Oplage Telegraaf dit jaar stabiel
De oplage van dagblad De Telegraaf stabiliseert dit jaar. Dat zegt hoofdredacteur Sjuul Paradijs op basis van de cijfers tot en met de eerste week van december. ‘We staan nu op een index van 100.1 procent en ik verwacht dat we nog iets beter eindigen.’ Volgens het oplage-instituut HOI had het dagblad eind 2013 462.000 betalende abonnees.
Paradijs: ‘We hebben dit jaar geïnvesteerd in marketing en in het merk. De digitale zondagskrant, het WK in Brazilië, de Olympische Spelen in Sotchi en de introductie van de tabloid hebben aan het succes bijgedragen. In een nieuwsbrief aan het personeel zeg ik dat het van belang is dat we deze ingeslagen koers vol te houden. Anders doen we de vitale Telegraaf tekort.’
Volgens Paradijs is het 7 tot 8 jaar geleden dat de krant een jaar met een stabiele oplage kent. ‘Dus een hele duidelijke breuk met het verleden. Toen werd er geld gestoken in andere zaken dan de krant. Er zullen misschien mensen zijn die zeggen dat het gekochte oplage is, maar ik zie dat anders. Het gaat om mensen die betalen voor de inhoud van de krant en niet omdat ze er bijvoorbeeld een cadeau bij krijgen.’
De Telegraaf heeft tijdens de introductie van de tabloid 63.000 proefabonnees erbij gekregen. Inmiddels hebben 450.000 mensen zich op de website geregistreerd voor de premium producten en lezen meer dan honderdduizend mensen op zondag de digitale editie van de krant. Paradijs: ‘Vorige week hebben we een digitale avondeditie van de Financiële Telegraaf (DFT) geïntroduceerd en daarvan zijn inmiddels ook 15.000 mensen lid. Stabilisatie van de oplage is zeer prettig in deze tijden. De cijfers laten ook zien dat de route naar digitaal helemaal open ligt.’
De Telegraaf Media Groep verwacht dat de rest van de dagbladwereld ongeveer op een oplageverlies van 4,5 tot 5 procent uit komt. Paradijs: ‘Die klappen hebben wij ook gehad. Bijvoorbeeld tijdens de crisis toen met name mensen met een AOW-uitkering en klein pensioen hun vaste lasten doorrekenden en hun abonnement opzegden.’