word studentlid

— donderdag 10 december 2009, 10:49 | 27 reacties, praat mee

Sanering V’krant en Trouw krijgt vervolg

De saneringsronde van De Persgroep bij de Volkskrant en Trouw is hard aangekomen op de redacties. Volgens ingewijden valt er na de op handen zijnde verkoop van NRC – en onder druk van de kredietcrisis – nog een nieuwe ronde ontslagen te verwachten. Met name de ‘redding’ van de webredactie van de Volkskrant lijkt cosmetisch. Ze wordt grotendeels betaald door stichting de Volkskrant en topman Van Thillo heeft als eis gesteld dat de redactie binnen drie maanden moet laten zien te kunnen renderen. Laatste wijziging: 11 december 2009, 09:46

Het grote kwantitatieve verschil in ingrepen bij de twee redacties (‘slechts’ 20 fte bij de Volkskrant en 16 bij Trouw) heeft alles te maken met de schaalgrootte: de Volkskrant heeft een jaaromzet van om en nabij de 130 miljoen euro, terwijl Trouw rond de 30 miljoen haalt.
Trouw kan wel een verdubbeling - naar 600.000 euro per jaar - van het freelance budget tegemoet zien.

Met name bij de Volkskrant wordt al druk geschoven met mensen en functies. Het aantal chefs moet drastisch worden verminderd omdat ook de Volkskrant gaat werken volgens het ‘in- en uitsysteem’ dat eerder bij Parool en AD werd ingevoerd. In de praktijk betekent dit dat de journalisten die artikelen schrijven niks meer te maken hebben met de indelingshiërarchie van de krant. Daar gaat alleen de machtige en strenge ‘uittafel’ over, die zich uitsluitend bezighoudt met de keuze rond de indeling.

De invoering van dit systeem wijst op invoering van tabloid bij de Volkskrant. De dummies hiervoor liggen klaar - met op zaterdag een weekendkrant op Berliner-formaat – en zou per 1 april 2010 kunnen worden ingevoerd. Formeel is de beslissing hierover nog steeds niet genomen.

Net als destijds bij het AD komt er waarschijnlijk bij de Volkskrant een intekenlijst voor vrijwillige vertrekkers. Details daarover moeten nog worden uitonderhandeld. Waarschijnlijk dat de regeling eind januari ingaat. Bij het AD was die lijst destijds zwaar overtekend.

Hoofdredacteur Pieter Broertjes van de Volkskrant, die een Pyrrusoverwinning behaalde door webredactie – vooralsnog – te redden en het aantal fte’s dat moet verdwijnen relatief laag wist te houden, heeft volgens ingewijden voor twee jaar ‘bijgetekend’ bij De Persgroep.

Ook hoofdredacteur Willem Schoonen van Trouw zal naar verwacht nog aanblijven. Na de aankondiging van de sanering benadrukte hij dat het aantal van 16 te schrappen voltijdbanen slechts twee meer is dan waar Trouw op basis van eigen marktverkenningen al op was uitgekomen. ‘Waar wij dachten in twee of drie jaar de redactie af te slanken, moet het nu in één keer, binnen vier maanden. Dat doet pijn, zeker.’
Trouw krijgt meer marketinggeld en mag dikkere kranten maken. Per dag komen er vier pagina’s bij. Schoonen, in zijn eigen krant: ‘De lezers zullen niet veel van de bezuinigingen merken.’

De Persgroep Nederland gaat straks bestaan uit twee clusters: één rond AD en Het Parool gericht op de Randstad, en één van landelijke kwaliteitskranten bestaande uit de Volkskrant en Trouw. Die titels blijven zelfstandig en de hoofdredacties ervan blijven verantwoordelijk voor hun internetredacties, ook al worden winst en verlies van de websites straks apart berekend. Daarnaast zullen tal van ondersteunende diensten geïntegreerd worden en voor alle titels gaan werken. Eerder al was besloten om van de drie drukkerijen de oudste, die in Rotterdam, te sluiten. Naar verwacht zal ook naar synergie worden gezocht met de Belgische drukkerijen van De Persgroep.

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

27 reacties

C. Urious, 10 december 2009, 11:44

wie zegt dat de Stichting de Volkskrant de webredactie gaat betalen - bron? details?

