces te digitaliseren is op een mislukking uitgelopen. Het geld dat aan het project is besteed - 98 miljoen pond ofwel ruim 114 miljoen euro - kan als verloren worden beschouwd, aldus BBC-bestuurslid Anthony Fry. Meer geld investeren zou volgens Fry enkel meer geld weggooien. Technologiebedrijf Siemens won indertijd de gesloten bieding voor het project, maar vertrok met wederzijdse instemming in 2009. Daarna werd DMI binnen de BBC zelf doorontwikkeld, zonder resultaat en bijbehorende kostenbesparingen. John Linwood, verantwoordelijk voor technologie binnen de BBC, is op non-actief gesteld. Het falen van DMI werd pijnlijk zichtbaar toen historische beelden van premier Thatcher na haar overlijden door BBC-werknemers met behulp van taxi’s en de metro tussen locaties moesten worden verdeeld. Meer bij The Guardian

Onderwerp: bbc

Onderzoek Hall staat los van Savile

dinsdag 7 mei 2013

Een dag nadat bekend werd dat het onderzoek naar de voormalige Britse televisiepresentator Stuart Hall zou worden meegenomen in het misbruikonderzoek van radio dj Jimmy Savile, blijkt dat het toch een apart onderzoek zal worden. De BBC, waar beide mannen hebben gewerkt, werd door de rechter gewaarschuwd dat er mogelijk een belangenconflict kon ontstaan. Dame Janet Smith, hoofdonderzoeker in de zaak Savile, kent Ray Colley, een regiomanager bij de BBC. Colley heeft samen met Hall gewerkt in Manchester. Smiths echtgenoot was in het verleden ook met een vrouw getrouwd die inmiddels de vrouw is van Colley. Het onderzoek van Hall zal daarom door iemand anders worden geleid. De resultaten van het Hall-onderzoek zullen wel worden meegenomen in het Savile-onderzoek. Hall heeft inmiddels al voor de rechtbank schuld bekend in veertien aanklachten van seksueel misbruik. Meer bij de BBC / The Guardian

Onderwerp: onderzoek, bbc

Pesterijen heel gewoon op werkvloer BBC

vrijdag 3 mei 2013

Een BBC-onderzoek, opgezet in de nasleep van he kindermisbruikschandaal van BBC-icoon Jimmy Savile, heeft een cultuur blootgelegd van wijdverbreide pesterijen en een ontoereikende klachtenprocedure waarin klokkenluiders werden genegeerd. 930 medewerkers hebben bijdragen geleverd voor het 70-pagina’s tellende rapport ‘Respect at Work‘. Hoewel er in de afgelopen zes jaar 37 klachten van seksuele intimidatie zijn geweest, is er meer reden voor bezorgdheid wat betreft pesten en andere vormen van ‘ongepast gedrag’. Het gaat dan om pesten, intimidatie, grofheid of verbaal geweld. Dergelijke gedragingen zouden niet altijd bestraft worden, vooral als het om mensen gaat die als waardevol voor de BBC worden gezien. Er zou gemeten worden met twee maten. Ook worden klachten genegeerd of in de doofpot gestopt. Medewerkers durven ook niet altijd hun klachten kenbaar te maken uit angst hun carrière te beschadigen. Lees verder

Onderwerp: omroep, onderzoek, bbc

BBC-presentator bekent misbruik

donderdag 2 mei 2013

De voormalige Britse televisiepresentator Stuart Hall heeft voor de rechtbank schuld bekend in veertien aanklachten van seksueel misbruik van dertien minderjarige meisjes. Zijn jongste slachtoffer was negen jaar, de oudste zeventien jaar. Tot zijn aanhouding in december was hij nog geregeld te horen op de radio als sportcommentator en hij schreef een wekelijkse column voor Radio Times magazine. De uitspraak volgt 17 juni. Namens een woordvoerder van de BBC meldt de omroep “ontzet te zijn over de schandelijke acties van Stuart Hall en we willen ons medeleven betuigen aan zijn slachtoffers. We zullen blijven samenwerken met de politie om hen helpen in deze en andere onderzoeken.” Lees verder

Onderwerp: onderzoek, rechtszaak, bbc

Kritiek op BBC om reis Noord-Korea

maandag 15 april 2013

De London School of Economics (LSE) en haar studentenvereniging hebben bij de BBC geprotesteerd omdat tijdens een studiereis door Noord-Korea een journalist van actualiteitenprogramma Panorama is meegegaan. Volgens de LSE en de voorzitter van de studentenvereniging zijn leerlingen daardoor als menselijk schild gebruikt. Ze eisen dat de BBC de uitzending van maandagavond schrapt. Volgens Panorama-verslaggever John Sweeney zijn leerlingen vooraf twee keer ingelicht dat er een journalist - wel onder valse voorwendselen - zou meereizen. Sweeney: “Wat de LSE stelt bestrijd ik. Dat de opleiding woorden in de mond van studenten legt is verbazingwekkend. Dat ze de uitzending willen verhinderen voelt compleet verkeerd.” Naast Sweeney gingen zijn vrouw en een cameraman mee. Volgens de voorzitter van de LSE-studentenvereniging claimt een van de studenten dat er geen woord is gezegd over de bijzondere lading van de reis. Meer bij BBC [1 / 2] UPDATE Enkele studenten die zijn meegereisd zeggen van Noord-Koreaanse zijde dreigbrieven te hebben ontvangen.

