mgm nvj maart

— woensdag 16 januari 2013, 08:46 | 3 reacties, praat mee

‘Spelregels Inktspotprijs onduidelijk’

Politiek tekenaar en illustrator Ruben L. Oppenheimer vraagt zich in een opinie in NRC.next af wat de precieze spelregels zijn voor het inzenden van een tekening voor de Inktspotprijs. Hij noemt de 'reglementen voor deelname en de criteria waaraan de winnaar moet voldoen knap onduidelijk'. Zo kwam hij er vorig jaar achter dat juryleden vonden dat Siegfried Woldhek aan de beurt was en dat er nog aan de winnende prent was gesleuteld na de publicatie. Oppenheimer vroeg de organisatie of aanpassingen aan tekeningen na publicatie toegestaan zijn en ook wat er precies onder 'publicatie' verstaan wordt. In een mail werd hij toen door de inmiddels overleden oprichter/voorzitter Hans IJsselstein Mulder uitgemaakt voor slechte verliezer, maar antwoord kreeg Oppenheimer niet. Laatste wijziging: 16 januari 2013, 11:20

Dit jaar was er vooral een mailwisseling over de te kiezen locatie voor het diner na afloop van de uitreiking. “Ik realiseer mij dat ik op deze manier mijn kans op toekomstig succes tot nul reduceer, maar ik wil toch het volgende zeggen. Als de Inktspotprijs enkel een excuus is om elkaar eens per jaar te zien en bij toerbeurt een collega in het zonnetje te zetten, zonder duidelijke regels, is dat natuurlijk prima - maar communiceer dat dan ook zo naar buiten en doe niet of het een goed georganiseerde vakprijs met voor iedereen duidelijke spelregels is.”

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

3 reacties

Siegfried Woldhek, 16 januari 2013, 13:57

Ruben Oppenheimer impliceert dat de Inktspotprijs eigenlijk een excuus is om bij toerbeurt een collega in het zonnetje te zetten. Een vreemde stelling, want dan had hij hem zo langzamerhand toch moet krijgen. Maar de stelling is ook aantoonbaar onjuist. 

De jury bestaat elk jaar uit drie nieuwe leden. Er zitten geen collega-tekenaars in, maar journalisten en kunstkenners. Deze keer waren dat Kees van Kooten, Annemarie de Wildt en Frénk van der Linden. Van een collega in het zonnetje zetten is dus geen sprake.

Bij toerbeurt dan, zodat iedereen die maar lang genoeg wacht de prijs wel eens krijgt? De feiten wijzen anders uit. Bas van der Schot en dit jaar Pieter Geenen ontvingen de prijs in een van de eerste jaren dat ze meedongen. Velen doen of deden net als Ruben al jaren mee, zonder te winnen (bijv Fritz Behrendt, Nico Visscher, Marijn, Mirjam Vissers of Pluis), terwijl Stefan Verwey en Tom Janssen de prijs tweemaal wonnen. En Peter van Straaten zelfs vier keer! Niks geen toerbeurt dus. 

Net als elk jaar moesten we gisteren allemaal afwachten wat de jury de beste politieke prent van het afgelopen jaar vond. Dat was Daredevils van Pieter Geenen. Daar was denk ik iedereen het van harte mee eens, zeker na de meesterlijke, meeslepende toelichting van de jury. Jammer dat Ruben er niet bij was

Ruben L. Oppenheimer, 16 januari 2013, 19:45

Ik impliceer inderdaad dat ALS de Inktspotprijs enkel een excuus is om elkaar eens per jaar te zien en bij toerbeurt een collega in het zonnetje te zetten etc. etc. duidelijke regels niet nodig zijn. Maar aangezien ik met Siegfried Woldhek hoop dat dat inderdaad NIET het geval is, roep ik al enige tijd om duidelijkheid. Die wordt mij steeds niet gegeven. Ook nu weer gaat Woldhek niet in op mijn inhoudelijke vragen betreffende de regels voor publicatie en inzending. Dat vind ik vreemd. Overigens, voor zover ik weet zit Woldhek niet in het bestuur van de stichting Pers & Prent, dus is hij - met alle respect - niet de aangewezen persoon om antwoord op mijn vragen te geven.

Overigens is de gebruikte formulering over elkaar zien en in het zonnetje zetten niet aan mijn fantasie ontsproten, maar een letterlijk citaat van een van onze collega’s en voormalig winnaar.

