Sjuul Paradijs voert actie voor lagere btw
Sjuul Paradijs, hoofdredacteur van De Telegraaf, is een Europese actie gestart om te komen tot een lager btw-tarief op digitale nieuwsproducten. Hij heeft daarvoor Europese hoofdredacteuren benaderd en wil een gesprek met Euro-commissaris Algirdas Šemeta. Paradijs krijgt in Nederland steun van het Genootschap van Hoofdredacteuren, NDP Nieuwsmedia en de Nederlandse Vereniging van Journalisten (NVJ). In Nederland is het btw-tarief voor printproducten 6 procent en digitale producten 21 procent. Dat remt krantenbedrijven om abonnees aan te sporen om over te gaan op digitale producten.
Paradijs: ‘Ik heb hoofdredacteuren van grote Europese mediabedrijven geïnformeerd over de huidige, bizarre situatie. Ik heb alle Nederlandse delegatieleiders bezocht in het Europees parlement in Straatsburg en ik zal over deze idiotie samen met de collega-hoofdredacteuren uit Europa het gesprek aangaan met eurocommissaris Šemeta. Ook zal ik dit op korte termijn onder de aandacht brengen van de Nederlandse staatssecretaris Wiebes (Financiën) om in 2015 een doorbraak te bewerkstelligen.’
Ook heeft Paradijs zijn mede-hoofdredacteuren gevraagd aandacht aan de zaak te besteden in hun redactionele commentaren.
Herman Wolswinkel van NDP Nieuwsmedia: ‘De Europese Commissie zegt al sinds 2010 dat het de btw-regels wil herzien en de Nederlandse regering zegt die wijzigingen te steunen, maar doet verder niets. De tijd van wachten is voorbij. Daarom is het goed dat Paradijs probeert de druk te verhogen.’
De EU staat landen toe een uitzondering te maken op het hoge btw-tarief, maar dat mag alleen als alle 28 landen daarmee akkoord gaan. Frankrijk heeft inmiddels besloten tegen de regels in het btw-tarief voor digitale kranten toch te verlagen. Daarvoor moet het land binnenkort voor het Europese Hof verschijnen. Ook België legt de regels op zijn minst creatief uit. Daar hebben kranten altijd al 0 procent btw en België heeft dat ook van toepassing verklaard op digitale producten, omdat die in de ogen van de Belgen nog steeds kranten zijn.
Het Genootschap van Hoofdredacteuren steunt alle acties die in het voordeel van de kranten zijn, aldus voorzitter Pieter Sijpersma. Thomas Bruning van de NVJ: ‘Wij bepleiten al 5 jaar dat de btw omlaag moet. Het is fijn en goed dat De Telegraaf dat nu ook actief doet.’
Btw-tarief EU-landen: print en digitaal
België 0% 0%
Bulgarije 20% 20%
Cyprus 5% 15%
Denemarken 0% 25%
Duitsland 7% 19%
Estland 9% 20%
Finland 10% 24%
Frankrijk 2,1% 2,1%
Griekenland 6,5% 23%
Hongarije 5% 20%
Ierland 9% 23%
Italië 4% 22%
Kroatië 10% 25%
Letland 21% 21%
Litouwen 5% 18%
Luxemburg 3% 15%
Malta 5% 18%
Nederland 6% 21%
Oostenrijk 10% 20%
Polen 8% 23%
Portugal 6% 23%
Roemenië 9% 19%
Slovenië 9,5% 22%
Slowakije 20% 20%
Spanje 4% 21%
Tsjechië 10% 21%
Verenigd Koninkrijk 0% 20%
Zweden 6% 25%
Niet-EU
Noorwegen 0% 25%
Servië 8% 20%
Zwitserland 2,4% 8%
Toelichting: Europese landen moeten minimaal 15 procent btw heffen. In sommige gevallen mag dat minimaal 5 procent zijn. Die uitzonderingen staan opgesomd in het besluit. Om daar iets in te veranderen moeten alle landen akkoord gaan. Verder mogen een paar landen op basis van historische afspraken nog lagere tarieven in rekening brengen en lappen Frankrijk en België de regels aan hun laars.
Praat mee