Olivier, 10 december 2009, 13:11

Tsja, net als in De Leugen Regeert houdt Villamedia zich vaak niet aan de journalistieke basisregels van bronnen melden en hoor- en wederhoor. Detail…

Maar inhoudelijk moet eerlijk zeggen dat Van Thillo volgens mij gewoon een goed verhaal heeft. Jarenlang hebben de kranten onder PCM maart voortgedobberd met af en toe een kleine kaasschaaf. De Persgroep zet er nu flink het mes in, maar investeert tegelijkertijd ook. Zie Trouw. Als ik als lezer mocht kiezen tussen een dikkere krant of een bijvoorbeeld dik betaalde commentator, dan wist ik het wel.

Alleen dat dwaze in- en uitsysteem. Ik snap nog steeds niet waarom Van Thillo daar nou zo’n fan van is. Want je kan tabloids ook prima zonder maken. Of misschien houdt Van Thillo meer van kranten dan van journalisten.

Hans, 10 december 2009, 13:40

De lijst bij AD destijds zwaar overtekend? Onzin. Er waren slechts vijf mensen meer die er gebruik van wilden maken.
Het in- en uitsysteem is inderdaad dwaas. Het staat voor een groot deel het eigen initiatief van journalisten in de weg. Ze moeten dansen naar de pijpen van de ‘inners’, die veel minder ingevoerd zijn dan de specialisten op de redactie.

AD' er, 10 december 2009, 14:16

Bij het AD zijn 5 mensen gedwongen ontslagen. Er waren veel vrijwilliger vertrekkers, maar van overtekening was geen sprake.

John, 10 december 2009, 14:42

Het stukje van Oremus roept meer vragen op dan het beantwoordt. Bovendien, zoals ook uit andere reacties blijkt, hier en daar ook nog wat foute of ongecontroleerde aannames.

shredder, 10 december 2009, 15:19

Wat een plezierige hoeveelheid naar binnen gekeerde reacties. Slechts van toepassing en van nut op de redactievloeren van de kranten. In- of uitsysteem (?) dat interesseert de kranten consument toch geen pepernoot. Het zal de consument toch worst wezen of zijn Volkswagen door Carl, Heinz of Ibrahim in elkaar gezet is, als-t-ie maar rijdt. Zo ook de kranten en websites als er maar niet al te veel hobbyisme van journalist(en) in staat, of er niet teveel mee gedeind wordt op de golven van de hypes die ter redactie worden geboren. En wat Van Thillo betreft, die speelt een wereld parij: als hij NRC media en de Boeken tak van PcM voor een leuke prijs van de hand heeft gedaan (Het familie en tafelzilver heeft verpatst) dan is ex-PcM, nu PGN nagenoeg schulden vrij,heeft hij nu al circa 12 miljoen euro aan loonkosten uit het bedrijf gesleuteld (En gek genoeg komen er elke dag kranten uit)waardoor hij een vorstelijk rendement uit zijn investering haalt. Is Bouwman, Aan de Stegge en al die andere tercht afgeserveerde bestuurdertjes niet gelukt. En wat de site van de Volkskrant betreft: die wordt voorlopig in de lucht gehouden door de opbrengst van NRC Media, want de Stichting De Volkskrant profiteert ook van die opbrengst, net zoals bij de exit van APAX.

TvS, 10 december 2009, 16:07

Schredder, dit is een site voor journalisten, dus naar binnengekeerde reacties zijn wel degelijk interessant.

Jammerdan, 10 december 2009, 16:20

Kom op, Als kranten niet heel gauw veranderen dan is het einde zoek en wat dat betreft, ik geloof die belg wel. Net zoals de omroepen zich niet met internet bezig zouden moeten houden, geldt dat voor kranten ook (en zie ik de bezoekersaantallen dagelijks stijgen….)

stn, 10 december 2009, 17:28

Dat in- en uitsysteem lijkt me domweg een slim reorganisatiemiddel. Journalisten en (duurdere) specialisten worden gelijker behandeld, net zoals elk artikel in de krant zich opnieuw naar de lezer moet bewijzen. Maar dat is managementspeak. Het wordt pas echt interessant als het systeem ook effect heeft op de lonen.

Olivier, 10 december 2009, 19:17

@Stn. Ik denk dat je verstrikt bent geraakt in je eigen managersspeak. Wat bedoel je? Volgens mij bespaar je feitelijk namelijk niet zoveel met het in - en uitsysteem. Je maakt de krant met dezelfde mensen, alleen de macht is anders verdeeld.

