Nieuws

OPTA: consument kiest voor digitaal

dinsdag 19 april 2011

In 2010 is een mijlpaal gepasseerd op het gebied van vaste telefonie en kabeltelevisie: meer dan de helft van de huishoudens in Nederland neemt deze diensten digitaal af. Dat meldt toezichthouder Onafhankelijke Post en Telecommunicatie Autoriteit (OPTA) in de jaarlijkse marktmonitor. Van vaste bellers heeft 50,8 procent inmiddels een digitale lijn en 55 procent van de huishouders neemt digitale televisie af.

“Daarmee heeft digitaal het definitief gewonnen van analoog”, constateert de OPTA. Volgens de toezichthouder heeft de digitalisering echter twee kanten: meer aanbod voor de consument, maar tegelijk een consolidatie van spelers op de markt, zodat keuzevrijheid dreigt af te nemen. In juni maakt de toezichthouder maatregelen bekend “die ervoor zorgen dat consumenten wat te kiezen hebben én houden op het gebied van bellen, internetten en televisie”, aldus OPTA-voorzitter Chris Fonteijn.

Er werd ook voor het eerst meer mobiel gebeld dan over een vaste lijn: 11,3 miljard versus 11,2 miljard belminuten. Los mobiel internet, zoals via dongels, groeide explosief van 300.000 naar 600.000 aansluitingen. De datahonger groeide eveneens: vergeleken met het eerste half jaar van 2008 verachtvoudigde het dataverbruik in de eerste zes maanden van 2010.

Twee op de drie consumenten neemt een gebundeld pakket af, dit zijn vijf miljoen huishoudens. In 2010 is triple play, een bundel met televisie, internet en bellen, het meest populair met 2,2 miljoen abonnementen. Deze bundel wordt door ruim dertig procent van alle huishoudens afgenomen.

Dit gaat ten koste van het aantal huishoudens met een bundel van breedband en vaste telefonie: dit aantal is gedaald van 26,3 procent naar 23,2 procent. Zo’n 800.000 huishoudens (11,3 procent) kiezen voor een bundel met breedband en televisie. Ten slotte maakt bijna 2,5 procent van de huishoudens gebruik van een bundel van televisie en vaste telefonie.

Uit het jaarverslag over 2010 blijkt dat verder dat OPTA 15 boetes met een totale waarde van bijna 12,7 miljoen euro heeft opgelegd. Daarnaast werden negen lasten onder dwangsom heeft opgelegd. In 2010 is OPTA voor 87 procent door marktpartijen gefinancierd. OPTA werkte goedkoper dan begroot: van de 18,3 miljoen die was begroot, heeft OPTA uiteindelijk 16,6 miljoen euro daadwerkelijk uitgegeven.

Meer in OPTA Jaarverslag / OPTA Marktmonitor [.pdf]

Zoek in het Archief vaknieuws






Villamedia Magazine via Blendle