Nieuw magazine voor Utrecht
Bladenmaker Marie Nanette Schaepman, die eerder JAN en PARK bedacht, lanceert woensdag een nieuw magazine voor de stad Utrecht. Ze ontwikkelde het culturele lifestylemagazine Uitagenda Utrecht in opdracht van de stichting Cultuurpromotie Utrecht, naar het voorbeeld van de Uitkrant in Amsterdam en de Uitagenda in Rotterdam. Het magazine biedt een overzicht van het culturele aanbod van Utrecht en van wat er verder allemaal te doen is in de stad. ‘Want uit onderzoek bleek, dat lang niet iedereen op de hoogte is van wat er allemaal voorhanden is’, zegt Schaepman.
Naast het inzichtelijk maken van het cultuuraanbod, wil Schaepman dat erin doorklinkt dat Utrecht een stad is met veel jonge ondernemers. ‘Dat hangt daar overal in de lucht’. Nieuwe initiatieven, horeca en leuke nieuwe winkels zullen dan ook hun weg vinden naar het magazine. Zo heeft het eerste nummer naast een stuk over de acteurs van De Verleiders, wiens theatervoorstelling binnenkort in Utrecht te zien is, ook een verhaal over de Vechtclub XL; een ontmoetingsplek voor creatieve ondernemers.
Het blad verschijnt tien keer per jaar in een oplage van 35.000 en wordt gratis verspreid bij onder meer cafés, podia en culturele instanties. En ook bij de Albert Heijn, om een zo breed mogelijk publiek te bereiken.
De Uitagenda Utrecht is voorlopig de laatste in een rij van (culturele) magazines die de afgelopen tijd het leven zagen in verschillende grote steden. Een jaar geleden werd in Utrecht de gratis glossy Leven gelanceerd. Een initiatief van SPC Communicatie B.V. dat een platform wil bieden aan mensen en organisaties uit Utrecht en die met elkaar wil verbinden. Daarvan bestaan ook versies in Den Haag en Leiden. De Uitagenda kan daar prima naast bestaan, zegt Schaepman. ‘Leven heeft een heel andere feel. Dat is meer een koffietafelglossy, wij maken een maandelijks magazine met alles dat er te doen is in de stad. We hebben dan ook meer korte stukken, geen lange artikelen.’
Praat mee