Het idee van het systeem is dat de formule van de krant zo strikter wordt gehandhaafd en er dus een meer gelijk product voor de klant ligt. Niet gek, alleen is het wel een probleem dat inners een stap verder gaan en willen bepalen waar alle verhalen over gaan. Dan krijg je een heel reactief ingestelde krant. Zie het huidige AD,

Groot ongeluk? Hup drie man heensturen en een spread vol knallen. Maar echt eigen nieuws, meestal het resultaat van speurwerk en een goed onderhouden netwerk, krijg je er veel minder mee.

Peter, 11 december 2009, 01:54

Zo’n kwart van de krantenkolommen wordt gevuld door freelancers, als ik het goed heb. En het freelancersbudget bij Trouw was exact 1 procent van de omzet. Wordt 2.

Van Thillo denkt vast dat hij dan voortaan de helft van de krant vol kan laten schrijven door freelancers.

Kent iemand freelancersbudgetten bij andere kranten?

Erik, 11 december 2009, 03:41

Tsja, boontje komt om zijn loontje.

Er is jaren en jaren ontzettend veel geld verdiend bij de kranten. Sterker nog, het kon maar niet op. Weet u de jaren 70/80/90 nog? Iedereen een dikke bak, vet contract, 1001 chefs en adjuncten, speciale regelingen en de krantencijfers bleven hetzelfde of stegen zelfs.

Die tijd is voorbij. Nieuwe technieken zorgen voor een andere behoefte bij de consument. Maar door mismanagement heeft de krantenwereld hier niet (genoeg) op ingespeeld. Was al dat geld uitgegeven aan ontwikkeling, investeren in het internet/nieuwe media, nieuwe verdienmodellen en expansie ipv aan alle hierboven genoemde zaken dan had de krant er ten eerste anders uitgezien(puur verdieping/achtergrond), maar was ten tweede de organisatie als geheel ook gewoon winstgevend geweest met het oog op de toekomst; een crossmediale mix van verschillende media die elkaar ondersteunen met daaroverheen een algeheel omvattend verdienmodel.

Dit is niets meer en minder dan boontje komt om zijn loontje. Als je zelf niet kunt veranderen dan komt er vroeger of later wel iemand die het voor je doet. Zijn naam is Van Thillo en die man kent geen genade en vriendjespolitiek (hand boven de hoofd-cultuur).

De enige redding van de krantenwereld zal de ontwikkeling van kleuren e-inkt zijn. Tablet-pc’s en e-readers zijn de redding van een wereld die niet in staat bleek zichzelf te redden, maar het geluk heeft dat de andere industrie en consument het voor ze heeft gedaan.

Olivier, 11 december 2009, 09:00

@Peter. Goed punt. Ik weet wel dat de tarieven overal onder druk staan. Dit vind ik altijd zo dubieus. Voor de buhne roepen: ,,We gaan meer met freelancers doen.’’ En op de achtergrond hun prijzen knijpen.

Bij het AD deed een spread in de goede tijd zo’n 600 euro. Zat ongeveer drie dagen werk in. Dat is dus vrij correct betaald. Inmiddels doet dezelfde spread minder dan de helft van dit bedrag. En wat krijg je dan? Ja, onervaren mensen en de minder getalenteerden die het voor dat bedrag ook wel willen doen. Waarmee je de kwaliteit van je blad ernstig aantast.

Freelancers meer laten doen? Prima! Maar geef die mensen dan wel een fatsoenlijke vergoeding.

dude, 11 december 2009, 09:54

De werkster verdient €450 als ze drie dagen doorwerkt. Dan lijkt me €600 in verhouding wel erg weinig gezien kennis ervaring en opleidingen.

dude, 11 december 2009, 10:02

Ik vind het een gemiste kans dat het telkens gaat over de bezuinigingen. Er gaat waarschijnlijk een kwart van het personeelsbestand weg, dat is een getal dat je wel als maatstaf kunt nemen voor dit soort ingrepen.
Belangrijker is echter wat de krant gaat doen om lezers te trekken en in te spelen op het consumentengedrag dat drastisch is veranderd sinds de jaren 70 die bij sommigen dino’s nog altijd de klok slaan.
Dat gaat niet allen over al dan niet een progressief geluid laten horen, maar ook over het gebruik van (print)media opzichzelf. Dat is veranderd. Het product en de marketing van het product moeten daarom veranderen.
Daarnaast zit je met snellere veroudering van nieuws en is papier duur in verhouding tot internet dus dat heeft ook impact op het product.
Verder moet je een scenario hebben voor de toekomst waarin elektronica steeds meer tot 1 tool worden geintergreed.
denk aan: de krant op je tomtom, je tom tom op je telefoon, televisie op je telefoon, betalen via je telefoon, et c.
Daar moet je nu mee bezig zijn.

