word studentlid

— donderdag 14 januari 2010, 14:29 | 11 reacties, praat mee

Pure fotojournalist wordt zeldzaam

Fotojournalisten hebben het moeilijk - maar tegelijkertijd biedt de huidige situatie ook veel kansen. Dat is de tegenstrijdige conclusie die te trekken valt uit het Villamediadebat in het Parool Theater op 13 januari. Laatste wijziging: 15 januari 2010, 10:19

Werry Crone (Trouw) opent de aanval. Volgens hem is bij veel kranten de beeldkwaliteit erop achteruit gegaan. ‘Het is één grote prullenbak met ellende. Tabloids als Sp!ts en Metro zijn vergaarbakken met korte stukjes. Daar is nauwelijks aandacht voor foto’s. Wil je kwaliteitskranten, dan hoort daar kwalitatief beeld bij’. Hij geeft als voorbeeld zijn eigen krant, waar het beeld in nauw overleg tussen fotografen en redactie tot stand komt, maar kranten die zo werken, zijn er niet zo veel (meer).
Weinig kranten hebben ook nog vaste fotografen in dienst. Het panel, Werry Crone en freelance fotograaf Peter Elenbaas (o.a. voor Het Parool), komen niet verder dan de NRC, de Volkskrant en tot nu toe Trouw.
Er lijkt zich een tweedeling voor te doen, waarbij vooral regionale kranten ongunstig afsteken. ‘Ik ken steeds meer fotojournalisten, met name in de regio, die er commerciële opdrachten bijdoen. Weinigen leven nog alléén van de fotojournalistiek’, akdus freelance journalist Frits Baarda.

Peter Elenbaas (freelance fotograaf, o.a. voor Het Parool) onderstreept het belang van herkenbaarheid. ‘Zoals bij de Volkskrant. Daar wordt al jaren goed werk geleverd.’ Andere kranten, waaronder zijn ‘eigen’ Het Parool, erkent hij, werken meer vanuit het principe: een freelancer even snel een foto laten maken, zonder uitgebreid overleg. ‘Dit komt de kwaliteit van foto’s niet ten goede.’
‘Freelancers hebben soms minder feeling met de krant’, vult gespreksleider Jacqueline Wesselius aan.

Werry Crone, fotograaf van Trouw, zegt dat het idee dat fotografen ‘duur’ zouden zijn, allang niet meer klopt: ‘Vroeger bracht je veel geld naar de fotowinkel, voor filmpjes en papier, maar dat is natuurlijk niet meer zo. Ook het materiaal is veel goedkoper geworden.’ Bovendien, heeft hij berekend, zijn vaste fotografen niet per definitie duurder dan freelancers. ‘Als de krant mij voor foto’s naar een werkbezoek van Ab Klink bij een apotheek stuurt, maak ik behalve een portret van Klink ook nog 20 – zo divers mogelijke – foto’s voor het archief. Kassa voor de krant. Want laat je dit door een freelancer doen, dan moet de krant per foto betalen, ook voor archieffoto’s. Gezondheidszorg is belangrijk voor Trouw, dus ik weet zeker dat ik mijn foto’s van die apotheek geregeld terug zie in de krant.’
In de zaal reageert de beeldredacteur van Next: juist freelancers kunnen door hun specialismen méér te bieden hebben dan een vaste fotograaf, die nu eenmaal meer allround moet zijn.

Ondanks de zware economische tijden zijn er ook kansen, vindt Peter Elenbaas. Hij schiet nauwelijks nog nieuwsfoto’s. Des te meer houdt hij zich bezig met architectuur- en stedenbouwfotografie, zoals de serie ‘Onbewolkt’.

Ook algemeen secretaris Thomas Bruning van de NVJ vindt dat fotografen in kansen moeten denken. ‘De fotojournalist bij een regionale krant kan zich onderscheiden door bijvoorbeeld straten te fotograferen, foto’s die abonnees dan apart kunnen bestellen. Daarnaast kunnen fotografen meer met bewegend beeld werken. Regionale en lokale bladen moeten ruimte maken voor deze en andere experimenten. Snijden in personeel is makkelijk. Herdefineer het vak fotografie zodat het meerwaarde krijgt.’

