Focus, webtv en Engelse site NRC stoppen
NRC Media stopt met webtelevisie nrc.tv, met het kwartaalblad NRC Focus en met NRC International, de Engelstalige website. Dat heeft de nieuwe uitgever, Hans Nijenhuis, woensdag de direct betrokkenen en donderdag het hele personeel verteld. Nijenhuis is over alle drie de activiteiten tevreden, maar ze leveren geen geld op. De nadruk komt de komende maanden te liggen op het verbeteren van de bezorging, advertentieverkoop en inhoud van de kranten NRC Handelsblad en nrc.next.
‘We moeten prioriteiten stellen’, zegt uitgever Hans Nijenhuis van NRC Media. ‘En dan kunnen we onze beste journalisten beter inzetten voor de 200.000 abonnees van NRC Handelsblad dan voor de paar duizend abonnees van NRC Focus of de paar duizend kijkers van nrc.tv. Inhoudelijk zijn we over alle drie heel tevreden, maar ze bereiken minder lezers dan de kranten. En ze bereiken minder lezers en kijkers dan nodig zijn voor een gezonde exploitatie.’‘
Bij de drie activiteiten werken zes medewerkers die weer gaan werken voor de kranten en de websites. Op dit moment schat Nijenhuis dat er over 2010 een winst van 10 miljoen euro wordt gemaakt, terwijl 12 miljoen was begroot. Jaarlijks zeggen zo’n 30.000 lezers op. Die gaan deels naar nrc.next of een nemen een deelabonnement, maar een daling is het wel. ‘Het stoppen van de drie activiteiten bespaart niet zo heel veel. Het gaat ook om het signaal: onze beste mensen inzetten daar waar de meeste abonnees zijn.’
Nijenhuis gaat ook kritisch kijken naar andere nevenactiviteiten als de verkoop van boeken en wijn. ‘3000 exemplaren verkopen van een nieuwe titel van NRC Boeken is mooi, maar het levert veel minder op dan 3000 potentiële opzeggers behouden als abonnee van de krant.’
Tijdens de personeelsbijeenkomst heeft Nijenhuis duidelijk gemaakt dat ook bij de redactie een probleem ligt. ‘Die wil nog wel eens zeggen dat er bezuinigd wordt omdat er minder advertenties zijn. Maar ook de lezers zijn ontevreden. Ik wil daar in mijn nieuwe rol als uitgever niet te veel over zeggen, maar veel mensen weten wat ik bedoel. Er gaan dagen voorbij dat ik niet tegen mijn vrouw zeg ‘heb je dit in de krant gelezen’. Dat moet echt anders.’
NRC Media wil binnen twee maanden een nieuwe hoofdredacteur benoemen als opvolger van Birgit Donker, die per 1 juli haar functie neerlegt. Zij kondigde haar vertrek gelijktijdig aan met directeur Gert Jan Oelderik na een conlict met hem en de Raad van Commissarissen.
Voor mensen die de nieuwe aanpak niet zien zitten, komt een vrijwillige vertrekregeling die van september tot januari.
Na de zomer wil Nijenhuis samen met de nieuwe hoofdredacteur meer plannen bekendmaken die moeten bijdragen aan het verbeteren van de kranten en de dienstverlening aan abonnees.
NRC Media is uitgever van NRC Handelsblad, nrc.next en nrc.nl. De oplage van NRC Handelsblad bedraagt gemiddeld 200.000 stuks en op zaterdag 300.000 stuks. De zaterdagkrant bereikt 800.000 lezers. nrc.next is in 2006 opgericht en heeft een gemiddelde oplage van ruim 80.000 exemplaren. De krant bereikt 350.000 lezers. De website nrc.nl heeft 3 miljoen unieke bezoekers per maand.
Nijenhuis trad 1 mei aan als uitgever nadat het bedrijf vorig jaar door de Persgroep Nederland was verkocht aan onder meer participatiemaatschappij Egeria en media-ondernemer Derk Sauer.
Praat mee
3 reacties
Micha Kat, 27 mei 2010, 16:45
“De nadruk komt de komende maanden te liggen op het verbeteren van de bezorging” (H. Nijenhuis)
Tijdens een discussie over de toekomst van digitaal uitgeven heeft topvrouw Madi Weland Solomon van uitgeverij Pearson (dat onder meer de Financial Times uitgeeft) aangegeven dat het bedrijf verwacht over enkele jaren met print te zullen stoppen
VRAAG: WIE IS KRANKZINNIG, WELAND SOLOMON OF NIJENHUIS?
Maar ook de lezers zijn ontevreden. Ik wil daar in mijn nieuwe rol als uitgever niet te veel over zeggen, maar veel mensen weten wat ik bedoel. Er gaan dagen voorbij dat ik niet tegen mijn vrouw zeg ‘heb je dit in de krant gelezen’. Dat moet echt anders.’ (H. Nijenhuis)
De lezers zijn al ontevreden vanaf 2002 toen Folkert Jensma de onafhankelijkheid van de krant opofferde en ging demoniseren. Hans, de krant MOET afscheid nemen van Jensma en zich eindelijk EXCUSEREN bij de lezer voor diens weerzinwekkende uitverkoop van de journalistieke integriteit van Lux et Libertas. Zolang Jensma bij de krant blijft, is de krant ten dode opgeschreven.
Peter Olsthoorn, 28 mei 2010, 08:21
@kat
Mevrouw Solomon maakte een fout, maar dat maakt haar niet ‘achterlijk’: zie:
http://www.mediafacts.nl/dossiers/2_Buitenlands_nieuws_actueel/artikel/4803_Pearson_Geen_sprake_van_stoppen_FT_persen
Dat zegt ook het nodige over de rest van je reactie. Ik ken de cijfers niet maar ik vermoed dat Nijenhuis goede stappen zet door het accent te leggen op de krant en verbetering daarvan op weekdagen.
Sent Wierda, freelancejournalist, 28 mei 2010, 08:52
Zo’n reclame hoort toch niet thuis op deze website?