Televisiemarkt vindt weg omhoog
De wereldwijde televisiemarkt trekt aan, concludeert marktonderzoeker DisplaySearch. Er werden - met Amerika en China voorop - meer televisies verkocht, waarbij de nieuwe zogeheten '4K'-toestellen vergeleken met dezelfde periode vorig jaar 500 procent is gestegen. In praktische zin gaat het nog om een bescheiden aantal van wereldwijd 6,4 miljoen eenheden in 2014. De 4K-toestellen (met een resolutie van ruim twee keer FullHD, red.) beginnen langzaam aan populariteit te winnen, hoewel het aanbod van geschikt beeldmateriaal nog laag is. In China worden de meeste 4K-toestellen verkocht, goed voor 60 procent van de wereldwijde verkopen. Daarna volgt Europa, waar een voorzichtig herstel van de economie sinds dit jaar tot 6 procent van de 4K-verkopen leidt, meldt vaksite Advanced Television. Het Koreaanse Samsung is marktleider, maar Chinese merken gaan door scherpe prijzen en afzetvolumes aan kop. De meeste grote televisiemakers zijn gestopt met normale televisies en maken enkel nog 4K-modellen, aangezien de marges daarop beter zijn.