Karel, 12 december 2009, 14:59

Freelancers leveren vaak shit hoor je op redacties. Daar zal de huiver om juist veel meer met losse krachten te werken wel vandaan komen.

Maar het is een vicieuze cirkel. Hoeveel kun je als krant of blad verwachten voor het geld dat je betaalt? Zowel in kwaliteit als kwantiteit. Door de slechte betaling (leuk, dat voorbeeld van een werkster hierboven) gaat het in de regel zo: of wel een freelancer schrijft veel, maar vaak oppervlakkig en slordig, of hij schrijft weinig dat dan meestal wel echt goed is.

Die tweede soort krijgt zowiezo ook ergens anders geld vandaan. Dat kan een lekker verdienende partner of een erfenis zijn, of commercieel werk. In wezen sponsoren die mensen de uitgevers. Ook vanwege hun ijdelheid natuurlijk.

Maar Jan Dijkgraaf van HP/de Tijd heeft gelijk: we ontkomen niet aan rompredacties. Maar dat wordt alleen een succes als de verhoging van de budgetten voor freelancers ook inhoudt dat de honoraria substantieel hoger worden.

Die kleine redacties moeten dan ongeveer al hun tijd gaan besteden aan een veel groter netwerk van freelancers. Je besteedt elk specialisme uit ahw. Dus moet je steeds bouwen en onderhouden. En maken dat de geleverde artikelen beter worden. Daar hebben de vaste journalisten vast weinig zin in. Dat is ook een probleem.

Weet iemand een betere oplossing? Want steeds meer kolommen gaan vullen met (goedkope) berichten van persbureaus en persberichten zal ook niet werken.

Olivier, 12 december 2009, 23:52

@Karel. Ben het grotendeels met je eens. Als je hoort hoe freelancers met name bij kranten worden behandeld is het een wonder dat er uberhaupt nog mensen zin in hebben. Naast de beroerde tarieven is er nog steeds een air van je mag blij zijn dat je voor ons mag schrijven. En het is goed voor je naam…

Tsja, van je goede naam is het beroerd eten. Althans de bakker heeft mij er nooit een brood voor gegeven. Inderdaad; wil je goede freelancers die ook nog eens voldoende tijd in een stuk steken - daar gaat het nu logischerwijs vaak mis - dan kost het poen.

Overigens heb ik ook wel twijfels bij het idee van vooral freelancers. Je krijgt er meer eenvormigheid door. Hoe vaak lees je nu al een stuk dat in een net iets andere vorm van dezelfde auteur in een ander blad terugkomt. Bepaald geen manier om de pers pluriformer te maken en ook geen manier om je als blad of krant beter te profileren.

Karel, 13 december 2009, 01:51

@Oliv: knijp je ze niet uit dan hoeven die freelancers ook niets uit te melken. Inderdaad draait het allemaal steeds om de poen. Die moet hoe dan ook anders verdeeld gaan worden dan nu.

O, en dat air van je mag blij zijn, dat is om het kwade geweten te sussen van de redacties die freelancers vragen te werken tegen vergoedingen waar ze zelf hun bed niet voor uit zouden komen. Je hebt een smoes nodig, ook voor jezelf. Het werkt goed, al heel lang, maar nu alles op losse schroeven staat misschien niet meer.

dude, 13 december 2009, 17:07

@karel
Ik vond de vergelijking met mijn werkster ook behóórlijk grappig. En dan heb ik er nog niet eens bij gezegd dat zij geen belasting betaalt en dus per saldo nog meer overhoudt ook.
Mensen, waar zijn jullie mee bezig. Dit is zo niet okay. Je kunt geen kwaliteit verwachten voor een habbekrats.

Karel, 14 december 2009, 01:51

Hey dude, waarom gaat het dan toch zo in grote delen van de journalistiek? Dat is toch raar? Als het zo simpel was als jij en ik denken dan was het toch niet zo?