Bekijk meer van

Tip de redactie

Logo Publeaks Wil je Villamedia tippen, maar is dat te gevoelig voor een gewone mail? Villamedia is aangesloten bij Publeaks, het platform waarmee je veilig en volledig anoniem materiaal met de redactie kunt delen: publeaks.nl/villamedia

Praat mee

11 reacties

Jeroen, 14 januari 2010, 15:22

Knap dat deze heer Crone een mening durft te ventileren over andere (in dit geval de gratis) kranten, terwijl hij niet eens weet hoe het er daar aan toe gaat. Hoezo “vergaarbakken met korte stukjes”? Hoezo geen “nauw overleg tussen fotograaf en redactie”?

Bovendien: als de heren van het panel hun werk hadden gedaan, hadden ze geweten dat ook dagblad Metro in ieder geval één fotograaf in vaste dienst heeft.

Marnix, 14 januari 2010, 16:33

En ook de Barnveldse Krant heeft een vaste fotograaf in dienst.

Piet, 14 januari 2010, 17:07

Ook het Nederlands Dagblad heeft een fotograaf in dienst.

plakplaatje, 15 januari 2010, 12:31

bij Metro kan je het niet echt een fotograaf noemen

ton, 15 januari 2010, 13:24

Plakplaatje, omdat ik de fotograaf van Metro niet ken lijkt me enige uitleg wel aardig.

Marten, 15 januari 2010, 16:20

Er wordt in het artikel gesproken over “de beeldredacteur van Next”, wordt hier dan Nrc next bedoeld? Of een andere Next? Graag duidelijkheid.
Wel opvallend dat als je http://www.next.nl intoetst (ik was nieuwsgierig) je de site van Elsevier krijgt, ‘t heeft er niks mee te maken ;) maar waarom is next > elsevier?

richard van der klaauw, 15 januari 2010, 20:37

ik dus, op de loonlijst bij Metro.

Vincent, 16 januari 2010, 22:05

Wat een slecht verhaal is dit zeg!

Martin, 17 januari 2010, 19:09

Plakplaatje is de enige echte fotograaf. publiceerd en verdient zich helemaal gek zeker.

plakplaatje, 18 januari 2010, 10:50

plakplaatje is wel één van de weinige fotojournalisten, maakt mooie dingen, publiceerd en is blij. Verdienen moet niet de hoofdzaak zijn. Gewoon wat nodig is, als je rijk wil worden moet je in de porno gaan…....

Martin, 18 januari 2010, 21:30

plakplaatje, jij vind, zeer waarschijnlijk…, robin utrecht en pim ras ook niks…. vind t nogal wat als je jezelf een van de weinige noemt en zegt van jezelf dat je mooie dingen maakt. zeker alles nog op film?

Colofon

Villamedia is een uitgave van Villamedia Uitgeverij BV

Uitgever

Dolf Rogmans

Postadres

Villamedia Uitgeverij BV
Postbus 75997
1070 AZ Amsterdam

Bezoekadres

Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Factuurgegevens

Villamedia Uitgeverij BV
Johannes Vermeerstraat 22
1071 DR Amsterdam

Contact

redactie@villamedia.nl

Redactie (tips?)

Chris Helt, hoofdredacteur

Marjolein Slats, adjunct-hoofdredacteur

Linda Nab, redacteur

Lars Pasveer, redacteur

Trudy Brandenburg-Van de Ven, redacteur

Rutger de Quay, redacteur

Sales

Sofia van Wijk

Emiel Smit

Teddy van der Laan

Webbeheer

Marc Willemsen

Vacatures & advertenties

vacatures@villamedia.nl

Bereik

Villamedia trekt maandelijks gemiddeld 120.000 unieke bezoekers. De bezoekers genereren momenteel zo’n 800.000 pageviews.

Rechten

Villamedia heeft zich ingespannen om alle rechthebbenden van beelden en teksten te achterhalen. Meen je rechten te kunnen doen gelden, dan kun je je bij ons melden.