Onderwerp: conflict, journalistiek, bbc

Nieuwe staking bij de BBC

donderdag 28 maart 2013

Personeel van de Britse omroep BBC staakt vandaag 12 uur. De staking heeft gevolgen voor diverse programma’s. De BBC is teleurgesteld en heeft bij voorbaat excuses aangeboden aan kijkers en luisteraars. De omroep moet bezuinigen. In het kader van bezuinigingsoperatie ‘Delivering Quality First‘ (DQF) verdwijnen de komende vijf jaar 2.000 banen. In februari legden ze ook al 24 uur het werk neer uit protest tegen gedwongen ontslagen bij de omroep. Meer bij de BBC

Onderwerp: bbc

Excuses BBC na zelfmoord journalist

donderdag 28 maart 2013

De BBC heeft excuses aangeboden aan de nabestaanen van een radiojournalist die, ondanks herhaalde klachten over seksuele intimidatie door een vrouwelijke collega, geen steun kreeg. Russell Joslin, die voor BBC Coventry and Warwickshire werkte, pleegde eind 2012 zelfmoord in een psychiatrische kliniek. De BBC zegt dat het gefaald heeft om de Joslins klachten correct te behandelen. Een onderzoek wees indertijd uit dat de vrouw die Joslin zou hebben lastiggevallen (een collega-dj) door veel collega’s als dominant werd gezien en dat managers bang waren haar op haar gedrag aan te spreken, meldt The Daily Telegraph. Het resulteerde in een cultuur om dergelijk gedrag te accepteren. Joslin meende in die omstandigheden met zijn klacht geen eerlijke kans te hebben. In een sms aan een vriend stelde Joslin voor zijn dood dat hij de “hele manier van denken” bij de omroep “verachtte”. De nabestaanden zeggen dat niemand individueel schuld heeft aan de dood van Joslin, maar dat hij mogelijk nog had geleefd als de BBC zijn klachten met meer competentie, openheid en menselijkheid had opgepakt. Meer bij BBC

Onderwerp: conflict, radio, bbc

Aanhangers Assad twitteren namens BBC

vrijdag 22 maart 2013

Enkele twitteraccounts van de Britse BBC zijn donderdag gekaapt door vermoedelijke aanhangers van de Syrische president Bashar al-Assad. De omroep heeft dat bevestigd. Via de twitteraccounts van onder meer BBC Weather stuurden ze vreemde berichten de wereld in als”het Saudische weerstation ligt plat door een frontale botsing met een kameel”. De kapers zeggen van het zogeheten Syrische Elektronische Leger te zijn. Die groep staat bekend als pro-Assad en heeft eerder cyberaanvallen uitgevoerd binnen en buiten Syrië.

Bron: Telegraaf
Onderwerp: bbc

Nieuwe 24-uursstaking bij BBC

donderdag 21 maart 2013

Nadat er eerder dit jaar al werd gestaakt wegens de bezuinigingen bij de Britse publieke omroep BBC, zal er nu waarschijnlijk opnieuw een 24-uursstaking worden gehouden. Journalistenvakbond NUJ heeft zijn leden opgeroepen het werk op maandag 25 maart de hele dag neer te leggen. Welke effecten dat heeft voor de programmering is nog niet bekend. Ook een vakbond voor ondersteunend technisch personeel wil maandag staken. Een bezuinigingsronde die zo’n 2000 banen kost is de directe aanleiding voor alle onvrede.

