‘Reclamevrije abonnementen op RTL’
RTL Nederland maakt het mogelijk zonder reclameboodschappen naar de programma's van de omroep te kijken, maar daar moet wel voor betaald worden. 'Mensen kunnen straks kiezen: kijk ik het programma met reclame gratis, of zonder reclame tegen betaling. Dat kan één keer, maar als je elke dag iets kijkt, is het logischer om een abonnement te nemen', verklaarde managing director digitaal Arno Otto. RTL Nederland (RTL 4, 5, 7, 8) worstelt volgens Otto met het steeds grotere aanbod van content van steeds meer aanbieders zoals YouTube, Apple en Netflix (vooral groot in Amerika), maar zegt dat niet te zien als 'gevaar'. 'Sterker, het is een kracht: delen en samen beleven is juist positief. Kijk naar hoe The Voice nu in beleving heel anders is dan Idols tien jaar geleden was.' Hij deed zijn uitspraak gisteren op het Mediapark Jaarcongres in Hilversum. Het is niet duidelijk wanneer RTL begint met het aanbieden van hun programma's in abonnementsvorm.