Dude, 14 december 2009, 10:08

@Kareltje
Het gaat zo omdat de mensen die aan de touwtjes trekken het zo willen en zo hebben weten uit te zingen met gemanipuleer en alles wat er bij hoort.
Aan de lopende band komen er nieuwe media met nieuwe mensen en nieuwe ideeën die wel scoren en betalen.
Ik weet niet wat de financiële reserves zijn van, doe eens een greep, weekbladpers, pcm et c. en welke cash cows hun aanzwellende verliezen goed maken.
Waarschijnlijk zitten er adverteerders bij, ik bedoel bronnen die geld schieten en dat zonder dat de lezer het weet terugverdienen in hen welgevallig ‘nieuws’.
Ander punt is het niet brengen van nieuws om rechtszaken - die ze niet kunnen betalen - te voorkomen.
Ik ken het web van belangen niet per medium maar dat het er is, staat natuurlijk als een paal boven water.
De vraag is wanneer de board of directors gaat ingrijpen.
Dat free lancer geknijp is alleen maar een symptoom van de misere op de redactievloer. Daar zit het probleem.

Karel, 16 december 2009, 01:34

Nou sla je alles dood, Dude. Overal en altijd zijn belangen, draait veel om geld, censureren mensen zichzelf uit angst voor hun hachie, zelfs als het journalisten zijn. Maar daar hadden we het niet over.

Dezelfde kranten, bladen en omroepen die freelancers afknijpen (las vanavond nog iets over camera- en geluidsmannen) betalen wel ongehoord hoge tarieven aan consultants en advocaten. Ook nogal eens zzp’ers.

Wat is het toch in deze sector dat schandelijke betaling normaal gevonden wordt? En wee als je het zo noemt.

Dude, 16 december 2009, 09:36

Hé dude, ben jij soms de nieuwe Micha Miauw? Je vliegt echt uit de bocht nu. De realiteit is veel suffer. Er is van oudsherre nog redelijk wat geld bij de oude media waarmee klappen kunnen worden opgevangen. Denk aan de Stichting Democratie en Media bij PCM. Maar je idee van constructies met adverteerders etc; dat is echt iets te veel fantasie. Waren de bedrijven maar zo goed georganiseerd dat ze zoiets konden organiseren. De realiteit is dat je als adverteerder al blij mag zijn in de krant te komen door de lakse advertentieverkopers die nog steeds niet door hebben hoe erg mis het nu is.

En nieuwe media met wel veel geld. Ik vraag me dat af. Volgens mij verdienen zij ook niet zoveel. Misschien nog wel minder dan de oude. Alleen zitten zij niet opgescheept met een dure, ouderwetse organisatie en dito kosten. Kijk naar Nu.nl. Het is een veredelde ANP-feed gemaakt door drie man en een paardenkop. Dat is toch iets anders dan de Volkskrant die 210 man in de benen houdt op alleen al de redactie.

dude, 16 december 2009, 13:29

@Dude
het is wel en beetje overdreven dat geef ik toe, maar ik zag een keer een interviw met de oud hooofdred van de groene die zei dat hij in tijden van nod geld had aangenomen van een of andere geldschieter.
daar zaten ze niet zo mee. dat was niet echt een invlodrijk blad dus echte policy zal het niet zijn geweest.
maar als je moet roeien met de riemen die je hebt in een tandende markt gebeuren die dingen wel. dat is niet zo vreemd.
de vraag is hoelang dat nog stand houdt, omdat de martk uiteindelijk het laatste woord heeft.

@Dude, 16 december 2009, 14:03

ik heb ook gehoord van een pr professioanl dat ze advertentieberichten in de vorm van nieuws in de telegraaf regelde.
en ook dat de advertenties in de telegraaf vergezeld kunnen gaan met een opening op de 3 binnenland over de adverteerder.
ik heb waargenomen dat redacteuren (niet bij de telegraaf) van bep. onderwerpen werden afgehaald nadat ceo’s hoofdredacteuren belden en dreigden met rechtszaken.
als je geen geld hebt, zal je daar wel naar moeten luisteren. althans dat is wat ze daar zeiden.

@Karel, 16 december 2009, 14:11

van dude (de echte)
ja dat free lancer tarief heeft niet direct een verband met allerlei belangen die ik een beetje heb aangedikt, misschien wat teveel.
met 1 ding heeft het wel van doen: geld of het gebrek daar aan

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.