Onderwerp: bezuinigingen, bbc

Extra banen weg bij de BBC

donderdag 19 september 2013

Bij de Britse omroep BBC verdwijnen nog eens 75 extra banen, bovenop de eerder aangekondigde 2000 banen die in de komende vier jaar al zouden verdwijnen. Het is onderdeel van de bezuinigingsoperatie Delivering Quality First. De Britse omroep moet rond 2016/2017 70 miljoen euro per jaar besparen. Met de banenreductie hoopt de BBC 11 miljoen pond te besparen op het budget van BBC News en lokale regio’s. In totaal moet die afdeling 60 miljoen pond bezuinigen, 13 procent van het totale jaarbudget. Er wordt een poging gedaan om gedwongen ontslagen te vermijden, maar dat kan niet worden uitgesloten. Meer bij The Guardian

Onderwerp: bezuinigingen, omroep, ontslag, reorganisatie, bbc

Excuus BBC na seksistische Wimbledon-taal

dinsdag 9 juli 2013

De BBC heeft excuses aangeboden aan Wimbledon-winnares Marion Bartoli. Dit naar aanleiding van seksistische opmerkingen van BBC-radiocommentator John Inverdale. Voor aanvang van de vrouwenfinale op Wimbledon zei die: ‘Ik vraag me af of de vader van Marion Bartoli op haar twaalfde tegen haar gezegd heeft: ‘Een moordgriet zal je nooit worden, dus moet je dat op een andere manier compenseren. Je bent geen Sharapova met lange benen, dus moet je maken dat je op de baan staat met het mes tussen de tanden. En dat doet ze dus’. Bartoli zelf reageerde op de opmerking met: ‘Daar lig ik niet van wakker’, aldus de Française. ‘Ik ben geen blondje, dat is een feit. Maar heb ik er ooit van gedroomd een modellencontract in de wacht te slepen? Nee, sorry. Heb ik er daarentegen van gedroomd om de beste te zijn op Wimbledon? Absoluut.’

Bron: AD
Onderwerp: sport, bbc

‘Veel gevallen van misbruik bij BBC’

donderdag 30 mei 2013

Maar liefst twintig werknemers bij de BBC zijn beschuldigd van seksueel misbruik van jonge kinderen sinds het schandaal rond presentator Jimmy Savile. Dat bericht The Guardian op basis van informatie verkregen uit een beroep op het Britse equivalent van de Wet Openbaarheid van Bestuur. Het zou gaan om 36 incidenten, verspreid over de laatste vijftig jaar. Nog zeker tien werknemers zijn nu nog in dienst bij de publieke omroep. In totaal werden er sinds oktober vorig jaar, toen het Savile-schandaal uitkwam, 152 aanklachten ingediend tegen 81 werknemers, blijkt uit deze grafiek. In een reactie stelt de BBC dat enkel afgrijzen past bij de aanklachten die sinds Savile aan het licht kwamen. De omroep zegt diverse interne onderzoeken te zijn begonnen om te achterhalen welke bedrijfscultuur uit het verleden misbruik mogelijk maakte. Ook houdt de BBC de huidige cultuur tegen het licht om te zien wat nodig is om herhaling te voorkomen.

Onderwerp: bbc

Diefstal en verlies kost BBC tonnen

woensdag 10 april 2013

Werknemers van de BBC zijn sinds 2010 apparatuur ter waarde van 750.000 pond (ruim 822 duizend euro) kwijtgeraakt. Dat blijkt uit onderzoek door The Guardian. Het gaat om 399 laptops, 347 mobiele telefoons en 39 tabletten. In 2012 alleen al verdwenen 170 bedrijfslaptops ter waarde van omgerekend bijna 3 ton. The Guardian kreeg de informatie met een beroep op een Britse wet op vrijheid van informatie. De BBC laat in een reactie weten dat er maatregelen zijn genomen om de diefstallen en verlies te verminderen. “We zijn ons er van doordrongen dat deze apparatuur wordt betaald via het kijk- en luistergeld”, aldus een woordvoerder. De verdwenen apparatuur maakt de organisatie wel kwetsbaar voor hacks of andere uitbuiting van informatie die zo in handen van derden komt, waarschuwt beveilingsbedrijf Veracode. Meer bij The Guardian

Onderwerp: technologie, bbc

Nieuwe directeur BBC van start

dinsdag 2 april 2013

Tony Hall begint vandaag met zijn eerste werkdag als directeur van de Britse omroep BBC. Halls benoeming volgt op het kindermisbruikschandaal rondom BBC-icoon Jimmy Savile. De vorige directeur, George Entwistle, moest door die kwestie na slechts net twee maanden opstappen. De uitdagingen voor Hall zijn een geschil over banen en bezuinigingen bij de BBC. De afgelopen maanden zijn al diverse stakingen geweest, waardoor programma’s aangepast werden of niet werden uitgezonden. Over de toekomst van de BBC zegt Hall een team samen te stellen ‘die de BBC en publieke omroep zal definiëren voor het komende decennium’. Hall heeft al eerder voor de omroep gewerkt als hoofd nieuws. Meer bij de BBC / The Guardian

Onderwerp: bezuinigingen, televisie, bbc

Zoek in het Archief vaknieuws






april 2014
Z M D W D V Z
30 31 1 2 3 4 5
6 7 8 9 10 11 12
13 14 15 16 17 18 19
20 21 22 23 24 25 26
27 28 29 30 1 2 3

De Journalist 1896-1950