word studentlid

— maandag 27 december 2010, 10:44 | 2 reacties, praat mee

Rijksmuseum stopt met OOG

Het Rijksmuseum stopt volgend jaar met het magazine OOG. In NRC Handelsblad vertelt directeur Wim Pijbes dat het verdwijnen van het blad een gevolg is van de bezuinigingen die het museum moet doorvoeren. In totaal moet het Rijksmuseum 1,5 miljoen schrappen. Pijbes: 'Als je minder geld hebt moet je pijnlijke keuzes maken. OOG kostte ons 300.000 euro per jaar aan directe kosten. Daar kwam nog zo'n 200.000 euro aan indirecte kosten bij.' Hoofdredacteur Xandra van Gelder vindt het 'verschrikkelijk' dat OOG wordt opgeheven. 'We waren er met Studio Room in geslaagd een laagdrempelig blad over kunst en geschiedenis te maken op een manier die het Rijksmuseum ontstofte. En in de opmaat naar de heropening van het museum lieten we de collectie op een andere manier zien.' OOG won in 2008 de Mercur voor Lancering van het Jaar op het jaarlijkse TijdschriftenGala. Deze maand kreeg het blad nog de Mercur voor Artdirection van het Jaar. Eind februari verschijnt het laatste nummer. Laatste wijziging: 29 december 2010, 10:37

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

2 reacties

Wouter, 27 december 2010, 23:29

Sorry hoor, maar is 500.000 euro per jaar voor een tijdschrift niet een beetje veel? Ik doe het voor minder!

Paul Disco, 28 december 2010, 11:46

Hmm, maar er zijn toch ook opbrengsten van ca. €250.000 euro? Ik reken globaal per jaar met:
- Abonnementen: 5.000 x € 25 = €125.000
- Los: 6.500 x € 3 x 5 edities = €100.000
- Advertenties (gok): € 25.000

@Wouter
Of die 500.000 euro veel is hangt van een paar punten af. Het is omgerekend 100.000 euro per editie.

40.000 daarvan is voor verkoopkosten, huisvesting, bladmanagement fee en algemene kosten. Het hangt er vanaf wat je krijgt om te zeggen of dat veel of weinig is. Een hoge verkoopdruk bijvoorbeeld kost veel geld. En zou ik niet onverstandig vinden.
Van de overige 60.000 euro moet je redactie en freelancers betalen, ongeveer 20.000 stuks laten drukken en voor 5.000 abonnees de porti betalen. Ik gok dat het (dunne) magazine veruit het meeste kwijt is aan tekst, beeld en opmaak en niet aan drukken en verspreiden. Of dat veel is hangt ook weer af van wat je ervoor krijgt. Een top art director kost uiteraard meer dan iemand die net van school afkomt.

Maar zeker is dat de omzet zou moeten verdubbelen om quitte te spelen met deze kosten. Halvering van de kosten is natuurlijk ook een oplossing, maar als dat zou kunnen heeft het Rijksmuseum diep zitten slapen.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.