VPRO Gids over succesvol papier
De VPRO heeft verslaggevers van de VPRO Gids langs zes succesvolle papieren tijdschriften gestuurd, in een poging te achterhalen wat hun geheim is, in weerwil van een wereldwijde afname van print. Naast De Kampioen in Nederland ging de VPRO langs bij Arte Magazine (Duitsland), Dazed (Engeland), Le Canard Enchaîné (Frankrijk), Reportagen (Zwitserland) en The Hollywood Reporter (Verenigde Staten). De uitgaven die werden bezocht hebben allen een nadrukkelijke eigen identiteit en bewaken hun koers bovendien streng: geen concessies, geen verwatering. "Lezers hoeven van te voren niet te weten wat ze krijgen maar moeten wel begrijpen waarom ze iets krijgen", leerde de VPRO. De nadruk ligt bij de bladen op kwaliteit en het voorbijgaan aan de waan van de dag. Hoewel de frequentie van verschijnen ook bij deze uitgaven vaak omlaag is geschroefd, staat daar een dikker, luxer en 'rijker' blad tegenover. De redactionele keuzes worden verder bij een blad als Dazed niet gestuurd door analyses en Google Statistics maar door journalistiek en redactioneel op eigen expertise en gevoel af te gaan. Meer bij VPRO Gids