De jury bestaat inderdaad elk jaar uit drie nieuwe leden en ik ga er vanuit dat die kundig zijn en hun taak serieus nemen, maar wie stelt hen aan en hoe luidt de opdracht die zij krijgen? Welk reglement hanteren zij? Ik weet dat niet, Woldhek blijkbaar ook niet. Dat de voorzitster van de jury zich vorig jaar na het bekendmaken van de winnaar bij mij kwam beklagen en verontschuldigen over de gang van zaken, is natuurlijk leuk voor mij, maar eigenlijk te bizar voor woorden. Een ander jurylid vertelde tijdens het diner na afloop hoorbaar voor mij aan zijn tafelgenoot ter rechterzijde dat hij een hekel had aan tekeningen die met de computer gemaakt worden. De jury had gekozen voor “de mooiste tekening” (zo zei de juryvoorzitster het ook letterlijk in de toelichting); jouw pen en inkt tekening. Niet mijn digitaal vervaardigde cartoon.
Ik bewonder Woldheks werk; hij is een begenadigd kunstenaar, maar… is de Inktspotprijs er voor de beste politieke spotprent van het jaar of voor de mooiste tekening?
Mijn vraag is nogmaals: hoe professioneel is het allemaal?

Bij toerbeurt dan. Deze formulering hanteer ik - Woldheks voorbeelden ten spijt - niet alleen vanwege wat ik vorig jaar heb gehoord uit de monden van direct betrokkenen, maar ook omdat de inmiddels overleden voorzitter van Pers & Prent Hans IJsselstein Mulder deze formulering in een interview ooit zelf zo gebruikt heeft. Ik weet het, Hans kan zichzelf niet meer verdedigen, maar dat let mij niet om uit het interview te citeren: “IJsselstein Mulder deelde mede dat een tekenaar professioneel moet zijn: een broodtekenaar die in landelijke dag- en opiniebladen publiceert. Bovendien moet hij ‘aan de beurt zijn’” (Extra-media, maart 2004)
Van toerbeurt geen sprake, zegt Woldhek. Twee jaar geleden heeft voorzitter IJsselstein Mulder persoonlijk de in te zenden tekeningen van Jos Collignon gekozen en prompt won Jos (m.i. zeer terecht, maar veel te laat) voor het eerst de Inktspotprijs. Dat zal uiteraard slechts toeval zijn, maar ik zou als deelnemer toch graag willen weten wat er in het reglement staat over zo’n gang van zaken.

Overigens ben ik het natuurlijk met Woldhek eens dat ik de Inktspotprijs zo langzamerhand toch had moeten krijgen, maar zoals hij vorig jaar zelf al opmerkte, heeft hij er 18 jaar op moeten wachten, ik doe pas de helft van die tijd mee.
Mij een slecht verliezer noemen is natuurlijk de makkelijkste oplossing om het er niet meer over te hoeven hebben; eleganter zou het zijn wanneer de Stichting Pers & Prent nu eindelijk eens werk maakt van het opstellen van een duidelijk reglement dat past bij een respectabele vakprijs.

Ruben L. Oppenheimer, 16 januari 2013, 19:46

Opstellen van duidelijke regels maakt heel veel uit voor het eindoordeel van een jury. Veel vergelijkbare prijzen in het buitenland stellen als voorwaarde, dat de tekening wordt aangeboden zoals deze gepubliceerd is. Zo is bij deelname aan de World Press Cartoon bij voorbeeld een van de eisen dat er een originele pagina van de krant wordt meegestuurd met de inzending, zodat men kan beoordelen of er nog aan de tekening is gesleuteld na publicatie.
Maar belangrijker vind ik je bewering dat het niet uitmaakt of de jury wordt gevraagd de mooiste dan wel de beste politieke prent te selecteren. Maar weer even de World Press Cartoon als voorbeeld. Die prijs kent aparte categorieën voor beste grap en mooiste tekening. Ik meen mij te herinneren dat in voorgaande edities van de Inktspotprijs een dergelijk onderscheid werd gemaakt in de vorm van een eervolle vermelding voor humor en beeld.
Dat onderscheid is vervolgens om mij niet bekende redenen weer verdwenen en ik zou nu dus niet weten wat de criteria voor de beoordeling zijn. Ik hoorde dat de jury de winnende strip van Pieter Geenen niet mooi getekend vond, maar heel scherp. Ik vermoed dus dat het de organisatie wel degelijk te doen is om de jury de beste en niet de mooiste tekening te laten kiezen.
Misschien ben ik nu heel erg naïef, maar ik voel mij in dit vermoeden gesterkt door de eerste zin die ik lees op de website van de stichting Pers & Prent: Tekenaar Pieter Geenen is de winnaar van de INKTSPOTPRIJS 2012, de prijs voor de BESTE politieke spotprent die het afgelopen jaar is gepubliceerd in de landelijke en regionale pers.

P.s.: Zoals ik hier gisteravond al op mijn facebook pagina schreef, feliciteer ik Pieter Geenen van harte met het winnen van de prijs. Mijn persoonlijke favoriet was dit jaar Lap, maar ik kan mij heel goed vinden in de keuze van de jury. Dat ik met de chaos door sneeuw op weg en spoor gisteren geen zin had om op een drukke werkdag te stranden halverwege Maastricht en Den Haag kan Siegfried hopelijk begrijpen.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Nick Kivits, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.