word studentlid

— woensdag 30 oktober 2013, 07:43 | 1 reactie, praat mee

Rapport: stop ‘nieuws-subsidie’

SEO Economisch Onderzoek vindt dat de automatische subsidie voor de nieuwsvoorziening door de publieke omroepen moet stoppen. In het rapport 'Nieuws en markt' wordt gesteld dat 'de vanzelfsprekende financiering door de overheid van publiek nieuws op radio en televisie achterhaald en inefficiënt is'. Het rapport is gemaakt in opdracht van NDP Nieuwsmedia, de branchevereniging van commerciële nieuwsmedia zoals kranten en RTL. Een belangrijk deel van de nieuwsvoorziening kan prima aan de markt overgelaten worden, aldus de studie, omdat het publiek of adverteerders ervoor willen betalen. Voor maatschappelijk belangrijk nieuws waarvoor dat niet of onvoldoende geldt (langdurige onderzoeksjournalistiek, raadsvergaderingen in kleine gemeenten), zou een nieuwe pot moeten worden gevormd. Op geld voor dat 'onrendabele nieuws' moeten - naast de publieke omroepen - ook commerciële mediabedrijven kunnen inschrijven, aldus het artikel bij de Volkskrant. Laatste wijziging: 30 oktober 2013, 09:31

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

1 reactie

Paul Disco, 30 oktober 2013, 11:40

Ik heb het gelezen. Het rapport is een deskresearch studie. Er is geen nieuw, primair onderzoek verricht. Er staan geen nieuwe feiten in.

De uitspraak dat ‘een belangrijk deel van de nieuwsvoorziening prima aan de markt kan worden overgelaten, omdat het publiek of adverteerders ervoor willen betalen’, lijkt mij niet helemaal te kloppen. Dat geldt volgens mij alleen voor adverteerders. In het rapport staat nota bene: ‘De voornaamste uitdaging is dan ook consumenten te verleiden tot het betalen voor nieuwscontent.’ En ik lees vaak, de laatste 10/15 jaar, dat burgers juist steeds minder voor nieuws willen betalen.

Ik zou nog even nadenken voor we in dit land de volledige financiering van onze nieuwsvoorziening neerleggen bij adverteerders. Ik zou niet weten hoe die continuïteit kunnen garanderen. Volgens mij is de belangrijkste trend dat media juist enorm veel last hebben van teruglopende budgetten van adverteerders.

Tot slot een saillant detail: lees ik nou dat TMG, RTL en NDP in de klankbordgroep van het onderzoek zaten? Die hebben allen forse subsidie gekregen van het Stimuleringsfonds voor de Pers.
Ik neem het veelgenoemde woord ‘marktverstoring’ in het rapport maar met een korreltje zout.

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.