Rijksmuseum stopt met OOG
Het Rijksmuseum stopt volgend jaar met het magazine OOG. In NRC Handelsblad vertelt directeur Wim Pijbes dat het verdwijnen van het blad een gevolg is van de bezuinigingen die het museum moet doorvoeren. In totaal moet het Rijksmuseum 1,5 miljoen schrappen. Pijbes: 'Als je minder geld hebt moet je pijnlijke keuzes maken. OOG kostte ons 300.000 euro per jaar aan directe kosten. Daar kwam nog zo'n 200.000 euro aan indirecte kosten bij.' Hoofdredacteur Xandra van Gelder vindt het 'verschrikkelijk' dat OOG wordt opgeheven. 'We waren er met Studio Room in geslaagd een laagdrempelig blad over kunst en geschiedenis te maken op een manier die het Rijksmuseum ontstofte. En in de opmaat naar de heropening van het museum lieten we de collectie op een andere manier zien.' OOG won in 2008 de Mercur voor Lancering van het Jaar op het jaarlijkse TijdschriftenGala. Deze maand kreeg het blad nog de Mercur voor Artdirection van het Jaar. Eind februari verschijnt het laatste nummer.
Praat mee
2 reacties
Wouter, 27 december 2010, 23:29
Sorry hoor, maar is 500.000 euro per jaar voor een tijdschrift niet een beetje veel? Ik doe het voor minder!
Paul Disco, 28 december 2010, 11:46
Hmm, maar er zijn toch ook opbrengsten van ca. €250.000 euro? Ik reken globaal per jaar met:
- Abonnementen: 5.000 x € 25 = €125.000
- Los: 6.500 x € 3 x 5 edities = €100.000
- Advertenties (gok): € 25.000
@Wouter
Of die 500.000 euro veel is hangt van een paar punten af. Het is omgerekend 100.000 euro per editie.
40.000 daarvan is voor verkoopkosten, huisvesting, bladmanagement fee en algemene kosten. Het hangt er vanaf wat je krijgt om te zeggen of dat veel of weinig is. Een hoge verkoopdruk bijvoorbeeld kost veel geld. En zou ik niet onverstandig vinden.
Van de overige 60.000 euro moet je redactie en freelancers betalen, ongeveer 20.000 stuks laten drukken en voor 5.000 abonnees de porti betalen. Ik gok dat het (dunne) magazine veruit het meeste kwijt is aan tekst, beeld en opmaak en niet aan drukken en verspreiden. Of dat veel is hangt ook weer af van wat je ervoor krijgt. Een top art director kost uiteraard meer dan iemand die net van school afkomt.
Maar zeker is dat de omzet zou moeten verdubbelen om quitte te spelen met deze kosten. Halvering van de kosten is natuurlijk ook een oplossing, maar als dat zou kunnen heeft het Rijksmuseum diep zitten slapen.